14 Elektromobilita
Společnost Tesla vizionáře Elona Muska představila v roce 2012 moderní elektromobil a nastartovala tak revoluci, ke které se postupně přidaly i další automobilky - nejvýrazněji Nissan, Renault, Hyundai a BMW. Letos se přidaly další včetně Škody. Elektromobily mají nulové lokální emise, celkové pak podle toho, kde je uživatelé nabíjí. V energetickém mixu výroby elektřiny České republiky jsou emise produkované provozem elektromobilu oproti moderním spalovacím motorům v průměru poloviční, ale v případě třeba Francie s čistější energetikou zhruba dvacetkrát nižší.
Toto vozidlo nemá spalovací motor, ani nádrž na benzín nebo naftu. Místo toho je osazeno akumulátorem a elektromotory. Energii potřebnou k jízdě získávají nabíjením akumulátoru z rozvodné sítě – nejčastěji uživatelé nabíjí přes noc doma buď ze zásuvky, nebo na cestách z rychlých nabíječek u obchodních center a na parkovištích. Na nejrychlejších nabíječkách může být dobito v řádu nižších desítek minut. Na jedno nabití ujede, podle modelu, 200 až 500 kilometrů.
Elektromobil se ovládá podobně jako vozidlo s automatickou převodovkou, je zde jen akcelerační pedál a brzda. Díky absenci řazení je jízda zcela plynulá a protože mají elektromobily plný výkon dostupný okamžitě a od nulových otáček, nabízí velmi svižné rozjezdy, což oceníte například při napojování na hlavní silnici. Při provozu jsou velmi tiché, dokonce tak tiché, že musí být pro nízké rychlosti vybaveny vnějším generátorem hluku, aby jej nepřeslechli chodci.
Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih |
Příjemnou funkci prakticky všech elektromobilů je možnost vozidlo vychladit nebo vyhřát pomocí časovače nebo mobilní aplikace – v zimě tak nemusíte škrábat led a sníh z okének, v létě nasednete do vychlazeného vozu. Nevýhodou elektromobilu je zatím pořizovací cena, která bývá přibližně dvojnásobná oproti odpovídajícímu vozidlu s konvenčním pohonem. Náklady vám ale postupně vrací levným provozem.
Zajímavou mladší odnoží elektromobility jsou auta na vodík. Místo akumulátoru je zde nádrž s vodíkem a palivový článek, ve kterém se z vodíku a nasávaného vzduchu vyrábí elektřina, která elektromotory vozidla pohání. Odpadním produktem je čistá voda. S takovýmto řešením se počítá u větších aut pro delší dojezdy a také nákladní a autobusovou dopravu. Výhodou je rychlejší „tankování“ – načerpat vodík trvá jen několik minut, nevýhodou zatím chybějící vodíková infrastruktura a vysoké pořizovací náklady.