Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Polo(r)evoluce u Volkswagenu: stejné auto, nová technika

aktualizováno 
VW Polo je i po pětileté kariéře stále ve velmi dobré kondici a i když v Česku jeho prodeje váznou, v Německu jde o nejprodávanější auto své kategorie. Teď představuje rozsáhlou modernizaci, kterou se však na první pohled zrovna moc nechlubí. Nové polo už redakce iDNES.cz prozkoumala.

Obnovený Volkswagen Polo bude mít premiéru začátkem března na autosalonu v Ženevě. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

V roce 2002 dostal šéfovský koráb Volkswagen Phaeton adaptivní tempomat udržující konstantní odstup od vozidel před ním. Po phaetonu se tato technologie dostala v roce 2006 do passatu, před rokem a půl do golfu a teď do pola. Původně drahá technologie, kterou dostávaly jen vlajkové lodi automobilek, se díky rozšíření zlevnila a dostává se i do nejnižších pater. U Volkswagenu tomu říkají demokratizace.

Z golfu přebralo polo i umístění radaru tempomatu v předním nárazníku. Bohužel to moc hezky nevypadá a navíc je ve výšce, kam se trefí bezohledný parkovač s koulí na vozík.

Nenápadná evoluce

Nové polo na pohled a čistě technicky zas tak nové není. Ale facelift, který přichází po pěti letech od uvedení, toho změnil hodně. A o co méně se měnil vzhled, o to víc je nové techniky. Je to opačný postup, než je dnes obvyklý. Změnit tvar nárazníku je rozhodně levnější a jednodušší než vyvinout nový motor. U Volkswagenu na to šli z opačné strany.

Na českém trhu polu výrazně chybí kombík. K mání je výhradně hatchbackové...

Na českém trhu polu výrazně chybí kombík. K mání je výhradně hatchbackové provedení s pěti dveřmi.

Polo tak představuje nové motory a také novou přístrojovku s nejnovější generací multimediálního rozhraní. Dotykové displeje do auta nepatří, řidiče hodně rozptylují, ale zákazníci je žádají a srovnávají s chytrými telefony.

Nové multimediální centrum v polu funguje skvěle. Systém MIB stojí na vícejádrové platformě (má dvanáctkrát lepší výpočtovou kapacitu než systém v polu před faceliftem), jejíž základní verzi vyvíjeli u Škody a vyšší u Volkswagenu. Polo jí dostává jako vůbec první auto.

Nový systém je parádně svižný. Dobře reaguje na dotyk a pokud je vybaven navigací, rychle vyhledává a zoomuje v mapě. Zjednodušilo se i hlasové zadávání cíle. Nejvíc oceníte dvě nové speciality. Zaprvé jde spárovat dva mobilní telefony najednou a oba jsou aktivní. Řidičů, kteří tahají po kapsách dva mobily, je totiž dost.

Volkswagen Polo představuje nové multimediální centrum ovládané dotykovým...

Volkswagen Polo představuje nové multimediální centrum ovládané dotykovým displejem. Vývoj základního provedení dostala na starosti Škoda.

Druhá novota se jmenuje Mirror link a propojí mobil s autem tak, že se na obrazovce vlastně zobrazí displej telefonu, a řidič jej tak ovládá na přístrojovce. Háček je v tom, že tato funkce je dnes sice standardizovaná už několik let, ale používá jí jen velmi málo telefonů. A polo je první evropské auto, které Mirror link dostává.

A ještě jedna věc pro telefonisty. Protože je ocelová karoserie auta vlastně Faradayovou klecí, ve které nemá telefon vždy dobrý příjem signálu, je ve středovém panelu speciální přihrádka na odložení mobilu, odkud se bezdrátově "připojí" k anténě auta na střeše, a příjme tak lépe signál.

Všechny tyto funkce jsou projevem doby. Motoristy dnes už tolik nezajímá, jak auto funguje a jezdí, hlavně že má bluetooth handsfree, díky kterému se mobil jednoduše spojí s autem.

Volkswagen Polo dostal s faceliftem nový nárazník a LED diody do světel.

Volkswagen Polo dostal s faceliftem nový nárazník a LED diody do světel.

Nové polo tak dostalo i další rozmazlovadla a pomocníky, třeba parkovací kameru a různé aplikace, které nabízejí více než sto tisíc radií z celého světa a přístup k sociálním sítím.

Kromě toho dostal malý volkswagen multikolizní brzdu, systém automatického nouzového brzdění a za příplatek je možné pořídit magnetoreologicky řízené tlumiče, díky kterým jde ve dvou stupních měnit tuhost podvozku.

Novinkou je elektromechanický posilovač řízení. Stejný, s elektromotorem umístěným na tyči řízení, už dostává třeba Škoda Rapid. Lehkými úpravami prošly detaily na podvozku a měnila se třeba i odezva brzdového pedálu.

Místa je dost, ale s výhradami

Jinak je to volkswagen se vším všudy. Vzhledem nenadchne, ale funkčností a přehledností padne do ruky na první usednutí. Příjemné výrazně tvarované sedačky dobře drží tělo a přístrojovka je zcela nová, i když to na pohled tak nevypadá.

Středový panel je hodně široký, tlačí řidiče do nohy.

Středový panel se natočil lehce k řidiči, bohužel společně se širokým středovým tunelem je největším prohřeškem, který řidiče hodně potrápí. Plynový pedál je totiž od tunelu asi dva centimetry daleko, a řidič si tak o tvrdý plast otlačí koleno, lýtko, nebo rovnou obojí. Navíc je sedačka posunuta co nejvíc ke středu, jak dnes velí bezpečnostní experti.

Přitom místa je v kabině dost. Dva vyšší a ramenatější chlapi si nebudou překážet vedle sebe ani za sebou. A dostatek místa na hlavu budou mít i na zadních sedačkách.

Zvenčí se na práci týmu designéra Waltera de Silvy moc neměnilo. Světla pouze dostala LED diody a kosmetickými změnami prošly i nárazníky. Mřížka v tom předním je teď vykrojená tak, že auto z některých pohledů opticky zužuje a zvyšuje. Nový facelift tak potvrzuje, že polu na rozdíl od ostatních malých aut sluší hlavně tmavější barvy.

Staré auto, nové motory

Letos v září vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6. Nabídka motorů pola tedy ukazuje, s čím dorazí na podzim nová generace Škody Fabie a časem i Rapid. Polo totiž vlastně představuje novou platformu motorů pro malé vozy koncernu Volkswagen. A nejen pro ně.

Nový tříválec 1,4 TDI pro obnovený Volkswagen Polo

Nový tříválec 1,4 TDI pro obnovený Volkswagen Polo

Litrový tříválec, známý třeba ze Škody Citigo, je novým základním motorem. Koncem roku (od 45. týdne) naběhne také výroba provedení s turbodmychadlem. Motor 1,0 TSI má 70, nebo 81 kW a 200 Nm. To jsou hodnoty, kterými se před deseti lety chlubily dvoulitry. Motor nemá vyvažovací hřídel, nepravidelnost chodu motoru s lichým počtem válců vyhladili motoráři závažím na setrvačníku. Není to neobvyklé, stejné řešení používají například u Nissanu.

Litrový tříválec bude základním motorem i pro novou Škodu Fabii, která dorazí letos na podzim. Přeplňované provedení pak v modelech koncernu VW nahradí motor 1,2 TSI. Litr s turbodmychadlem se tedy podle všeho dostane i pod kapotu škodovek od rapidu přes octavii po yetiho. Ale také do Volkswagenu Golf i Seatu Leon.

Další novinkou je zcela nový naftový tříválec 1,4 TDI, který bude k mání ve třech výkonových verzích (55 kW/200 Nm, 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm). Motor splňující ekonormu Euro 6 má hliníkový blok, kazetu s vyvažovací hřídelí, filtr zachytávající oxidy dusíku a vodní mezichladič vzduchu.

Jde o úplně nový motor. Nastrojený je jako 1,6 TDI, jenže to je čtyřválec s blokem z litiny. A polo je opět úplně první auto, které nový turbodiesel dostává. Motoráři Volkswagenu každopádně tvrdí, že se vejde třeba i do malého UPu, a tedy i do citiga.

Tvarovaná sedadla jsou pohodlná. Dva ramenáči si překážet nebudou. Sedadla jsou...

Tvarovaná sedadla jsou pohodlná. Dva ramenáči si překážet nebudou. Sedadla jsou ale v zájmu bezpečnosti odsunutá od dveří blíž ke středu. To je dnes oblíbený fígl vývojářů.

Nabídka benziňáků obsahuje ještě čtyřválec 1,2 TSI s výkony 66 a 81 kW v šestnáctiventilovém provedení, ve kterém splňují nově chystanou ekonormu Euro 6. Nejsilnější je 110kilowattový čtyřválec 1,4 TSI s vypínáním válců. Když není motor v plné zátěži, jede jen na dva válce.

Kromě toho se představí  verze na plyn a také hybridní provedení. Vrcholem nabídky je Polo GTI s přeplňovanou 1,4, která má nově 192 koní, což je dvanáctikoňová posila. A podle informací ze zákulisí se chystá také 250koňové Polo R s pohonem všech kol. Minimálně dva prototypy prý mají schované ve vývojovém centru.

Chybí kombík

Malá auta už v Česku tolik nefrčí. Přeci jen, když si mrňouse dovybavíte, dostanete se na cenu, ke které stačí přihodit pár tisícovek a máte o velikost větší a technicky lepší model. A Češi, kteří si mohou dovolit koupit nové auto, za ty roky zbohatli a auta se tak zlevnila, že potencionální zákazníci už nemusí pást po tom nejlevnějším a malém. Volkswagen Polo tak dnes hraje druhé housle, přitom je to parádní a skvěle jezdící auto.

Fotogalerie

Za 39 let se v pěti generacích prodalo 14 milionů pol. Pro zajímavost: druhá generace vydržela na trhu třináct let. Vyrábí a prodává se nejen v Evropě, ale od Španělska přes Jihoafrickou republiku až po Indonésii.

V Česku bude k mání jen pětidveřové provedení. Stejně jako u GTI doveze české zastoupení třídveřovou variantu na individuální objednávku. Za pár dveří méně ovšem nesleví.

Největším zádrhelem pola je cena. Základní verze, byť je slušně vybavená, s benzinovým tříválcem o výkonu 75 koní startuje na 290 tisících korun, zatímco o kus větší a technicky vyspělejší golf je za 340 tisíc. A polu navíc chybí kombík, který Češi tak milují.

Předprodej začíná ještě před oficiální premiérou, naplánovanou na autosalon do Ženevy na začátek března. První auta pak dorazí po Velikonocích.

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Elektrické SUV z Číny slušně jezdí a chce zaujmout cenou

Vyzkoušeli jsme elektrické SUV čínské značky JAC. Chce zaujmout nižší cenou, má i zajímavé prvky výbavy, dojem však...

Premium

Test střešních boxů: které jsou vhodné pro lyže a jakou mají nosnost

Střešní boxy výrazně zvyšují převozní možnosti auta – nabízejí obvykle od 300 po více než 500 litrů dodatečného objemu...

Puma se vrací v outdoorovém. Má pratelné potahy, v kufru špunt a skvěle jezdí

Puma tentokrát není malé kupé jako kdysi, ale trekkingový hatchback. Crossover s hybridním pohonem. Auto stojí na...

Jaguar F-Type skoncoval s V6, osmiválec musel po stížnostech ztichnout

Sportovní zástupce značky Jaguar prošel výraznou modernizací. Od letoška bude mít agresivnější příď s nízkými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...