Snímky z filmu najdete ve fotogalerii.
Až dosud se nezávislý snímek natočený za necelých sedm milionů dolarů rozhodně nedal nazvat hitem.
V kinech Spojených států utržil od loňského května do září asi 55 milionů dolarů. V Německu, které je jeho koproducentem, Crash vidělo na sto tisíc lidí.
V Česku, kde startoval loni v září, jich nepřišla ani polovina. Promítá se tu však jen z nosiče DVD, tedy pouze v kinech, jež mají k dispozici digitální projektor.
Nicméně hlavní důvod, proč zatím Crash nelámal divácké rekordy, tkví v jeho tématu a podobě. Popisuje různé formy rasismu, nedůvěry, předsudků, nevraživosti a hlavně strachu, které ještě narostly po teroristickém útoku z 11. září.
A líčí je na půdorysu Los Angeles během šestatřiceti hodin, kdy se náhodně protnou osudy postav odlišné barvy pleti, vyznání, sociálního postavení, vzdělání, názorů. Crash (anglicky srážka) připomíná leporelo zalidněné prototypy charakterů.
Hysterická panička a její manžel - prokurátor. Perský majitel obchodu s rodinou, čelící podezíravosti vůči cizincům. Dva detektivové. Televizní šéf a jeho žena, Afroameričané: on přizpůsobivý, ona hrdá. Mexický zámečník, dvojice zlodějů aut, nováček ve službě zákona, korejský pár.
Ti všichni se potkají v bojové zóně odcizeného města, kde třesk autohavárií nahrazuje dotek lidské blízkosti. Na dálnici, při cestě z večírku, ve vlastním domě i v krámku, nikde se necítí jistí.
Přitom jsou schopni takových proměn jako cholerický policista v podání Matta Dillona, jenž pro černou ženu, kterou před chvílí ponižoval, nyní riskuje život.
Scénář a režii filmu Crash - ale také scénář loňského vítěze Oscarů Million Dollar Baby - si připsal Paul Haggis. Kde se vzal nenápadný muž, který se prý inspiroval vlastní bouračkou a k natáčení půjčil vlastní dům? Kanaďan, jenž ve dvaadvaceti přesídlil do Los Angeles, psal až do roku 2000 jen pro televizi včetně seriálu Walker, Texas Ranger.
Pak zkusil dva filmové scénáře, z obou byly oscarové objevy. Další dva snímky podle jeho textů se nyní dokončují a dva odlišné chystají: válečné drama a romance, kterou má Haggis také režírovat.
CRASH - Přednosti
- nálada plná napětí a ohrožení
- dovedně propletené útržky životů
- nevšední obraz Los Angeles
- výrazná stylotvorná hudba
- rytmický střih
- úžasný výkon herce Matta Dillona
CRASH - Slabiny
- průhledná výchozí teze o rasismu
- scény budované jen pro efekt
- umělá dějová konstrukce
- příliš mnoho „osudových“ náhod
- zbytečné vedlejší figury a motivy
- okaté citové vydírání