Pravidla po tragické havárii zpřísnily od pátku 27. března britské aerolinky easyJet, Virgin Atlantic, Monarch a Thomas Cook. Dopravci si bezpečnost pojistí nařízením, aby za všech okolností byli v pilotní kabině dva členové posádky. Stejnou změnu nařídilo i kanadské ministerstvo dopravy. Podobně reagovaly i německé aerolinky Air Berlin, islandské Icelandair, norské Norwegian Air Shuttle či maďarské Wizzair. Další aerolinky změnu zvažují.
Podle mnoha expertů ale takové pravidlo nic neřeší, protože člen palubního personálu případnou krizovou situaci nezachrání. Například bývalý šéf bezpečnosti polských aerolinek LOT Jerzy Dziewulski řekl televizi TVN 24, že letuška nebo stevard nemohou katastrofu nijak odvrátit, protože v kabině nesmějí provádět žádné úkony. „Pilot v kabině řekne: Sedni si, na nic nesahej, ničemu nerozumíš. Já jsem ten, kdo tenhle stroj řídí,“ popsal Dziewulski hypotetickou konverzaci v kabině.
Na celounijní úrovni zatím předpis neplatí. „Evropský předpis nic takového neřeší. Stanovuje povinnosti na pancéřové dveře do pilotní kabiny, kamerový systém, systém otvírání z každého místa pilota apod. Pokud jde o to, zda pilot smí být v kokpitu sám, je to věc postupů každé společnosti,“ vysvětluje mluvčí tuzemského Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil.
Rozhodnutí je v tomto případě na každém dopravci, ale pokud opatření schválí Úřad pro civilní letectví, stává se normou. V souvislosti se zříceným airbusem nicméně roste pravděpodobnost, že Evropská unie toto pravidlo schválí jako závazné pro všechny.
Čeští dopravci normu zavedli už v minulosti
Tuzemští dopravci mají přísnější předpisy už delší dobu. „Máme už mnoho let ve své provozní příručce pravidlo, že v případě, kdy odejde jeden pilot z kokpitu, musí jej nahradit jiný člen posádky,“ říká mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Společnost je soukromým dopravcem, který provozuje charterové i pravidelné lety pod značkou SmartWings. Další bezpečnostní opatření nyní firma nechystá.
Piloti Travel Service podle Dufkové musejí projít zdravotními i psychologickými testy. „Piloti při přijímacím řízením procházejí psychologickým vyšetřením, které trvá řádově několik hodin,“ dodala.
ČSA opatření zavedly už více než před deseti lety v reakci na teroristické útoky v USA 11. září 2001. „Když pilot potřebuje opustit kokpit, například si dojít na toaletu, musí do pilotní kabiny nejdříve zavolat palubní průvodčí nebo průvodčího, který na náhradním sedadle počká na návrat pilota,“ říká mluvčí ČSA Daniel Šabík.
Podobnými pravidly se delší dobu řídí i některé zahraniční společnosti, například Jet2, Flybe a Ryanair.
Vyšetřování úterního pádu letadla ještě není u konce, podle předběžných výsledků byl však kopilot v době nehody v kokpitu sám. Muž trpěl depresemi a hlavnímu pilotovi zamkl dveře, aby se dovnitř nemohl dostat.
Kromě změn v bezpečnosti se nečeká, že by měla tragická havárie nějaký další dopad na létání, například ekonomický. „Nepředpokládáme, že by to mělo nějaký vliv. Naopak v poslední době evidujeme nárůst zájmu o létání,“ říká Šabík.
Podívejte se, jak funguje zamykání kokpitu: