Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec neprůhlednému dotování dopravců. Stát vypíše tendry za miliardy

  5:28
O tři koruny levněji než dosud budou od roku 2015 pro Ústecký kraj jezdit všechny autobusy ve Šluknovském výběžku. K tomu navíc budou všechny nízkopodlažní a nové. To vše díky soutěži na provozování autobusů na deset let. Ústecký kraj je v tomto ohledu výjimkou, většina státního balíčku ve výši 17 miliard se totiž dopravcům rozděluje neprůhledně na základě nevysoutěžených smluv.
Konec neprůhlednému dotování dopravců. Stát vypíše tendry za 17 miliard. Ilustrační snímek

Konec neprůhlednému dotování dopravců. Stát vypíše tendry za 17 miliard. Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Poctivý přístup se podle všeho Ústeckému kraji vyplácí. "Vlivem soutěží dochází ke snížení ceny, navíc si můžeme stanovit přísné podmínky, které ve výsledku zvýší kvalitu služeb," říká mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Haňáčková.

Až dosud se z balíku 17 miliard korun rozděluje přes vysoutěžené smlouvy jen zhruba miliarda korun ročně. "V řadě případů jsou to vyhozené peníze do kanálu, dopravu by šlo zajistit díky soutěžím mnohem levněji a efektivněji," míní Martin Kvizda z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity.

To se však v příštích letech zásadně změní – tendry na dopravce připravuje jak ministerstvo dopravy na rychlíky, tak řada krajů. Soutěže mohou zásadně zahýbat i s rozložením sil na českém trhu s veřejnou dopravou. Zatím dále jsou soutěže u autobusů – vybírají přes ně v Ústeckém, Libereckém, Plzeňském a Jihomoravském kraji, další o tendrech mluví, i když někdy dost opatrně.

V každém případě se blíží velký dopravní třesk, protože ve většině krajů skončí smlouvy na provoz v roce 2017 nebo 2019 a na rozdíl od dřívější praxe nemohou radní zadat smlouvu jen tak firmě, která už na linkách jezdí, musí vyhlásit soutěž. Už teď je přitom patrné, že se doprava koncentruje u větších firem. Největší balík smluv s kraji má bezkonkurenčně dceřiná společnost Deutsche Bahn Arriva, která letos v Česku ovládla francouzskou Veolii.

Zahraniční hráči se do Česka příliš nehrnou

V posledních soutěžích se však výrazně prosadil i semilský BusLine či firmy patřící do seskupení firem Icom nebo ČSAD Invest Zdeňka Zemka. Dá se přitom očekávat, že postupně se bude koncentrovat doprava u větších hráčů, kterým pak velikost přináší výhody v podobě například levnějších nákupů nových autobusů či úspory provozních nákladů. Zahraniční hráči se zatím s výjimkou Arrivy v Česku nevyskytují: Abellio, pobočka nizozemských státních drah, naopak z Česka odchází, jednou z mála výjimek je rakouský Postbus, který ovládá ČSAD Autobusy České Budějovice.

Byznys speciál o tendrech v dopravě a rozhovor s Radimem Jančurou čtěte v pondělí, 30. září

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Podstatně větší peníze se protočí ročně ve vlacích. Zatímco autobusy ročně spolykají kolem pěti miliard korun, vlaky dvanáct miliard. Téměř vše s výjimkou několika málo tratí dostávají České dráhy.

Kraje se zatím k soutěžím přitom příliš nemají, výjimkou jsou Karlovarský a Liberecký kraj, část tratí už vysoutěžily dříve, před spuštěním je tendr v Plzeňském kraji. Většina krajů zatím o soutěžích jen mluví a zdá se, že plně využijí desetileté smlouvy až do roku 2019 s Českými drahami. Těm ale hrozí ztráta byznysu paradoxně od jejich vlastníka, ministerstva dopravy, které drahám ročně posílá čtyři miliardy za rychlíky.

O soutěžích se mluví už několik let, došlo i k jednomu neúspěšnému pokusu na trase Olomouc – Krnov – Ostrava. Teď má však začít pět dalších velkých soutěží, proti kterým protestují především železniční odboráři.

Zlepšení je na obzoru i na méně významných tratích

Kromě méně významných tratí se bude hrát také o velmi zajímavé rychlíky na trase Praha – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Tady dráhy dosud nabízejí prakticky to nejhorší, co mají ve svém vozovém parku, a zlepšení služeb může přinést výrazné zvýšení počtu cestujících.

Jenže soutěže začínají ve chvíli, kdy není stále dořešeno například to, komu budou patřit nádraží. "Není možné vyhlašovat soutěže ve chvíli, kdy neexistuje regulátor železnice," dodal stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Pokud ČSSD po volbách ovládne resort dopravy, tendry vyhlášené před volbami podle jeho slov už nezastaví.

Zájem o české koleje dlouhodobě deklarují RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a Arriva. Jiní zahraniční hráči jsou dosud neznámou. Dost striktní názor na české soutěže vyjádřil britský dopravce National Express, který minulý týden uzavřel smlouvu na provozování vlaků v Německu.

Šéf německé pobočky Tobias Richter sleduje českou železnici už deset let a říká, že původně měli zájem do Česka jít. Podle něj jsou však soutěže příliš objemově malé, detaily zveřejněné na stránkách ministerstva opožděné. Vadí mu však hlavně to, jak často se mění ministři dopravy. "Tohle všechno nezní pro mé britské kolegy vůbec spolehlivě," podotkl Richter.

Autor:

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Mangrovové lesy jsou v ohrožení. Jejich konec by byla katastrofa, varuje studie

26. května 2024

Mangrovové porosty, které se vyskytují podél tropického pobřeží, mají zásadní význam pro...

Aljaška chce těžit plyn. Do cesty se postavili mladí, podali žalobu

26. května 2024

Státem vlastněná společnost Alaska Gasline Development Corporation přišla s novým projektem na...

Americká potravinová revoluce. Úřady tlačí jasnější značení, průmysl se brání

26. května 2024

Zákony Spojených států amerických zatím nevyžadují, aby výrobci uváděli nutriční upozornění pro...

Každý může být hvězda. V Tokiu otevřeli první interaktivní zábavní park na světě

26. května 2024

V Japonsku otevřeli nový krytý zábavní park, který interaktivně propojuje šantán, divadlo,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...