Nová Škoda Fabia dorazí na podzim 2014. Má dostat tříválec 1,0 MPI

Roman Švidrnoch
,
Exkluzivně   11:11aktualizováno  14:50
Nižší, širší, ale pořád stejně prostorná a hlavně v designovém stylu, který škodovkám naordinoval šéfdesignér Jozef Kabaň. Taková bude nová generace fabie, která je alespoň v českých podmínkách symbolem malých vozů. Dorazit má na podzim příštího roku. Základním motorem má být tříválec ze Škody Citigo.
Podobu nové fabie naznačuje počítačová simulace mladého nizozemského výtvarníka Remco Meulendijka, který ji poskytl iDNES.cz

Podobu nové fabie naznačuje počítačová simulace mladého nizozemského výtvarníka Remco Meulendijka, který ji poskytl iDNES.cz | foto: Remco Meulendijk

Letošní rok byl pro domácí motoristy ve znamení nové octavie ve všech variantách (kombi, RS) a na podzim pak kompaktnějšího Rapidu Spaceback, v roce 2014 přijde na řadu právě nová fabia. Nebude to však hned na jaře, do březnové Ženevy chystá Škoda podle dostupných informací studie čtyřdveřové Octavie Coupé ve stylu Volkswagenu Passat CC, ta má na trh dorazit v roce 2015.

Třetí generaci fabie však Škoda podle informací iDNES.cz, představí před prázdninami na exkluzivních novinářských jízdách, výstavní premiéra se pak jistě odehraje na podzimním pařížském autosalonu, krátce před uvedením na trh. Stejný postup zvolila mladoboleslavská značka loni při uvádění modelu Rapid. Podle dobře informovaných zdrojů MF DNES je start výroby naplánovaný na 35. týden roku 2014, to připadá na poslední srpnový týden.

Jak by nová fabia mohla vypadat? Zcela určitě dostane hranatější tvary podobné dalším novým modelům škodovky, což jí jednoznačně prospěje, současný zakulacený design sice nezestárl, ale dnes jsou v módě ostřejší linky.

Více tak připomene současnou generaci sesterského VW Polo, na jehož technickém základu malá škodovka vyjede. To je dobrá zpráva, protože polo platí ve své třídě za etalon komfortního a zároveň podvozkově jistého vozu. Nedostane však novou technickou platformu MQB.

Nová fabia totiž doplácí na to, že opět přijede před novým polem, platí totiž pravidlo, že novou techniku musí dostat volkswagen před škodovkou. Byť by šlo jen o pár týdnů. Stejné to bylo i loni u Audi A3, VW Golf, Škody Octavie a Seatu Leon, které stojí také na platformě MQB. Přesně v tomto pořadí je koncern VW uvedl na trh.

Jenže fabia předběhne polo asi o rok. Stejné to bylo u stávající generace. Fabia tak vyjela na upraveném "železe" fabie první generace (nutno uznat, že velmi dobrém a robustním) a chvíli po něm dorazilo se zbrusu novou technikou polo a následně Seat Ibiza. Úplně stejný scénář se tedy zopakuje, akorát o jeden evoluční stupeň dál. Fabia dostane techniku předchozího pola a ibizy a nový malý volkswagen s ibizou dostanou MQB,na níž vyjede většina nových koncernových aut s předním pohonem od malých až po passat. Tento technický základ má dostat i chystané velké SUV Škody, prozatím nazývané Sněhulák. 

Konstruktéři mohou využít výhodu v podobě velké variability technického základu. U platformy MQB je pevně daná pouze jediná míra, jde o vzdálenost osy přední nápravy a příčky mezi motorem a kabinou. Ostatní rozměry se mohou měnit.

Podle exkluzivních informací iDNES.cz má být velkým překvapením tříválcový atmosférický litrový benziňák ze Škody Citigo, který dostane nová fabia jako základní motorizaci. Motor označený jako 1,0 MPI dostává citigo ve výkonových verzích se 44 a 55 kilowatty, obě provedení mají stejný točivý moment 95 newtonmetrů. Podle informací redakce dokonce vývojáři už experimentují s montáží tohoto motoru do octavie.

Stávající fabie mají nechvalně proslulý tříválec 1,2 HTP, který dostávala už předchůdkyně. Litrový motor se kdysi objevil pod kapotou fabie první generace, byl to ovšem čtyřválec.

Kombík bude nejkrásnější

Fabia téměř jistě dostane hranaté přední světlomety, kapotu s charakteristickým nosem nesoucím logo automobilky a rovné ostré  linky na karoserii. Nebudou určitě chybět horizontální zadní svítilny, opticky rozšiřující karoserii. Právě zadní partie současného modelu jsou nejvíce kritizovány, auto vypadá jako příliš úzké a vysoké. Takovou chybu designérský tým Jozefa Kabaně určitě nezopakuje.

Naživo se budeme moci přesvědčit až v polovině příštího roku, zatím musí stačit ujištění jednoho z nejvyšších šéfů koncernu Volkswagen. Předseda jeho dozorčí rady Ferdinand Piëch se totiž podle informací iDNES.cz před nedávnem nechal na interní "předváděčce" chystaných novinek slyšet, že fabia kombi, kterou viděl, bude jedním z nejkrásnějších aut celého koncernu. To potvrzuje, že opět dorazí fabia ve dvou pětidveřových karosářských verzích: hatchback a kombi. 

Podobu nové fabie by docela dobře mohla vystihovat počítačová simulace mladého nizozemského výtvarníka Remco Meulendijka, který své představy publikuje na vlastní stránce a poskytl je i iDNES.cz. 

Z technických vychytávek se zatím tuší jen to, že fabie bude první ze všech škodovek, která dostane nový systém Mirror Link, propojující palubní systémy vozu včetně třeba LCD displeje s mobilním telefonem. Nejenže tak půjde přehrávat třeba hudbu nebo prohlížet fotografie, ale třeba i sdílet mapy z mobilní navigace. Stejné řešení dnes používá třeba Chevrolet: mapy pro navigaci máte stažené v mobilním telefonu a auto se k ním v případě potřeby připojí. Systém může navigovat i bez datového připojení v mobilu.

Fabia je pro Škodovku velmi důležitým modelem, hned po stěžejní octavii, což dokládají i prodejní čísla. "Od začátku prodeje první generace v roce 1999 do letošního prosince se celosvětově prodalo více než 2,2 milionu dvou generací fabií," bilancuje pro iDNES.cz mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. 

Potvrdil zároveň, že nadcházející třetí generace nevyjede ve sportovní variantě RS jako ty předchozí. "Po autě tohoto typu je malá poptávka. Lidé sice chtějí, aby jejich malý vůz měl sportovní vzhled, ale nechtějí připlácet za výkonný motor a špičkovou techniku. Naopak zájem je o 'ereso' v kompaktní třídě, kde máme úspěšnou octavii," řekl Pelc s tím, že podíl modelu RS na celkových prodejích octavie je sedm procent. "Je jasné, že u fabie by to bylo mnohem méně, v současné době se tedy produkce sportovní verze nevyplatí. Situaci na trhu však neustále monitorujeme, takže do budoucna se nedá nic vyloučit," dodal mluvčí. 

Nutno dodat, že prodeje malého RS nesplnily očekávání pravděpodobně také kvůli absenci manuální převodovky v tomto provedení. Fabia RS druhé generace má tedy vždy dvouspojkový automat. U aut této velikosti je to chyba.

Toto omezení bylo ovšem u "dvojkové" fabie vynucené technickými okolnostmi. Automatická rychlostní skříň je menší než manuální, která se spolu s napříč uloženým čtyřválcem 1,4 TSI nevešla mezi podběhy předních kol.

18. května 2010

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny
Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny

Rodila jste v letech 2020 až 2025? Podělte se o své zkušenosti, vložte recenzi na vaši porodnici a ovlivněte tak budoucího vítěze ankety Porodnice...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.