Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Stáří stroje není riziko, říká expert k prvnímu pádu nízkonákladovky v EU

  14:40aktualizováno  14:40
Havarovaný stroj A320 společnosti Germanwings byl jedním z nejstarších strojů ve flotile německého dopravce. Samotný fakt, že letadlu bylo už 24 let však podle experta na letectví neznamená velké riziko. Je také nepravděpodobné, že by měla vůbec první tragická havárie nízkonákladové společnosti v EU vliv na popularitu levného létání.

Airbus A320 společnosti Germanwings na archivním snímku, | foto: AP

Zřícený Airbus A320 byl jedním z nejstarších strojů této řady, poprvé vzlétl v roce 1990. Podle leteckého publicisty Martina Velka je moc brzy na hodnocení toho, co se stalo, nicméně stáří stroje samo o sobě nic neznamená.

Pád airbusu ve Francii

„Věk není parametr. Samozřejmě, že statistika praví, že se to věkem může zhoršovat a spíš se může něco pokazit,“ uvedl. „Létají dakoty i B52, které jsou pronikavě starší než jejich piloti. O věku to tedy není,“ dodal.

Podle BBC neměly aerolinky Germanwings dosud žádnou nehodu. Jejich airbusy byly v průměru něco přes devět let staré. Výjimkou byl právě stroj, který se zřítil v Alpách. Tomu bylo 24 let.

„Velmi pravděpodobně je to vůbec první nehoda nízkonákladového letadla v Evropě,“ řekl iDNES.cz analytik Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Jan Rychnovský.

Lufthansa, která Germanwings vlastní, přitom patří podle serveru AirlineRatings.com do žebříčku deseti nejbezpečnějších leteckých dopravců na světě. Od roku 1993 neměla žádnou smrtelnou nehodu.Podle společnosti PwC tvoří nízkonákladové aerolinky více než čtvrtinu světového leteckého byznysu. Statisticky letecké nehody podle Velka nemají vliv na ekonomiku aerolinek a tak tomu bude i v tomto případě. „Je to levnější, takže s nimi poletíme,“ shrnul.

Fotogalerie

Méně závažnou nehodu měl z nízkonákladových aerolinek například irský Ryanair v roce 2008. Boeing 737-800 z jeho flotily, který letěl z Frankfurtu, musel po srážce s ptáky nouzově přistát v Římě. Při přistání si poškodil podvozek, oba motory a část zadního trupu. Dva členové posádky a osm cestujících skončilo v nemocnici s lehkým zraněním. Kvůli nehodě se letiště uzavřelo na 35 hodin.

Společnost Airbus vyjádřila v tiskové zprávě upřímnou soustrast všem pozůstalým obětí letu 4U 9525. Společnost potvrdila, že havarovaný stroj dodala německým aerolinkám v roce 1991. Od té doby mělo letadlo na kontě přibližně 58 300 letových hodin na 46 700 letech. Technici výrobce jsou připraveni pomoci francouzským úřadům s vyšetřováním.

Airbus A320 je dvoumotorové letadlo s jednou uličkou a dvěma řadami sedadel. Kapacita stroje je 150 pasažérů. První exemplář tohoto typu začal létat v roce 1988, ke konci února jich po celém světě operovalo téměř 6 200.

Autoři: ,

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Přichází masové propouštění, podpora vlády nestačí, říká šéf svazu obchodu

Podpora vlády pro zaměstnavatele je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedostatečná. V...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obchody by se v neděli měly zavřít, zaznělo z vlády. Prodejci jsou proti

Vláda zvažuje, že v neděli nařídí uzavření všech obchodů. S touto možností přišel premiér Andrej Babiš, podle kterého...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Aerolinky prodělají 6 bilionů, víc než ČR vyrobí za rok. Polovině hrozí krach

Aerolinky přijdou kvůli koronavirové krizi o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) na tržbách, což je více než...

Stát chystá úlevu dopravcům. Za naftu by mohli platit až po půl roce

Čeští dopravci by mohli díky státní garanci získat možnost platit dodavatelům za odebranou naftu až s půlročním...

Dubajská firma vyrábí palivo pro kamiony z přepáleného oleje z McDonald’s

Silniční doprava má na svědomí podle globálních odhadů více než pětinu celosvětových emisí oxidu uhličitého. Nemalou...

Boeing chce obnovit výrobu 737 MAX, spustit by se měla do května

Americká strojírenská společnost Boeing hodlá do května obnovit výrobu letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz