3 Facebook, nové sociální sítě a zneužívání dat
Mezi sítě, které by bez chytrých telefonů zřejmě nebyly, patří třeba Instagram. Krátce poté, co se v říjnu 2010 v obchodě App Store objevila nová aplikace na sdílení fotek, zavalily servery malého startupu tisíce nových uživatelů. Za týden se jich registrovalo 100 tisíc, do dvou měsíců pak padla hranice jednoho milionu. Instagram není jedinou sociální sítí, která v uplynulé dekádě zaznamenala nebývalý vzestup.
Tu největší, Facebook, navštěvovala miliarda lidí aspoň jednou měsíčně už v roce 2012. V tomtéž roce vstoupil projekt Marka Zuckerberga velkolepým způsobem na burzu. Těsně před nabídkou akcií společnost oznámila, že konkurenční Instagram koupila za miliardu dolarů. Růst technologické firmy byl už tehdy nezastavitelný a ostatní platformy jako třeba Twitter se musely smířit s tím, že nikdy nebudou mít tak široký záběr jako Facebook.
Svou pozici na trhu sociálních sítí Facebook definitivně upevnil v roce 2014, kdy za rekordních 22 miliard dolarů koupil komunikační platformu WhatsApp. O své sociální sítě během uplynulé dekády neúspěšně usilovali i technologičtí giganti Apple a Google. V roce 2016 začala „západním“ sociálním sítím růst konkurence i v Číně. Aplikace TikTok na sdílení videí od té doby stihla nasbírat přes půl miliardy uživatelů, zejména mezi nejmladší generací.
Influenceři chtějí všechno zadarmo. Běžte pracovat, odbyl je hoteliér |
Popularita sociálních sítí přilákala firmy všeho druhu a kombinací zmíněného pak vznikla nová profese – influencer.
K významnému zlomu ve světě lajků a sdílení došlo až v roce 2018 v souvislosti se skandálem Cambridge Analytica. Odhalení, že byly desítky milionů účtů na Facebooku zneužity v politickém boji, odstartovalo vlnu vládních vyšetřování a pokut od regulačních úřadů. Od té doby se rovněž vede intenzivní debata o tom, jak velké technologické firmy nakládají s osobními údaji svých uživatelů. Tato data se totiž stala jednou z nejcennějších komodit na světě, na které do značné míry závisí trh s online reklamou.