Místo džín si radši kupte letenku, lákal v reklamě syn řeckého miliardáře Stelios Haji-Ioannou. Když jím pronajaté letadlo s nápisem easyJet a číslem call centra na trupu vzlétlo poprvé z Londýna do Glasgow v listopadu 1995, všichni očekávali krach během pár týdnů.
Ve svých 28 letech se rozhodl proměnit leteckou dopravu a začal nabízet letenky za zlomek ceny. Jeho recept byl jednoduchý - co nejnižší náklady a v ceně letenky jen přeprava z bodu A do bodu B. Za vše ostatní si musí cestující připlatit, žádné garantované přestupy, natož salonky. Mimochodem, cena 29,90 libry za premiérovou trasu od té doby o dvě libry klesla.
1995 | 2015 |
---|---|
1 základna ve Velké Británii | 26 základen po celé Evropě |
3 letiště ve Velké Británii | 137 letišť po celé Evropě |
2 linky ve Velké Británii | 768 linek po celé Evropě |
1 země | 31 zemí |
2 pronajatá letadla | 243 letadel |
Zhruba 40 000 cestujících | 68 milionů cestujících ročně |
Asi 70 zaměstnanců | 10 000 zaměstnanců |
Letenka Londýn-Glasgow od 29 liber | Letenka Londýn-Glasgow od 27,49 liber |
Se stejným modelem dnes easyJet patří mezi největší letecké společnosti v Evropě, opisují od něj ti, kteří se tehdy nápadu smáli a nedávali mu šanci. Právě Stelios, který jedenáct let po založení easyJetu získal od královny možnost užívat titul sir, je společně s šéfem Ryanairu Michaelem O’Learym tím, kdo proměnil létání po Evropě nejvíce za poslední roky.
„Lidé začali o cestování přemýšlet jinak než do té doby. Zbavil letadla puncu luxusu a udělal z nich běžný dopravní prostředek. Začal tím velkou revoluci,“ říká současná šéfka easyJetu Carolyne McCall o zakladateli firmy, který se svým „dítětem“ několik let válčil kvůli špatným výsledkům, což už dnes nehrozí.
K úspěchu nízkonákladovek stačilo málo - uvolnit nebe nad Evropou a přemýšlet o dopravě jinak. Nemusíte mít nízkonákladové společnosti rádi - nedávají jídlo na palubě zdarma, za kufr musíte platit, ale díky nim letíte za zlomek ceny, kterou před dvaceti lety požadovaly klasické aerolinky.
Mike Campbell: Nízkonákladové lety po Evropě ovládneme
Nízkonákladová revoluce postupně ovládla evropské létání. Zavedení dopravci zjišťovali, že nové konkurenci rychle přibývá cestujících a že se s nimi lidé ani při nízké ceně nebojí létat. Investoři jim začali důvěřovat a díky tomu se dnes chlubí nejnovější flotilou letadel a stovky nových strojů čekají na dodání.
Klasické aerolinie šly s cenou dolů, ale škrtání nákladů jim tak rychle nešlo, ztráty se prohlubovaly. „Problém je, že pokud jste se nenarodili jako nízkonákladoví, nemůžete být nikdy nízkonákladoví,“ říká Mike Campbell, ředitel skupiny easyJet pro transformaci. Naráží tak na neustálé spory klasických dopravců se zaměstnanci a stávky. Ty aktuálně ochromují provoz například v Lufthanse.
Podle něj nízkonákladový model lety po Evropě ovládne. Rozdíl mezi klasickými dopravci se už teď stírá, mizející občerstvení na palubě je jednou ze vzorových ukázek (více o „hladoletech“ čtěte zde).
„Zákazníci se u evropských letů zaměřují především na cenu. Je jasné, že ve zpoplatnění jídla vidí aerolinky i možný zdroj příjmů,“ souhlasí John Strickland z poradenské firmy ILS Aviation.
Levné aerolinky se inspirují u klasických dopravců
Na druhou stranu i levné aerolinky začínají kopírovat model klasických dopravců. Například easyJet spouští věrnostní program, kde sice nebude dávat jako odměnu letenky, ale například možnost změn letů zdarma či výhodnějších nákupů dopředu.
Svítící a blikající letuškyLetecká společnost easyJet chce zabuduje do uniforem LED diody a všité mikrofony. Oblečení nabité technologiemi má zlepšit bezpečnost. více |
Skončila také doba, kdy lidé zběsile utíkali do letadla, aby zabrali nejlepší místo, teď už všichni vědí, kde budou sedět. Lowcosty začaly úspěšně lovit obchodní cestující, kteří zjistili, že v klasických aerolinkách dostávají prakticky shodný servis - jen za výrazně vyšší ceny.
Pro investory jsou nízkonákladovky lákavým soustem. Když zapomeneme na krach SkyEurope, kde zmizely peníze třeba rakouských seniorů, easyJet i Ryanair poskytují nadstandardní výnosy. Například tržní kapitalizace easyJetu je desetkrát vyšší než před vstupem na burzu, za pět let se hodnota firmy ztrojnásobila. Pro srovnání - Lufthansa je nyní na burze levnější než před pěti lety.
Rok | Tržby (v mld. liber) | Zisk (v mil. liber) | Počet pasažérů (v mil) |
---|---|---|---|
2010 | 3,0 | 121 | 48,8 |
2011 | 3,5 | 225 | 54,5 |
2012 | 3,9 | 255 | 58,4 |
2013 | 4,3 | 398 | 60,8 |
2014 | 4,5 | 450 | 64,8 |
EasyJet je pro Čechy nejvyužívanější nízkonákladovou společností a se zhruba milionem cestujících je největším zahraničním dopravcem na Ruzyni, od jara bude z Prahy odlétat 11 linek. Zatím však většina cestujících s easyJetem přilétá do Prahy za byznysem či dovolenou, Češi jsou na letech oranžového dopravce stále ještě v menšině. I to se však pomalu mění - do řady měst už easyJet z Prahy zahustil letový řád tak, že ho začínají využívat i byznys cestující.
EasyJet vs. Ryanair, souboj dvou levných obrů
Když Steliosův easyJet poprvé vzlétl, evropské letectví už měnil Michael O’Leary a jím vedený Ryanair. Ryanair je počtem letadel i cestujících zhruba o třetinu větší. Zatímco Ryanair šel cestou agresivní expanze i za cenu často nepříliš dobrého přístupu k zákazníkům, easyJet šel cestou pomalejšího růstu a vstřícnějšího chování.
Ryanair nakonec svoji strategii přehodnotil a sám se začal v zákaznickém servisu inspirovat easyJetem. Ryanair útočí hlavně cenami, v akci se s ním dá letět už za 10 eur, ceny easyJetu i v promo akcích jsou vyšší. Průměrná cena letenek je také nižší u Ryanairu než u easyJetu. Oba se liší například i letadly: easyJet se striktně drží airbusů, Ryanair boeingů.