První skica nové Škody Fabie. Víme o ní všechno

  11:00
Oproti stávající fabii, která je úzká a vysoká, je ta nová, která se představí za pár týdnů, nízká a široká, popisuje informátor, který viděl novou škodovku v plné parádě na vlastní oči.
Skica nové Škody Fabie

Skica nové Škody Fabie | foto: Škoda Auto

"V porovnání s předchůdcem je nová fabia o devět centimetrů širší a o tři centimetry nižší," dodává k první oficiální skice nové generace modelu Škoda Auto. Od dobře informovaných lidí ze zákulisí značky jsme toho ovšem zjistili mnohem víc.

Největším překvapením bude vzhled. Nová Fabia působí solidně a i přes v podstatě nezměněné rozměry (lehce se změnily proporce) působí dojmem mnohem většího a dospělejšího auta. Roli rodinného vozu, kterou v našich končinách často musí uhrát, tedy podle všeho splní dobře. Někomu prý spíš připomíná fabii první generace než "dvojku".

26. června 2014

I když se už mnohé ví z fotografií maskovaných prototypů, které jezdí kolem Mladé Boleslavi, naživo je prý nová fabia oblejší. Designový styl diktovaný Jozefem Kabaněm drží, ale je méně "hranatá" než třeba větší model Rapid. Světla působí na karoserii v porovnání s aktuálními škodovkami o něco větším dojmem a hlavně zadní lampy jsou libůstkou. Informátor ze Škodovky je popisuje tak, že mají zajímavé černé orámování a jsou plasticky tvarované.

Fabia se ve světové premiéře představí na autosalonu v Paříži začátkem října, ale výroba naběhne o něco dřív. Nová generace, už třetí v pořadí, se letos představí po patnácti letech. První měla premiéru v roce 1999, od té doby se jich vyrobily tři miliony.

Ta nová má působit stále stejně solidním dojmem, ale zároveň s ní chce Škoda oslovit i mladší klientelu. Podle statistik automobilky je dnes průměrný věk kupců fabie 54 let, a to chce změnit.

Může se hodit

Stejně jako u předchozí generace budou k mání dvě pětidveřová provedení: hatchback a kombík.  I rozměry zůstanou v kategorii malých aut. Na délku se dokonce o nepatrných osm milimetrů zkrátí. O pět milimetrů se protáhl rozvor.

Nová fabia dostane větší kola. Základní jsou čtrnáctky, největší sedmnáctky s šířkou 215 milimetrů.

Skelet využívá ve větší míře za tepla tvářené vysokopevnostní oceli. Kabina má být prostornější (hlavně do šířky, to byla největší slabina předchůdkyně) a kufr u hatchbacku narostl na 330 litrů (o 10 procent více než u stávající generace), maximem bude 1 150 litrů.

Konstruktéři při vývoji čerpali moduly z technické platformy MQB, kterou využívají nové modely koncernu VW, včetně octavie. Z MQB má fabia motory, převodovky, multimediální systémy, elektromechanický posilovač řízení (na sloupku řízení) a elektrovýzbroj.

Fabia dostane novou sestavu motorů, kterou letos představil občerstvený Volkswagen Polo. Základ nabídky budou tvořit benzinové atmosferické tříválce o objemu jeden litr ve výkonových variantách 44 a 55 kilowattů (kombík bude startovat se silnější verzí), výkonnější benziňák má čtyři válce, přímé vstřikování, turbo a objem 1,2 litru (provedení se 66 a 81 kilowatty). Turbodiesel bude mít objem 1,4 litru a výkonové verze 55, 66 a 77 kW. S malým odstupem dorazí úsporná verze greenline.

Manuální  převodovky budou pětistupňové, pouze nejsilnější benziňák dostane šestistupňovou. Automat (sedmistupňové dvouspojkové DSG) bude k mání pro 1,4 TDI 66 kW a 1,2 TSI 81 kW.

Všechny motory mají hliníkový blok, jsou vybaveny start&stop systémem vypínajícím motor při stání a systémem rekuperace brzdné energie. Jako u všech motorů z platformy MQB jsou i v nové fabii agregáty pod přední kapotou skloněné vzad.

Třetí generace fabie také zhubla, oproti stejně vybavené předchůdkyni je to padesát kilogramů. Základní provedení se tak vejde pod tunu, váží přesně 980 kilogramů. Díky snížení hmotnosti, jízdních odporů a vylepšení aerodynamiky srazili vývojáři spotřebu. Ta tabulková prý má být v průměru o litr na sto kilometrů nižší než u předchůdkyně.

Základní provedení fabie dostane klasické rádio, ale k mání budou i multimediální systémy s dotykovými obrazovkami. Ten nejobyčejnější má 6,5palcový displej, slot na SD kartu a USB vstup. Toto provedení vyvíjeli v Mladé Boleslavi. Vyšší verze systémů nabídnou navigaci, bluetooth připojení telefonu s hlasovým ovládáním, podporu protokolu mirror-link zobrazující na obrazovce displej telefonu (nezávisle na operačním systému) a další funkce.

Podle dobře informovaného zdroje se také chystá speciální výbava v podobě sběrnice jízdních dat, která je bude přes wi-fi posílat do mobilního telefonu řidiče. Ten si tak bude moci vést jakýsi jízdní deník, sledovat spotřebu a další údaje o vozidle a jízdách.

Nová fabia dostane bezpečnostní výbavu, kterou známe z vyšších kategorií: pomocníka pro rozjezd do kopce (po uvolnění prostředního pedálu nechá ještě chvilku zabrzděno, aby vůz necouvl), multikolizní brzdu (po střetu samočinně brzdí a brání dalšímu pohybu), bezklíčkové odemykání a startování, dešťový a světelný senzor, radarový hlídač odstupu při jízdách ve městě (front assist), parkovací asistent a klidně i parkovací kameru nebo elektronickou uzávěrku diferenciálu pomáhající stáčení vozu při průjezdu zatáčkou.

Všechny verze dostanou centrální zamykání. Úplně základní verze bude bez klimatizace, ale ta bude "v balíčku" za symbolický přibližně pětitisícový příplatek i s elektrickým ovládáním předních oken.

Ani třetí generace fabie nedostane do příplatkové nabídky xenonové světlomety (první je mít mohla). Prý by je stejně objednávalo minimum zákazníků. Standardní lampy dostanou žárovky H4, za příplatek nebo v nejvyšším provedení budou svítivější H7.

V ceníku má být patnáct barev, z toho dvanáct metalíz. Bez příplatku bude pouze základní "pošťácká" modrá.

Úspěch Rapidu Spaceback povzbudil Škodu k nabídce velké prosklené střechy. Fabia však nemá přijít ani o možnost mít odlišnou barvu střechy, stejně jak to úspěšně nabízí stávající provedení. Barevné panely budou oživovat také přístrojovou desku a výplně dveří. V Česaně mají prý i prototyp s čalouněním sedadel velmi podobným džínovině. Dorazit má i sportovně oblečená verze Monte Carlo.

A pikantnost na závěr: Přiostřená verze RS je momentálně zrušená. Když se o ní uvažovalo, prý se počítalo se zástavbou čtyřválcového motoru 1,4 TSI s výkonem 110 kW a se systémem vypínání poloviny válců při provozu v nízké zátěži. Projekt je teď podle informátora u ledu, všechno prý závisí na délce výrobního cyklu modelu. Pokud by se čtvrtá generace fabie zdržela, RS by teoreticky mohlo dorazit.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardové ztráty, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025

Enyaq RS má novou tvář. Designér vysvětluje, jak těžké je splnit předpisy

Škoda oslavuje 32. rok v roli oficiálního hlavního sponzora mistrovství světa v ledním hokeji světovou premiérou občerstveného provedení svého elektromobilu v přiostřeném provedení RS. Na Enyaqu s...

9. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.