Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Na jihu Francie se zřítil airbus Germanwings, zemřelo 150 lidí

  11:46aktualizováno  17:08
Na jihu francouzských Alp se zřítil letoun typu Airbus A320. Na palubě bylo 150 lidí. Jednalo se o let nízkonákladových aerolinek Germanwings. Francouzský prezident François Hollande uvedl, že tragédii nikdo nepřežil. V místě nehody zasahují stovky záchranářů. Vyzvednutí těl obětí bude trvat několik dní.

Na palubě letounu, který směřoval z Barcelony do Düsseldorfu, bylo 144 pasažérů a šest členů posádky. Stroj německé nízkonákladové společnosti vzlétl z Barcelony krátce před 10:00 SEČ a z radarů se ztratil v 10:53 SEČ. 

Francouzský ministr dopravy nejprve informoval, že stroj v 10:45 vyslal nouzový signál.  Úřad pro civilní letectví to však odpoledne dementoval. Signál vyslalo velení letového provozu, které problémy stroje rozpoznalo podle ztráty spojení a prudkého klesání.

Pád airbusu ve Francii

Letoun byl prošel poslední kontrolou v pondělí na letišti v Düsseldorfu, uvedl Thomas Winkelmann z Germanwings na odpolední tiskové konferenci. Poslední velkou prohlídku technici provedli v létě 2013. Stroj absolvoval v úterý ráno let do Barcelony. Pilot airbusu měl u Lufthansy nalétáno šest tisíc hodin a pro aerolinky pracoval deset let.

Francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve uvedl, že záchranáři ve vrtulnících nalezli trosky nedaleko měst Digne-les-Bains a Barcelonnette. Premiér Manuel Valls dodal, že příčiny zřícení letounu jsou dosud neznámé. „Obáváme se, že 142 až 150 pasažérů a členů posádky zemřelo, vzhledem k okolnostem zřícení,“ uvedl Valls bezprostředně po nehodě. Počasí v oblasti bylo podle francouzských médií dobré.

Prezident Hollande dopoledne potvrdil, že nehodu nikdo nepřežil. Prohlásil také, že místo, kam se letoun zřítil, je velmi obtížně dosažitelné, což komplikuje záchranné práce. Trosky se nachází ve výšce asi dva tisíce metrů nad mořem. Místo nehody je podle francouzských médií pokryté sněhem. Navíc se zde stmívá už před sedmou hodinou večer, což bude komplikovat záchranné práce.

Nedaleko místa nehody podle serveru Le Monde odpoledne dorazily desítky hasičů a policistů. Směřují sem také němečtí experti pro bezpečnost letectví.  Německá kancléřka Angela Merkelová uvedla, že byl zřízen krizový štáb, který koordinuje společně s francouzskými úřady veškeré snahy o nalezení trosek a případných přeživších neštěstí. Merkelová chce ve středu místo nehody osobně navštívit.

Letoun spadl do těžko přístupné oblasti. Tyto záběry místa dopadu zveřejnilo francouzské ministerstvo vnitra:

Havaroval jeden z nejstarších Airbusů A320

Někteří příbuzní pasažérů ze zříceného letounu přijeli na barcelonské letiště El Prat, odkud stroj společnosti Germanwings vzlétl. Se slzami čekají na zprávy o svých blízkých. Španělsko se domnívá, že 45 cestujících v havarovaném letadle bylo jeho občany. Podle vedení Germanwings bylo na palubě 67 německých občanů.

Při tragédii podle prvních informací nezahynul žádný český občan. „V současné chvíli nemáme zprávu, že by na palubě letadla byl nějaký občan České republiky. Ta zpráva je ale čerstvá, takže to ještě ověřujeme s našimi partnery v zahraničí,“ uvedl iDNES.cz David Frous z tiskového odboru ministerstva zahraničí.

Fotogalerie

Z letového záznamu je patrné, že stroj během jedenácti minut klesl o 9,5 kilometru (na letový záznam se můžete podívat zde). Server FlightAware uvádí, že po celou dobu poměrně rychlého klesání letoun držel kurs a nemanévroval. Setrvalá byla podle serveru i rychlost letounu. 

Při porovnání se záznamy jiných letů na této trase je vidět, že rychlost klesání zříceného letounu byla řádově srovnatelná s rychlostí klesání strojů přistávajících na düsseldorfském letišti. To spolu s kolísavým tempem klesání naznačuje, že piloti měli zřejmě stroj částečně pod kontrolou a vědomě se snažili katastrofě zabránit.

Podle serveru Flightradar byl zřícený letoun s registrací D-AIPX jedním z nejstarších Airbusů A320. Stroj opustil továrnu v roce 1990, poprvé vzlétl 29. listopadu téhož roku. Létal střídavě pro Lufthansu a pro její nízkonákladovou odnož Germanwings, uvádí server Air Fleets

První nehoda nízkonákladových aerolinek  v Evropě

Podle AFP se jedná o vůbec první nehodu nízkonákladové aerolinky v Evropě. Od roku 1991 mělo letadlo na kontě přibližně 58 300 letových hodin na 46 700 letech. Technici společnosti Airbus jsou připraveni pomoci francouzským úřadům s vyšetřováním.

Záchranáři na místě zřícení letounu:

Zatím poslední havárie letounu Airbus A320 se odehrál 28. prosince 2014. Stroj společnosti Indonesia AirAsia, který letěl z indonéského města Surabaya do Singapuru, se zřítil s 162 lidmi na palubě v Jávském moři. 

Po osudu letounu se dlouho pátralo a Indonésie odvolala pátrání po zbývajících obětech nehody až 18. března. Dosud se našlo přes 100 těl (více o této havárii zde).

Airbus A320 je dvoumotorové letadlo s jednou uličkou a dvěma řadami sedadel. Kapacita stroje je 150 pasažérů. První exemplář tohoto typu začal létat v roce 1988, ke konci února letošního roku jich po celém světě létalo téměř 6 200.

Záznam trasy letu zříceného letadla Germanwings.

Záznam trasy letu zříceného letadla Germanwings.


  • Nejčtenější

VIDEO: Vlk zakousl na kolejích srnče blízko zastávky, strojvedoucí nezastavil

Slovenská organizace Štátne lesy Tatranského národného parku (TANAPu) zveřejnila na Facebooku video z útoku vlka na...

Čína ohlásila nejvyšší nárůst obětí koronaviru, změnila způsob vyšetření

Centrální čínská provincie Chu-pej, která je považována za epicentrum nákazy novým koronavirem, za středu zaznamenala...

Srbsko řeší populační katastrofu. Na to už je pozdě, míní experti

Sedmimilionové Srbsko by do poloviny století mělo přijít o více než milion obyvatel. Na vině je vysoká míra emigrace a...

Vězení bych už nepřežil, říká vrah, jemuž dali milost Havel, Klaus i Zeman

Téměř třináct let za vraždu a devět let za loupeže si odseděl Václav Grimm, který nedávno dostal prezidentskou milost....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Američtí skauti léta zneužívali své svěřence, nyní vyhlásili bankrot

Americká skautská organizace BSA vyhlásila bankrot. Učinila tak v době, kdy je pod náporem stovek obvinění ze...

Francie už nebude přijímat imámy z ciziny, rozhodl prezident Macron

Francouzský prezident Emmanuel Macron v úterý oznámil, že omezí praxi, kdy muslimské země do Francie posílají...

Chorvatsko má nového prezidenta, expremiér Milanović složil přísahu

Nový chorvatský prezident Zoran Milanović v úterý složil přísahu a ujal se nejvyššího úřadu. Bývalý...

Obětí koronaviru je v Číně přes dva tisíce, nakažených je na 74 tisíc

Počet obětí nemoci způsobené novým typem koronaviru přesáhl v pevninské Číně hranici 2 000. Nakažených je přes 74 000,...

Najdete na iDNES.cz