Sobota 28. listopadu 2020, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. listopadu 2020 René

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

  11:00
Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad – automobilové emise v Evropě letos podruhé v řadě vzrostly. Automobilky jsou v klinči: evropští politici po nich chtějí snižovat emise prodejem elektroaut, ale zákazníci o ně nestojí.

Závod elektromobilů Wave 2017 | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Zajímavým čtením je zpráva evropské asociace výrobců automobilů ACEA „Making the Transition to Zero-Emission Mobility“. Automobilky v ní nejen poprvé jasně říkají „my už elektromobily umíme vyrobit, ale teď je řada na úřednících, aby zařídili, že je budou lidé kupovat“. 

ACEA konečně poprvé nahlas a srozumitelně konstatovala, že pokud má být dosaženo ambiciózních cílů EU v oblasti emisí CO2 do roku 2025 a 2030, bude muset být prodej osobních automobilů s alternativním pohonem – včetně elektrických, hybridních, vodíkových nebo na zemní plyn – silně navýšen. Pokud EU a vlády jednotlivých zemí myslí své plány vážně, musí zvýšit investice do nabíjecí infrastruktury a zavádět smysluplné nákupní pobídky pro spotřebitele. Trh si očividně sám neporadí. Elektromobily totiž rozhodně v aktuální situaci nejsou zrovna lákavou nabídkou.

Průměrné emise aut prodávaných v evropských zemích

Průměrné emise aut prodávaných v evropských zemích

Vlády v celé EU se musejí vyrovnat s rostoucím tempem, jímž se elektromobily nyní uvádějí na trh, a to dramatickým zvýšením investic do infrastruktury. Kromě toho také musejí zavést udržitelné nákupní pobídky, které budou konzistentní v celé EU,“ cituje magazín Autoweek vládce koncernu PSA Carlose Tavarese, který je nyní také předsedou evropské asociace automobilového průmyslu ACEA.

Automobilky už dnes umí vyrobit vozy se všemi zmíněnými alternativními pohony, ale zákazníci je nechtějí kupovat. V roce 2018 bylo v Evropě ze všech prodaných osobních aut pouze 2 procenta elektromobilů, 3,8 procenta hybridů a 0,4 procenta vozů na CNG. Vodíková auta se pohybovala na hranici statistické chyby.

Aféra Dieselgate odstartovala tažení proti dieselům a v roce 2017 se v Evropě poprvé prodalo víc benzinových osobních aut než těch dieselových. V roce 2018 tento trend nadále pokračoval. Zároveň s tím ale rostou emise CO2 – ty jsou totiž přímo úměrné spotřebě, která je u benzinových aut vyšší než u dieselů. Poprvé za sledované období se tak stalo právě v roce 2017, kdy celkové emise oxidu uhličitého aut prodaných v Evropské unii vzrostly meziročně o 0,3 procenta, v roce 2018 pak o dalších 1,8 procenta na 120,6 gramů CO2 na kilometr.

Země s nejnižším podílem prodejů elektrických vozidel v EU (a jejich HDP na osobu) v roce 2018

  1. Polsko – 0,2% (12 900 eur) 
  2. Slovensko – 0,3% (16 600 eur)
  3. Řecko – 0,3% (17 100 eur) 
  4. Česká republika – 0,4% (20 500 eur) 
  5. Litva – 0,4% (15 900 eur) 

Zdroj: ACEA

Automobilky říkají, že bez elektromobilů nepůjde dosáhnout emisních cílů EU. Instituce EU nedávno schválily nové nařízení o CO2 pro osobní automobily, které stanovilo cíle snížení emisí o 15 procent do roku 2025 a o 37,5 procenta pro rok 2030. Pro rok 2021 byla v roce 2013 schválena hranice průměrných flotilových emisí na 95 g CO2 / km. Za překročení budou automobilky platit pokuty (čtěte dále).

Podle plánu na snižování limitů emisí to u Seatu vychází tak, že v roce 2025 bude muset prodávat čtvrtinu elektrifikovaných aut a v roce 2030 čtyřicet procent.

Pět největších trhů elektromobilů v EU (počet prodaných aut a tržní podíl) v roce 2018

  1. Německo – 67 505 – 2,0 % (HDP na osobu 41 000 eur)
  2. Velká Británie – 59 911 – 2,5 % (37 600 eur)
  3. Francie – 45 587 – 2,1 % (36 200 eur) 
  4. Nizozemsko – 29 695 – 6,7 % (44 900 eur) 
  5. Švédsko – 28 327 – 8,0 % (45 900 eur)

Studie ACEA ukázala, že elektromobily se zatím uplatňují jen v těch nejbohatších zemích. Všechny země, kde elektromobily nedosahují v prodejích ani jednoho procenta tržního podílu, mají HDP na hlavu nižší než 29 000 eur (asi tři čtvrtě milionu korun). Sem patří kromě států střední a východní Evropy třeba také Španělsko, Itálie a Řecko. Nad 3,5 procenta se dostaly jen nejbohatší země s HDP na hlavu nad 42 000 eur (1,1 milionu). Osmdesát procent elektrifikovaných aut (elektromobilů, plug-in hybridů) se prodá v šesti zemích Evropy, z nichž některé jsou právě s nejvyšším HDP, tedy patří k nejbohatším, uvádí ACEA.

Prodeje aut s alternativním pohonem v Evropě

Prodeje aut s alternativním pohonem v Evropě

Na autosalonu ve Frankfurtu to shrnul šéf Seatu Luca de Meo: „První smartphone jsem také měl já a ne moje děti. Stejné to bude s elektromobily – zpočátku jsou pro bohatší zákazníky.“

Aby mohlo být dosaženo plánů EU v oblasti prodeje elektromobilů, mělo by v roce 2030 být v EU celkem 2,8 milionu nabíjecích stanic. To ACEA cituje konzervativní odhady EU. Zatím jich je 144 000, 76 procent z nich přitom jen ve čtyřech zemích – Nizozemsko, Německo, Francie a Velká Británie. V roce 2018 bylo v 11 největších zemích EU k dispozici pouze 47 vodíkových čerpacích stanic,17 členských států nemělo ani jedinou čerpací stanici na vodík. V EU existuje asi 3 400 čerpacích stanic zemního plynu, což je o 17,5 procenta více než v roce 2014. Dvě třetiny z toho jsou ale soustředěny ve dvou zemích (Itálie a Německo). 

Prodeje elektromobilů ve světě

Prodeje elektromobilů ve světě

Hrozí kolaps?

KOMENTÁŘ

Automobilky se konečně ozvaly, když doteď víceméně mlčely. Začal to stejně jako Dieselgate vlastně Volkswagen. Ten kromě toho, že si po aféře s manipulacemi v USA nasypal popel na hlavu, výrazně změnil strategii a ve velkém rozjel projekt elektromobilita. Přidaly se i ostatní značky, které místo toho, aby bojovaly za postupné regulace třeba i vyhrožováním drastickým úbytkem počtu pracovních míst v celé Evropě, tak víceméně pokorně přijaly všechny restrikce. 

„Německo je na pokraji recese a automobilový průmysl je pro jeho ekonomiku zásadní. Výrobci automobilů, jako jsou Volkswagen, Daimler nebo BMW, i dodavatelé komponentů jako Bosch, Continental nebo Schaeffler v zemi zaměstnávají asi 830 000 lidí a jsou provázané se všemi  od výrobců strojů po reklamní agentury a úklidové služby,“ píše Automotive News Europe.

Jestliže nedávno personální šéf Škodovky Bohdan Wojnar v rozhovoru tvrdil, že firma nebude propouštět, bylo to možná spíš zbožné přání nebo krátkodobý výhled. Výroba elektroaut nepotřebuje tolik dělníků, méně prodaných aut bude také znamenat méně zaměstnanců. Větší počet přijatých vývojářů na aplikace pro využívání elektrokoloběžek to nezachrání.

Když nebudou lidé kupovat elektroauta a raději si nechají déle svoje staré se spalovacím motorem, co se stane? Vzdají se automobilky všech příjmů a budou je dotovat ze svého? Nebo se dotací ujmou státy, které je spojí s různou formou sankcí, zákazů vjezdu pro auta se spalovacím motorem apod.? Na dotace pro zákazníky na nákup elektroaut to minimálně v Česku rozhodně nevypadá a různé evropské dotační programy budou s rostoucím objemem prodejů bezpochyby utlumovány.

Elektromobily mají své místo na trhu, jejich vývoj je důležitý pro výzkum skladování energie, vývoj lepších baterií, pro část lidí mají svůj smysl a kouzlo. Ale v současné podobě přes ně nevede cesta k lepšímu životnímu prostředí na planetě, jen k hrozícímu ekonomickému kolapsu. Tlak na snižování emisí má být postupný a ne zacílený hlavně na osobní automobily, ale i na lodě (více čtěte zde), výrobu, zemědělství apod. 

Ať nejdou investice jen do elektromobilů, ale i do snižování emisí u spalovacích motorů, případně do vodíkových aut.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Kouzla s čísly. Evropa v září poprvé registrovala víc elektroaut než dieselů

Tesla Model 3

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Mini Electric

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste....

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

Silnice, která nabíjí za jízdy. V Tel Avivu po ní budou jezdit elektrobusy

V izraelském Tel Avivu postavili první silnici se zabudovaným elektrickým...

V izraelském Tel Avivu budují bezdrátovou elektrickou silnici, která bude dodávat energii městské...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Škoda po roce startuje výrobu modelu Enyaq. Zesilovala se továrna

Dosud se v hlavním mladoboleslavském závodě Škody vyráběly jednotky kusů modelu Enyaq. V předsériovém režimu se...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

Nové sporťáky burácejí s pořádnými motory, puristé si přijdou na své

Aktuální superrychlé automobilové novinky se i v dnešní době nerozpakují nasadit pořádné motory. Hřmotné osmiválce mezi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...