Britský obr National Express míří na české železnice. Lákají ho soutěže

  5:01aktualizováno  5:01
Chystané tendry na železniční a autobusovou dopravu, kterou objednávají kraje a stát, přilákaly do Česka dalšího velkého zahraničního hráče. Pobočku zde založil National Express, druhý největší soukromý dopravce v Evropě. Jeho průnik na české koleje řídí Jan Paroubek, který má zkušenosti z firem RegioJet i Leo Express.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Britská společnost National Express se rozhodla rozšířit řady tuzemských konkurentů přes svou německou pobočku. U sousedů Britové nedávno v soutěžích získali první dvě velké zakázky na provoz tratí, avšak základy jejich tamního úspěchu tvoří především autobusový byznys.

"V tuto chvíli nás v Česku zajímají jen vlaky," řekl Tobias Richter z National Express. Vyloučil současně, že by se firma pustila do vlaků na komerční riziko, počítá jen s účastí v soutěžích u krajů a státu.

Firma už v Česku založila svoji pobočku National Express CZ, jejímž jednatelem se stal Jan Paroubek. Ten má s rozjezdy nových železničních dopravců bohaté zkušenosti, protože pomohl dostat na koleje RegioJet i Leo Express, odkud loni na podzim odešel.

Nové dopravce lákají slibované tendry na železniční dopravu

Podle Paroubka stojí za příchodem National Expressu očekávané tendry na železniční dopravu, kterých by se dopravce rád zúčastnil.

"První kroky v liberalizaci železniční dopravy zde již proběhly a v nejbližší době se očekává příchod výběrových řízení, která bude vypisovat ministerstvo dopravy na zajištění dálkové železniční dopravy," uvedl Paroubek.

Soutěže na provozovatele objednaných vlaků se však zadrhávají. Vláda sice už v září schválila nový plán tendrů na rychlíky, ale ministerstvo dopravy pod vedením Zdeňka Žáka od té doby žádnou soutěž nevyhlásilo. Podle informací MF DNES jsou přitom tendry prakticky připravené. Rodící se vláda v koaliční smlouvě uvádí, že bude vytvářet "další nutné podmínky pro efektivní a nediskriminační liberalizaci trhu".

Současně však chce posílit roli státních Českých drah a také zřídit nezávislého regulátora na železnici. Pokud by se čekalo na jeho vznik, nabralo by otevření českých kolejí další zpoždění.

V Česku již funguje německá Arriva

Zatím první ministerský tendr skončil fiaskem: přihlásily se do něj jen RegioJet a Arriva, dcera německých Deutsche Bahn, která byla vyřazena pro nesplnění podmínek. Soutěž se nakonec zrušila. Na dotovaných tratích tak Českým drahám vyrostla konkurence jen v několika případech, převážně v Karlovarském a Libereckém kraji.

Ze zahraničních dopravců se v Česku nejvíc angažuje právě Arriva, která si čistila trh i dvěma nákupy. V minulosti pohltila firmu Abellio, dceřinou společnost nizozemských drah, a loni koupila i tuzemskou Veolii. RegioJet, který dlouhodobě za otevření železnice bojuje, se potýká s nedůvěrou bank kvůli ztrátovosti linky Praha - Ostrava.

Dopravci se o soutěž na veřejnou dotovanou dopravu zajímají, což ukázal příklad z Liberce. Nabídku na krajského autobusového dopravce podalo celkem 13 firem.
Už teď se přitom ukazuje, že i jejich nejvyšší nabídka je levnější, než kolik platí kraj dosud. Konkurence může přinést krajům a státu nejen nižší ceny než v nevysoutěžených smlouvách, ale i podstatně lepší kvalitu služeb.

"National Express je společnost výrazně orientovaná na kvalitu poskytovaných služeb, její účast v soutěžích jistě přinese i další pozitivní prvky, ze kterých následně budou těžit hlavně zákazníci, tedy cestující," slibuje Paroubek.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Najdete na iDNES.cz