Jak správně sedět na kole. Alchymie, která zdokonalí vaši jízdu

  11:00
Zbytečná dřina, nesprávné zatěžování těla, špatné prokrvení. Přitom pro správný posed na kole stačí jedno vyšetření u zkušených specialistů a drobné technické úpravy.

U nás teprve nedávno představená metoda Body Geometry Fit staví dosavadní pravidla správné jízdy na kole téměř na hlavu. Je to skutečná věda o tom, jak správně nastavit sedlo a celé kolo tak, aby při ani po jízdě nic nebolelo a aby šlapání do pedálů bylo co nejefektivnější a nejzdravější. Ověřili jsme si na vlastní kůži, že metoda pomáhá nejen špičkovým závodníkům, ale i obyčejným cyklonadšencům.

Všechno špatně

Až doteď jsem měl pocit, že si umím na kole sám nastavit více méně ten nejlepší a nejsprávnější posez. BG FIT ukázal, jak krutě jsem se mýlil. Popravdě, měl jsem to ale trochu tušit. Často mne totiž po delší jízdě na kole (ať už horském či silničním) bolí krk, z toho pak hlava a někdy i oblast hrudní páteře.

Cyklolaboratoř

V laboratoři firmy Specialized v Čestlicích pod dohledem certifikovaného odborníka na BG FIT a vystudovaného fyzioterapeuta Pavla Štědrého jsem před několika dny zjistil, že až doteď bylo s mým posezem na kole skoro všechno špatně.

"Sedlo je moc úzké, vytažené příliš vysoko, sklopené dopředu a ještě ke všemu zbytečně posunuté dozadu. Řídítka moc nízko a moc vepředu, kufry na cyklistických tretrách také moc vpředu a k tomu nesprávně stranově umístěny," vypočítává Štědrý.

Se vším jsme pod dohledem odborníka a jeho videozáznamů hýbali několik hodin o milimetry až centimetry. Někomu se to může zdát málo, ale i menší odchylky hrají velkou roli. Nakonec člověk zjistí, že sedí na kole v podstatně jiné, přirozenější, pohodlnější a zdravější poloze než dříve.

Cyklolaboratoř

Komfort a pohodlí

BG FIT "vyšetření" a vzápětí správné nastavení začíná důkladným proměřením cyklistova posezu na jeho vlastním kole (nejpřesnější a nejvhodnější je kolo silniční, ale lze použít i jakékoli jiné kolo) upevněném na speciálním trenažéru.

Když Pavel Štědrý pomocí metru, úhloměru a vodováhy měří stávající hodnoty, ihned zjistil první závadu. Místo aby mé sedlo bylo ve vodorovné poloze, jeho špička je skloněná dolů o 0,5 cm. "Při jízdě jste musel neustále sklouzávat ze sedla dolů dopředu a permanentně měnit posez a úhly šlapání," říká odborník.

Nemusíte být hned profesionální závodník, ale i tento jediný detail značně sníží komfort jízdy. Představte si, že jedete výlet dlouhý 35 až 60 km. Ani pro občasného cykloturistu to nemusí být žádný mimořádný výkon, ale na kole budete sedět podle kondičky a profilu terénu třeba i 6 hodin. Takže převedeno na rovnici o pohodlí - téměř 3 až 6 hodin nepohodlí, které se s narůstajícím časem bude prohlubovat.

Cyklolaboratoř

Video

Součástí metody BG FIT je i podrobná anamnéza. Pavel Štědrý se ptá na všechny důležité údaje - věk, výšku, váhu, sportovní výkonnost, sportovní minulost, prodělané úrazy, nemoci, na to, co v poslední době bolí atd.

Měření profilu páteřePřední kamera snímá vybočování kolen

Přichází i komplexní vyšetření pohybového aparátu. Kontrola páteře, chodidel a jejich klenby, svalů na nohách, rozsahu pohybu kyčelních kloubů a kolen, pomocí speciálního sedátka způsobu sezení a šířky sedacích kostí. Výsledek? Mimo jiné lehká skolióza páteře, lehce oslabené svaly mezi lopatkami, varus - rotace předních částí chodidel, zkrácené svaly na zadní části stehen...

CyklolaboratořCyklolaboratoř

Pak následuje čelní a boční kontrola dosavadního posezu při několikaminutové jízdě. Pro konečný výsledek to není nutné, ale mne navíc nahrávají boční a čelní videokamery. Za chvíli má Pavel Štědrý jasno: "Až dosud jste šlapal na kole příliš nahrbený, skrčený, měl jste vysoko sedlo. A z čelního pohledu bylo velmi zřetelné, jak nohy nešlapou v rovnoběžných přímkách. Kolena se vykyvují do stran," vypočítává.

Moje jízda musela být podle něj až dosud málo efektivní se spoustou nadarmo vydané síly a energie. Navíc zřejmě citelně a zbytečně zatěžovala zejména krční a hrudní oblast páteře a také kolena.

Na základě všech až dosud získaných údajů odborník doporučuje cvičení na zlepšení pohyblivosti a začíná s přestavbou kola. Od sedla, přes řídítka až po úpravu treter.

Cyklolaboratoř

Postupně jsme provedli tyto změny:
- nové širší sedlo (ze 130 mm na 143) s prohloubením uprostřed, abych měl správný posez a nesnižoval si průtok krve pod stydkou sponou (dosavadní laboratorní výsledky zjistily, že při špatném sezení na kole může být průtok krve v této oblasti i po půlminutě snížen prakticky na nulu)

- sedlo jde níž o 0,5 cm a kupředu směrem k řídítkům o 0,8 cm - lepší posez a účinnější šlapání

- o 1 cm kratší představec řídítek - lepší posez a rozložení váhy

- řídítka výš o cca 10 stupňů - pohodlnější posez a menší zatížení krční a hrudní páteře

- anatomické vložky do cyklistických treter + speciální podložky pod přední část chodidla - umožní lepší práci chodidel, která se pak projeví v lepší práci kolen v jedné linii s kotníky a kyčlemi

- kufry u treter jdou o 0,5 cm dozadu a posunují se i do stran tak, aby byla lépe rozložena síla při šlapání a ještě se pomohlo kolenům

Cyklolaboratoř

Na závěr procedury následuje ostrý silniční test. "Chcete jet 20, 30 nebo 40 km," nabízí Pavel Štědrý. Vyrážíme na nejkratší okruh, první pocity jsou opravdu dobré. Jízda na "novém" kole je skutečně mnohem pohodlnější a snadnější. I následující kilometry vypadají nadějně.

BG FIT

Metodu vyvinula v roce 2006 americká firma Specialized po letech spolupráce s Dr. Andy Pruittem z Boulder centra pro sportovní medicínu a poskytují ji obchodníci. Je založena na filozofii pomoci cyklistovi jet rychleji, dále, s větším komfortem současně s redukcí možnosti zranění. Nedávno technologii v Praze představil sám její autor Andy Pruitt s dalším americkým anatomickým specialistou Dr. Rogerem Minkowem. Ze slavných cyklistů už metodou prošli takoví borci současného peletonu jako Fabian Cancellara, Frank a Andy Schleckové, Jens Voigt i Alberto Contador.

Metoda obsahuje:

- důkladné proměření dosavadního cyklistova posezu na jeho kole

- podrobná anamnéza

- fyzické vyšetření anatomie, kloubních rozsahů, flexibility páteře a kloubů

- přestavba kola

- kontrolu po ujetí doporučené vzdálenosti a případnou korekci

Cena:
samotné vyšetření a přestavba kola bez výměny potřebných komponentů stojí 3 900 Kč

http://www.specialized.com/cz/cs/bc/SBCGlobalPages.jsp?pageName=BGFIT&menuItemId=12334

Cyklolaboratoř

Autor:
Témata: Alberto Contador
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

Dokonalá dovolená v St. Johann v Salcbursku jen 250 kilometrů od hranic Česka

27. května 2024

Advertorial Nechcete se v létě mačkat na přeplněných plážích? Máte rádi spíš horské prostředí? Máme pro vás...

Nekrmit holuby, nebrat kameny. Pozor na (ne)tradiční pravidla v zahraničí

27. května 2024

Premium Sbalit plavky, sluneční brýle a opalovací krém i sbírku zákonů. Kdo by chtěl mít na cestách...

Industriální srdce Británie. Belfast, rodiště Titaniku, má v sobě drsné kouzlo

27. května 2024

Severoirský Belfast je turisty neprávem opomíjenou destinací, přitom má co nabídnout. Každodenní...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...