RECENZE: Hugh Laurie zůstal hercem a přivezl hudební estrádu. Ale dobrou
Hugh Laurie (aka Dr. House) s The Copper Bottom Bandem vystoupili v Kongresovém centru (26. července 2013, Praha) | foto: Petr Topič, MAFRA
Vystoupení Hugha Laurieho s The Copper Bottom Bandem je zjevně do detailu vypilované divadelní představení, ve kterém se jen město od města mění poklony jeho obyvatelům a úvodních pár uvítacích slov v jejich mateřštině. Jinak nemá improvizace v stavbě večera žádnou šanci. I skladba repertoáru je prakticky totožná.
Hugh Laurie & The Copper Bottom BandKongresové centrum Praha, 26. července 2013 |
Nic z toho není problém, pokud jde na tuto show posluchač připravený, čeho se mu dostane. Je to prostě dobře zvládnutá stylová estráda v daném žánru. Na takové věci si ostatně i skuteční američtí bluesmani potrpěli odjakživa a Hugh Laurie jen tenhle způsob prezentace dobře okoukal a "po britsku" pečlivě nacvičil.
I se vším tím více či méně vtipným žvaněním, i s tou špetkou "jako nevkusu". To všechno k show tohoto typu patří. Vlastně je to v této hrané podobě, plné zjevného nadhledu a "hraní si", o dost sympatičtější, než když mnozí "opravdoví" muzikanti a bluesové celebrity k stáru omezí vlastní hraní na minimum a soustřeďují se jen na rozhazování cingrlátek do prvních řad.
Na pódium, zařízené jako středostavovský meziválečný hudební salon, s lampami a piánem, na kterém měl Hugh Laurie nejspíš po vzoru jednoho ze svých hlavních idolů Dr. Johna rozmístěné nejrůznější propriety, se kromě něj vměstnala pětičlenná kapela a dvě zpěvačky, které si daly v průběhu večera několik sólových čísel.
Vybíralo se - zhruba v polovině setlistu - z druhého Laurieho alba Didn't It Rain, hodně písní ale čeští posluchači od protagonisty slyšeli vůbec poprvé, neboť své verze ještě zpěvák nenatočil. Mezi takové netypicky patřily i oba rozjížděcí kousky, neworleansky houpavá Iko Iko a až rockově přitvrzená Let The Good Times Roll.
Jak se čekalo, mezi "nealbová" čísla patřil i slavný Mystery Train z repertoáru Elvise Presleyho. Hugh Laurie se v průběhu vystoupení několikrát s nadsázkou označil za blázna, když se po některých svých předchůdcích pokouší zpívat. Vždy po výstupech svých kolegyň na pódiu Jean McClainové a Gaby Morenové to byla víceméně koketérie. Při pokusu "přezpívat" Elvise ale svatá pravda - právě tato píseň byla jeho pěvecky nejslabším okamžikem.
Hodně toho ale Laurie zvládl díky svému osobnímu charismatu. A velkou podporou mu byla ne sice možná "geniální", ale rozhodně velmi solidní kapela, kterou výborně táhla rytmika a například kytarista se několikrát vysloveně blýskl výbornými slideovými sóly. V mnoha okamžicích jsme vlastně měli možnost vychutnat si proslulou producentskou ruku - samozřejmě nepřítomného - Joea Henryho zprostředkovaně, přímo na otevřené scéně.
Stylově vycházel Hugh Laurie po velkou část koncertu z neworleánské tradice. Ostatně jednu z nejslavnějších skladeb tohoto okruhu Go To The Mardi Grass svého dalšího velkého vzoru Professora Longhaira přidal jako první. Zabrousil ale i k baladám jako v Changes animalsovského Alana Price nebo ke klasickému rock'n'rollu jako v You Never Can Tell Chucka Berryho.
Sóla obou zpěvaček se naopak spíš nesla v soulovém nebo gospel-soulovém duchu (What Kind Of Man Are You Raye Charlese) nebo spadala do ranku tzv. klasického blues v užším slova smyslu (tedy žánru, zpívaného ve 20. letech ženami za doprovodu jazzových hudebníků), jako bylo třeba Send Me To The 'lectric Chair z repertoáru Bessie Smithové.
Od prvního okamžiku měl Hugh Laurie vyprodané Kongresové centrum takříkajíc "na lopatě". Samozřejmě, že většina návštěvníků přišla především na známou hereckou tvář a tleskala "zpívajícímu doktoru Houseovi". Ale i televizí prakticky nepoznamenaný fanoušek žánrů, které se toho večera hrály, si mohl přijít na své. Samozřejmě pokud věděl, na jakém typu přdstavení se nachází a nečeká nemožné.
Tipy z televizního programu
Recenze: Taxi 5 40 %, Labyrint lží 60 %, Equalizer 2 55 %, Wanted 60 %, Lítám v tom 80 %, Láska je láska 60 %, Tomb Raider 40 %, Sherlock Holmes 60 %, Případ Goldman 60 %, Rédl 55 %, Malé ženy 70 %, Transformers 70 %
Klíčová slova: Jana Doleželová, Agatha Christie, Tina Turner, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry
V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat
Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...
Životní útrapy dávají šansonu váhu, ví Naďa Válová. A děkuje Horáčkovi s Hapkou
Premium Šansoniérka Naďa Válová musela v životě čelit dramatickým událostem a právě prožité útrapy se...
GLOSA: Bystrovovy variace na bluesové klasiky mají smutek, osudovost i humor
Publicista, překladatel, básník a muzikant Michal Bystrov v knize Pekelnej pes má na mě vztek...
TRENDY V KLIPECH: Coming out Billie Eilish a darkpop Adama Mišíka
Adam Mišík a rapper Rohony přibližují ve své novince atmosféru berlínské klubové scény. V hitparádě...
Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show
Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...
Prodej bytu 1+1, 28 m2, Liberec, ul. nám. Tržní
nám. Tržní, Liberec - Liberec I-Staré Město
2 621 000 Kč