RegioJet v prvním roce provozu prodělal 76 milionů korun

  12:41aktualizováno  12:41
Soukromý železniční dopravce RegioJet za první celý rok svého provozu prodělal podnikateli Radimu Jančurovi 76 milionů korun. Za negativní výsledek podle něj může cenová politika Českých drah. Letos očekává podobný výsledek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou má MF DNES k dispozici. RegioJet přitom dosáhl na trati mezi Prahou a Ostravou tržeb ve výši 267 milionů korun.

"Letos bude ztráta podobná," připustil šéf firmy. Ukazuje se tak, že RegioJet ukrojil z tržeb na této trase Českým drahám značnou část: podle výkazů drah za rok 2011, které zveřejnilo ministerstvo dopravy, státní dopravce utržil na této trase necelou půlmiliardu korun, v tom však nejsou započteny příjmy z pendolin, jejichž ztráty stát nehradil.

Výsledky RegioJetu znamenají, že z každé koruny tržeb firma loni prodělala 28 haléřů. Jančura z toho viní hlavně České dráhy, které jsou podle něj na trase dominantní a prý zlevnily výrazně pod náklady. Opírá se i o znalecký posudek, který si nechala jeho firma vypracovat a jejž chce použít v řízení u antimonopolního úřadu. Ve ztrátě je RegioJet i na Slovensku, kde loni začal provozovat linku z Bratislavy do Komárna na objednávku ministerstva dopravy.

Firmy uvažuje o dotovaných autobusech na Slovensku

Jančura zatím RegioJet musí dotovat z jiných svých aktivit, ty mu vynášejí čím dál více. Celá skupina Student Agency loni podle výroční zprávy zvýšila obrat u všech firem poprvé nad šest miliard (tržby, do nichž se nepočítá celá cena prodané letenky, ale jen provize z ní, jsou však výrazně nižší).

Poprvé v historii například přesáhly tržby z autobusové dopravy miliardu korun, největší obraty však stále generuje prodej letenek, kde je Student Agency největším prodejcem na tuzemském trhu. Jančura odmítá uvést, jak moc jsou pro něj jednotlivé činnosti ziskové. Výsledky ukazují i nárůst závazků vůči dodavatelům po lhůtě splatnosti.

Jančura neuvažuje o tom, že by se s autobusovým byznysem vrhl i na dotované linky, které teď řada krajů soutěží. "Vidíme potenciál na Slovensku, kde se soutěže připravují," podotkl Jančura.

Kvůli konsolidaci zisků procházejí letos „žluté“ firmy i změnou právní formy. Namísto společnosti s ručením omezeným je ze Student Agency komanditní společnost, podle Jančury to přinese efektivnější hospodaření celé skupiny. Jančura zůstává jediným majitelem.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Najdete na iDNES.cz