Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První skica nové Škody Fabie. Víme o ní všechno

  11:00
Oproti stávající fabii, která je úzká a vysoká, je ta nová, která se představí za pár týdnů, nízká a široká, popisuje informátor, který viděl novou škodovku v plné parádě na vlastní oči.
Skica nové Škody Fabie

Skica nové Škody Fabie | foto: Škoda Auto

"V porovnání s předchůdcem je nová fabia o devět centimetrů širší a o tři centimetry nižší," dodává k první oficiální skice nové generace modelu Škoda Auto. Od dobře informovaných lidí ze zákulisí značky jsme toho ovšem zjistili mnohem víc.

Největším překvapením bude vzhled. Nová Fabia působí solidně a i přes v podstatě nezměněné rozměry (lehce se změnily proporce) působí dojmem mnohem většího a dospělejšího auta. Roli rodinného vozu, kterou v našich končinách často musí uhrát, tedy podle všeho splní dobře. Někomu prý spíš připomíná fabii první generace než "dvojku".

26. června 2014

I když se už mnohé ví z fotografií maskovaných prototypů, které jezdí kolem Mladé Boleslavi, naživo je prý nová fabia oblejší. Designový styl diktovaný Jozefem Kabaněm drží, ale je méně "hranatá" než třeba větší model Rapid. Světla působí na karoserii v porovnání s aktuálními škodovkami o něco větším dojmem a hlavně zadní lampy jsou libůstkou. Informátor ze Škodovky je popisuje tak, že mají zajímavé černé orámování a jsou plasticky tvarované.

Fabia se ve světové premiéře představí na autosalonu v Paříži začátkem října, ale výroba naběhne o něco dřív. Nová generace, už třetí v pořadí, se letos představí po patnácti letech. První měla premiéru v roce 1999, od té doby se jich vyrobily tři miliony.

Ta nová má působit stále stejně solidním dojmem, ale zároveň s ní chce Škoda oslovit i mladší klientelu. Podle statistik automobilky je dnes průměrný věk kupců fabie 54 let, a to chce změnit.

Může se hodit

Stejně jako u předchozí generace budou k mání dvě pětidveřová provedení: hatchback a kombík.  I rozměry zůstanou v kategorii malých aut. Na délku se dokonce o nepatrných osm milimetrů zkrátí. O pět milimetrů se protáhl rozvor.

Nová fabia dostane větší kola. Základní jsou čtrnáctky, největší sedmnáctky s šířkou 215 milimetrů.

Skelet využívá ve větší míře za tepla tvářené vysokopevnostní oceli. Kabina má být prostornější (hlavně do šířky, to byla největší slabina předchůdkyně) a kufr u hatchbacku narostl na 330 litrů (o 10 procent více než u stávající generace), maximem bude 1 150 litrů.

Konstruktéři při vývoji čerpali moduly z technické platformy MQB, kterou využívají nové modely koncernu VW, včetně octavie. Z MQB má fabia motory, převodovky, multimediální systémy, elektromechanický posilovač řízení (na sloupku řízení) a elektrovýzbroj.

Fabia dostane novou sestavu motorů, kterou letos představil občerstvený Volkswagen Polo. Základ nabídky budou tvořit benzinové atmosferické tříválce o objemu jeden litr ve výkonových variantách 44 a 55 kilowattů (kombík bude startovat se silnější verzí), výkonnější benziňák má čtyři válce, přímé vstřikování, turbo a objem 1,2 litru (provedení se 66 a 81 kilowatty). Turbodiesel bude mít objem 1,4 litru a výkonové verze 55, 66 a 77 kW. S malým odstupem dorazí úsporná verze greenline.

Manuální  převodovky budou pětistupňové, pouze nejsilnější benziňák dostane šestistupňovou. Automat (sedmistupňové dvouspojkové DSG) bude k mání pro 1,4 TDI 66 kW a 1,2 TSI 81 kW.

Všechny motory mají hliníkový blok, jsou vybaveny start&stop systémem vypínajícím motor při stání a systémem rekuperace brzdné energie. Jako u všech motorů z platformy MQB jsou i v nové fabii agregáty pod přední kapotou skloněné vzad.

Třetí generace fabie také zhubla, oproti stejně vybavené předchůdkyni je to padesát kilogramů. Základní provedení se tak vejde pod tunu, váží přesně 980 kilogramů. Díky snížení hmotnosti, jízdních odporů a vylepšení aerodynamiky srazili vývojáři spotřebu. Ta tabulková prý má být v průměru o litr na sto kilometrů nižší než u předchůdkyně.

Základní provedení fabie dostane klasické rádio, ale k mání budou i multimediální systémy s dotykovými obrazovkami. Ten nejobyčejnější má 6,5palcový displej, slot na SD kartu a USB vstup. Toto provedení vyvíjeli v Mladé Boleslavi. Vyšší verze systémů nabídnou navigaci, bluetooth připojení telefonu s hlasovým ovládáním, podporu protokolu mirror-link zobrazující na obrazovce displej telefonu (nezávisle na operačním systému) a další funkce.

Podle dobře informovaného zdroje se také chystá speciální výbava v podobě sběrnice jízdních dat, která je bude přes wi-fi posílat do mobilního telefonu řidiče. Ten si tak bude moci vést jakýsi jízdní deník, sledovat spotřebu a další údaje o vozidle a jízdách.

Nová fabia dostane bezpečnostní výbavu, kterou známe z vyšších kategorií: pomocníka pro rozjezd do kopce (po uvolnění prostředního pedálu nechá ještě chvilku zabrzděno, aby vůz necouvl), multikolizní brzdu (po střetu samočinně brzdí a brání dalšímu pohybu), bezklíčkové odemykání a startování, dešťový a světelný senzor, radarový hlídač odstupu při jízdách ve městě (front assist), parkovací asistent a klidně i parkovací kameru nebo elektronickou uzávěrku diferenciálu pomáhající stáčení vozu při průjezdu zatáčkou.

Všechny verze dostanou centrální zamykání. Úplně základní verze bude bez klimatizace, ale ta bude "v balíčku" za symbolický přibližně pětitisícový příplatek i s elektrickým ovládáním předních oken.

Ani třetí generace fabie nedostane do příplatkové nabídky xenonové světlomety (první je mít mohla). Prý by je stejně objednávalo minimum zákazníků. Standardní lampy dostanou žárovky H4, za příplatek nebo v nejvyšším provedení budou svítivější H7.

V ceníku má být patnáct barev, z toho dvanáct metalíz. Bez příplatku bude pouze základní "pošťácká" modrá.

Úspěch Rapidu Spaceback povzbudil Škodu k nabídce velké prosklené střechy. Fabia však nemá přijít ani o možnost mít odlišnou barvu střechy, stejně jak to úspěšně nabízí stávající provedení. Barevné panely budou oživovat také přístrojovou desku a výplně dveří. V Česaně mají prý i prototyp s čalouněním sedadel velmi podobným džínovině. Dorazit má i sportovně oblečená verze Monte Carlo.

A pikantnost na závěr: Přiostřená verze RS je momentálně zrušená. Když se o ní uvažovalo, prý se počítalo se zástavbou čtyřválcového motoru 1,4 TSI s výkonem 110 kW a se systémem vypínání poloviny válců při provozu v nízké zátěži. Projekt je teď podle informátora u ledu, všechno prý závisí na délce výrobního cyklu modelu. Pokud by se čtvrtá generace fabie zdržela, RS by teoreticky mohlo dorazit.

  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...