Sobota 1. dubna 2023, svátek má Hugo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 1. dubna 2023 Hugo

Hypotéza: Zřítilo se letadlo Germanwings v důsledku dekomprese kabiny?

  17:55aktualizováno  19:24
Příčiny havárie letu 9525 německých aerolinií Germanwings zatím nejsou známy. Na jakékoliv závěry je zatím brzy. Jedna teorie pádu letadla však zní zatím nejpravděpodobněji: rychlá dekomprese kabiny a následná ztráta vědomí posádky i cestujících.

Airbus A320 společnosti Germanwings na archivním snímku - proč se zřítil? | foto: AP, montáž: Pavel Kasík, Technet.cz

Podle zdrojů blízkých vyšetřování a týmu odborníků společnosti Airbus, kteří jsou na cestě na místo nehody letounu společnosti Germanwings, pracuje vyšetřovací tým v první řadě s hypotézou, že před havárií došlo v letadle k razantní dekompresi, jejíž příčina není známa.

Pád Airbusu Germanwings

on-line zpravodajství

Podle této teorie piloti ještě stihli nastavit sestup letadla do nižší letové hladiny, ale pak zřejmě ztratili vědomí. Dekomprese byla pravděpodobně tak rychlá, že si ani nestihli včas nasadit kyslíkové masky.

Jeden z prvních snímků z místa, kde havaroval airbus Germanwings. Podle rozmístění trosek lze spekulovat, že letadlo se roztříštilo až nárazem o vrcholek hory. (24. března 2015)

Mluvčí společnosti Airbus, Sara Ricci, na dotaz redakce Technet.cz odmítla tuto informaci potvrdit nebo vyvrátit: „Nemůžeme v tuto chvíli situaci blíže komentovat nad rámec našeho oficiálního sdělení.“ Další informace údajně Airbus zveřejní hned poté, co budou ověřeny a úřady posvětí jejich publikaci.

Letadlo klesalo, piloti nekomunikovali

Výše zmíněný popis událostí by vysvětloval fakt, proč se piloti už řídícímu po zahájení sestupu neozvali. Letadlo klesalo přes osm minut rychlostí přibližně 3 470 stop za minutu (cca 17,5 metru za sekundu). Až téměř do konce drželo zadaný kurz i rychlost.

24.března 2015 v 14:01, příspěvek archivován: 24.března 2015 v 18:25

Rapid descent from cruise altitude to 5000ft may (MAY) suggest decompression #4U9525

Podle informací Germanwings už při klesání nedošlo k žádnému kontaktu s posádkou. Řídící, který měl letadlo na starosti si všiml nestandardního klesání a odklonil ostatní provoz. (Podle jiných zdrojů ještě jeden z pilotů těsně před nárazem na odpovídači nastavil kód pro stav nouze, tj. 7700, ale tato informace vznikla patrně nedorozuměním.)

Dekomprese a hypoxie

  • Dekomprese v letadle: Při dekompresi vypadnou cestujícím kyslíkové masky, posádka má k dispozici i několik přenosných kyslíkových lahví. Cestujícím fungují masky asi patnáct minut. Za tu dobu má letadlo při potížích s tlakem stihnout sklesat do výšky, kde se dá dýchat. Pokud však řídí letadlo autopilot, který udržuje letovou hladinu 10 000 metrů, pak se reakce organismu na nedostatek kyslíku jen oddálí. Ve výšce 10 000 metrů se člověk dokážete udržet při vědomí 30, maximálně 60 sekund. Většina lidí pociťuje začínající hypoxii jako ospalost, zavře oči a usne.
  • Příznaky hypoxie : Jako první se objeví lupání v uších a tlak v lebečních dutinách. Ve vyšších hladinách letu se dostaví pocit podobný opilosti, jako po pár skleničkách alkoholu, dojde ke ztrátě logického uvažování a nakonec ke ztrátě vědomí.
    Pokud je tělo vystaveno hypoxii delší dobu, dojde k poškození mozku.

Důvodů, proč mohlo v letadle dojít k fatální dekompresi, která vedla ke ztrátě vědomí posádky i pasažérů, je mnoho. Od dosud neznámé technické závady (naposledy bylo letadlo na technické kontrole včera) až po protiprávní čin na palubě. Další technické aspekty havárie budou známy nejdříve po večerní tiskové konferenci zástupců společnosti Germanwings (očekává se mezi 21:00 a 22:00).

Informace o havarovaném letadlu
Let4U 9525
AerolinkyGermanwings
LetadloAirbus A320
Sériové čísloMSN 147
Rok výroby1991
Nalétaných hodincca 58 300 hodin
Letůcca 46 700 letů
MotoryCFM 56-5A1

Napřed dostat letadlo pod kontrolu, pak teprve komunikovat

Prudká dekomprese byla v minulosti příčinou řady leteckých katastrof. Příčinou může být výbuch na palubě, zásah řízenou střelou nebo mechanická závada. Bezprostředním problémem je dekomprese. Tlak uvnitř a vně letadla se začne vyrovnávat a vzduch z letadla rychle uniká. Cestující uvnitř začnou trpět hypoxií (nedostatkem kyslíku), špatně se jim dýchá a pokud letadlo nedokáže rychle klesnout do menší výšky, začnou během pár minut upadat do bezvědomí. Druhým problémem je často poškozené řízení (např. narušená hydraulika), což ovšem není takový problém u tohoto moderního letadla vybaveného elektronickým systémem řízení.

Rozsah poškození letadla ovlivní i to, zda a jak rychle se o problémech dozví řízení letového provozu. Letci se v případě stavu nouze obvykle řídí podle staré letecké „mantry“, která určuje priority: Aviate, navigate, communicate, tedy leť, naviguj, komunikuj. Zásadní je „aviate“, tedy udržet letadlo ve vzduchu a mít ho pod kontrolou. „Navigate“, čili vědět, kde letadlo je a kam míří, je na druhém místě. „Communicate“, komunikace s řídicím střediskem, je až na místě třetím. To by mohlo částečně vysvětlit, proč řízení letového provozu nedostalo od Airbusu žádné informace - v první chvíli to nebyla priorita.

On-line: nejnovější informace z nehody Germanwings

Průběžně aktualizované informace můžete sledovat v našem on-line zpravodajství.

Další vyšetřování dá zřejmě odpovědi na otázky týkající se průběhu nehody. Stane se tak nejspíše velmi brzy, černé skříňky byly nalezeny jen několik hodin po havárii. Podle našeho zdroje blízkého vyšetřování by první hrubá analýza dat z černých skříněk mohla být zveřejněna za 8 až 11 dní.

To ale neznamená, že by ihned byla odhalena i příčina tragédie. Naopak, vyšetřování může probíhat několik měsíců i let - v leteckém průmyslu platí, že každá nehoda má významný vliv na celý systém, od výroby přes servis až po trénink pilotů a posádek.

Aktualizace:

18:25 - do článku jsme doplnili aktuálně zveřejněné údaje o letounu
18:57 - doplnili jsme informace o náhlé dekompresi, fotografii a detaily
19:24 - aktualizovali jsme podrobnosti o černých skříňkách a troskách

  • Nejčtenější

Musk a odborníci žádají pozastavení vývoje umělé inteligence, bojí se rizik

Víc než tisíc odborníků na umělou inteligenci a další osobnosti z technologické oblasti včetně Elona Muska žádají v...

Tyto zvuky znal dříve každý. Poznáte starou techniku pouhým poslechem?

V době, kdy se ve většině elektroniky pohybují maximálně ventilátory, to může někoho překvapit, ale většina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Družice Starlink ruší snímky Hubbleova teleskopu, to nejhorší teprve přijde

Projekt družic Starlink, které poskytují internetovou konektivitu z vesmíru, už od začátku budí vášně a znepokojena je...

Noční obloha ukáže hned pětici planet seřazených do oblouku

V úterý večer se má podle astronomů objevit na obloze jeden ze zajímavých úkazů letošního roku. Planety Merkur, Venuše,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ušetřili jsme balík. Šest tipů, jak šikovně využít starý telefon

Průměrně lidé mění chytrý telefon zhruba po necelých čtyřech letech provozu. Mnohé přístroje pak roky leží v šuplíku,...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

OBRAZEM: Nejen vosy, stěhováky a ubytovací přívěsy vyráběl Orličan Choceň

Portfolio výrobků někdejšího národního podniku Orličan bylo bohaté, připomeňme si prostřednictvím zajímavého obrazového...

Tyto zvuky znal dříve každý. Poznáte starou techniku pouhým poslechem?

V době, kdy se ve většině elektroniky pohybují maximálně ventilátory, to může někoho překvapit, ale většina...

Legendy ČSD obrazem. Čmelák byl těžký, pro těžkou práci stavěný nezmar

Nejtěžšími motorovými lokomotivami z ČKD pro ČSD byly řady T669.0 a T669.1. Jednalo se o ekvivalent lokomotivy ČME3...

Nezatížena pocity. Proč je umělá inteligence fenomén a proč budí obavy

Premium Umělá inteligence, často zkráceně AI, je jedním z nejvíce diskutovaných a rychle se rozvíjejících témat v současnosti....

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...