Pět rychlíkových tratí se otevře konkurenci, ministr vypíše tendr

  11:12aktualizováno  11:12
Další pětice rychlíkových tratí je připravena pro výběrová řízení na nového provozovatele. Ještě do konce roku chce ministerstvo dopravy v rámci otevírání trhu soukromým dopravcům vypsat tendry na trati z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a rovněž spojení Liberce s Ústím nad Labem.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží ministr dopravy Zdeněk Žák k projednání vládě, jejíž souhlas pro spuštění soutěží potřebuje. První dva tendry vypsalo ministerstvo už v roce 2006. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy.

"Naší ambicí je, abychom dosáhli pro stát výhodnější ceny, než tomu bylo dosud, a zároveň nenabourali funkčnost celého dopravního systému, ve kterém stále zůstává výrazná pozice vlajkového státního dopravce," řekl Žák. Prioritou je zachování dopravní obslužnosti a hned za tím stojí ekonomičnost provozu. Soutěžení tratí nemá podle Žáka za cíl vyměnit současného dopravce za soukromé společnosti, ale vytvořit tržní prostředí. Zdravé by naopak bylo, kdyby národní dopravce dokázal v některých z těchto řízení uspět, dodal.

Nový dopravce vzešlý z tendrů by měl na těchto tratích začít jezdit na přelomu let 2016/ 2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení v rámci liberalizace trhu.

Výběrové řízení ale ministerstvo muselo zrušit, protože v něm zůstal po vyloučení jednoho z uchazečů jediný zájemce - společnost RegioJet patřící podnikateli Radimu Jančurovi. Tomu chtěl zakázku na patnáct let bez dalšího výběrového řízení zadat exministr Zbyněk Stanjura, kvůli pádu Nečasovy vlády to ale nestihl.

Na část rychlíkových tratí, které měly být připravené do soutěží mezi prvními, budou tendry vyhlášeny později. Jako příklad uvedlo ministerstvo dopravy spojení Prahy, Olomouce a Žiliny s odbočkou do Luhačovic, které z valné části vede po stejné trase jako dosud jediné dálkové spojení v tuzemsku, na kterém už s Českými drahami soutěží soukromé společnosti.

"V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo ministerstvo dopravy. Spuštění tendrů na tyto tratě proto podle úřadu musí předcházet stabilizace přepravních kapacit, kterou dopravci mezi Prahou a Ostravou nabízejí. Podobně je podle ministerstva vhodné posunout soutěž na trať Praha - Plzeň - Domažlice s pokračováním do Německa na rok 2020, kdy se předpokládá soutěžení této linky i na bavorské straně.

V roce 2006 stát do soutěží nabídl spojení Mostu s Plzní a Liberce s Pardubicemi. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy. Současná smlouva na provoz těchto tratí vyprší v prosinci příštího roku, zatímco nový dopravce vzešlý z řádného výběrového řízení na nich nestihne zahájit provoz dříve než na přelomu let 2016/2017, předpokládá ministerstvo dopravy s tím, že pro toto dvouleté období bude nutné uzavřít přechodné smlouvy.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz