Čtvrtek 8. června 2023, svátek má Medard
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 8. června 2023 Medard

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

  11:00
Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad – automobilové emise v Evropě letos podruhé v řadě vzrostly. Automobilky jsou v klinči: evropští politici po nich chtějí snižovat emise prodejem elektroaut, ale zákazníci o ně nestojí.

Závod elektromobilů Wave 2017 | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Zajímavým čtením je zpráva evropské asociace výrobců automobilů ACEA „Making the Transition to Zero-Emission Mobility“. Automobilky v ní nejen poprvé jasně říkají „my už elektromobily umíme vyrobit, ale teď je řada na úřednících, aby zařídili, že je budou lidé kupovat“. 

ACEA konečně poprvé nahlas a srozumitelně konstatovala, že pokud má být dosaženo ambiciózních cílů EU v oblasti emisí CO2 do roku 2025 a 2030, bude muset být prodej osobních automobilů s alternativním pohonem – včetně elektrických, hybridních, vodíkových nebo na zemní plyn – silně navýšen. Pokud EU a vlády jednotlivých zemí myslí své plány vážně, musí zvýšit investice do nabíjecí infrastruktury a zavádět smysluplné nákupní pobídky pro spotřebitele. Trh si očividně sám neporadí. Elektromobily totiž rozhodně v aktuální situaci nejsou zrovna lákavou nabídkou.

Průměrné emise aut prodávaných v evropských zemích

Vlády v celé EU se musejí vyrovnat s rostoucím tempem, jímž se elektromobily nyní uvádějí na trh, a to dramatickým zvýšením investic do infrastruktury. Kromě toho také musejí zavést udržitelné nákupní pobídky, které budou konzistentní v celé EU,“ cituje magazín Autoweek vládce koncernu PSA Carlose Tavarese, který je nyní také předsedou evropské asociace automobilového průmyslu ACEA.

Automobilky už dnes umí vyrobit vozy se všemi zmíněnými alternativními pohony, ale zákazníci je nechtějí kupovat. V roce 2018 bylo v Evropě ze všech prodaných osobních aut pouze 2 procenta elektromobilů, 3,8 procenta hybridů a 0,4 procenta vozů na CNG. Vodíková auta se pohybovala na hranici statistické chyby.

Aféra Dieselgate odstartovala tažení proti dieselům a v roce 2017 se v Evropě poprvé prodalo víc benzinových osobních aut než těch dieselových. V roce 2018 tento trend nadále pokračoval. Zároveň s tím ale rostou emise CO2 – ty jsou totiž přímo úměrné spotřebě, která je u benzinových aut vyšší než u dieselů. Poprvé za sledované období se tak stalo právě v roce 2017, kdy celkové emise oxidu uhličitého aut prodaných v Evropské unii vzrostly meziročně o 0,3 procenta, v roce 2018 pak o dalších 1,8 procenta na 120,6 gramů CO2 na kilometr.

Země s nejnižším podílem prodejů elektrických vozidel v EU (a jejich HDP na osobu) v roce 2018

  1. Polsko – 0,2% (12 900 eur) 
  2. Slovensko – 0,3% (16 600 eur)
  3. Řecko – 0,3% (17 100 eur) 
  4. Česká republika – 0,4% (20 500 eur) 
  5. Litva – 0,4% (15 900 eur) 

Zdroj: ACEA

Automobilky říkají, že bez elektromobilů nepůjde dosáhnout emisních cílů EU. Instituce EU nedávno schválily nové nařízení o CO2 pro osobní automobily, které stanovilo cíle snížení emisí o 15 procent do roku 2025 a o 37,5 procenta pro rok 2030. Pro rok 2021 byla v roce 2013 schválena hranice průměrných flotilových emisí na 95 g CO2 / km. Za překročení budou automobilky platit pokuty (čtěte dále).

Podle plánu na snižování limitů emisí to u Seatu vychází tak, že v roce 2025 bude muset prodávat čtvrtinu elektrifikovaných aut a v roce 2030 čtyřicet procent.

Pět největších trhů elektromobilů v EU (počet prodaných aut a tržní podíl) v roce 2018

  1. Německo – 67 505 – 2,0 % (HDP na osobu 41 000 eur)
  2. Velká Británie – 59 911 – 2,5 % (37 600 eur)
  3. Francie – 45 587 – 2,1 % (36 200 eur) 
  4. Nizozemsko – 29 695 – 6,7 % (44 900 eur) 
  5. Švédsko – 28 327 – 8,0 % (45 900 eur)

Studie ACEA ukázala, že elektromobily se zatím uplatňují jen v těch nejbohatších zemích. Všechny země, kde elektromobily nedosahují v prodejích ani jednoho procenta tržního podílu, mají HDP na hlavu nižší než 29 000 eur (asi tři čtvrtě milionu korun). Sem patří kromě států střední a východní Evropy třeba také Španělsko, Itálie a Řecko. Nad 3,5 procenta se dostaly jen nejbohatší země s HDP na hlavu nad 42 000 eur (1,1 milionu). Osmdesát procent elektrifikovaných aut (elektromobilů, plug-in hybridů) se prodá v šesti zemích Evropy, z nichž některé jsou právě s nejvyšším HDP, tedy patří k nejbohatším, uvádí ACEA.

Prodeje aut s alternativním pohonem v Evropě

Na autosalonu ve Frankfurtu to shrnul šéf Seatu Luca de Meo: „První smartphone jsem také měl já a ne moje děti. Stejné to bude s elektromobily – zpočátku jsou pro bohatší zákazníky.“

Aby mohlo být dosaženo plánů EU v oblasti prodeje elektromobilů, mělo by v roce 2030 být v EU celkem 2,8 milionu nabíjecích stanic. To ACEA cituje konzervativní odhady EU. Zatím jich je 144 000, 76 procent z nich přitom jen ve čtyřech zemích – Nizozemsko, Německo, Francie a Velká Británie. V roce 2018 bylo v 11 největších zemích EU k dispozici pouze 47 vodíkových čerpacích stanic,17 členských států nemělo ani jedinou čerpací stanici na vodík. V EU existuje asi 3 400 čerpacích stanic zemního plynu, což je o 17,5 procenta více než v roce 2014. Dvě třetiny z toho jsou ale soustředěny ve dvou zemích (Itálie a Německo). 

Prodeje elektromobilů ve světě

Hrozí kolaps?

KOMENTÁŘ

Automobilky se konečně ozvaly, když doteď víceméně mlčely. Začal to stejně jako Dieselgate vlastně Volkswagen. Ten kromě toho, že si po aféře s manipulacemi v USA nasypal popel na hlavu, výrazně změnil strategii a ve velkém rozjel projekt elektromobilita. Přidaly se i ostatní značky, které místo toho, aby bojovaly za postupné regulace třeba i vyhrožováním drastickým úbytkem počtu pracovních míst v celé Evropě, tak víceméně pokorně přijaly všechny restrikce. 

„Německo je na pokraji recese a automobilový průmysl je pro jeho ekonomiku zásadní. Výrobci automobilů, jako jsou Volkswagen, Daimler nebo BMW, i dodavatelé komponentů jako Bosch, Continental nebo Schaeffler v zemi zaměstnávají asi 830 000 lidí a jsou provázané se všemi  od výrobců strojů po reklamní agentury a úklidové služby,“ píše Automotive News Europe.

Jestliže nedávno personální šéf Škodovky Bohdan Wojnar v rozhovoru tvrdil, že firma nebude propouštět, bylo to možná spíš zbožné přání nebo krátkodobý výhled. Výroba elektroaut nepotřebuje tolik dělníků, méně prodaných aut bude také znamenat méně zaměstnanců. Větší počet přijatých vývojářů na aplikace pro využívání elektrokoloběžek to nezachrání.

Když nebudou lidé kupovat elektroauta a raději si nechají déle svoje staré se spalovacím motorem, co se stane? Vzdají se automobilky všech příjmů a budou je dotovat ze svého? Nebo se dotací ujmou státy, které je spojí s různou formou sankcí, zákazů vjezdu pro auta se spalovacím motorem apod.? Na dotace pro zákazníky na nákup elektroaut to minimálně v Česku rozhodně nevypadá a různé evropské dotační programy budou s rostoucím objemem prodejů bezpochyby utlumovány.

Elektromobily mají své místo na trhu, jejich vývoj je důležitý pro výzkum skladování energie, vývoj lepších baterií, pro část lidí mají svůj smysl a kouzlo. Ale v současné podobě přes ně nevede cesta k lepšímu životnímu prostředí na planetě, jen k hrozícímu ekonomickému kolapsu. Tlak na snižování emisí má být postupný a ne zacílený hlavně na osobní automobily, ale i na lodě (více čtěte zde), výrobu, zemědělství apod. 

Ať nejdou investice jen do elektromobilů, ale i do snižování emisí u spalovacích motorů, případně do vodíkových aut.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodejci aut řeší, jak vydělat víc. Třeba na pravidelných poplatcích za funkce

V autobazarech se dlouho neohřejí. Na českém trhu chybí především mladší ojeté...

Není to zdaleka jen o elektromobilitě, i když ta většinu změn urychlila. Je v podstatě jisté, že...

Jsme vydíratelní, musíme přesunout výrobu do Evropy, vyzývá šéf autoprůmyslu

Dnešním hostem pořadu Rozstřel je Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení...

VIDEO Rozstřel Automobilová výroba v Česku zažívá po předchozích letech oživení. I nadále však čelí automobilky...

Ve Strakonicích mají novou dobíječku elektromobilů, řidiči zaplatí kartou

Společnost E.ON spustila na nádraží ve Strakonicích provoz první dobíječky s...

VIDEO Společnost E.ON spustila na nádraží ve Strakonicích provoz první dobíječky s klasickým platebním...

Jsou opravy elektromobilů dražší? Automobilky mlží, pojišťovny mají jasno

Crashtest elektromobilu Tesla v podání pojišťtovny AXA

Zatímco na servisní práce je elektromobil jednodušší než spalovací vůz, v případě stejné havárie...

Ojetých elektroaut přibývá, ale pozor na ně. Řada jich je bouraných

ilustrační snímek

Po několika letech, co Češi začali nakupovat ve větším počtu elektromobily, se začíná tvořit trh s...

Autozápisník: Benzinová homeopatická léčba a dotační elektrošmejdi v Německu

Syntetické palivo zatím používá Porsche pro závodní účely.

Březen byl ve znamení tanečků ohledně normy Euro 7 a pravidel konce výroby aut se spalovacími...

Baterie k sežrání. Italové navrhli jedlý akumulátor

Když je nesníte, můžete je dobít.

Kvůli masivní podpoře elektromobilů se do dalších let nepochybuje o nárůstu poptávky po bateriových...

  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská automobilka přemýšlí o továrně v Evropě. Česko je mezi favority

Německo, Maďarsko a Česká republika jsou mezi hlavními favority pro stavbu prvního evropského závodu čínské automobilky...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Nové otázky pro autoškoly se ptají, jak má motorkář projet zatáčku

Ministerstvo dopravy společně s asociací autoškol představilo novou sadu otázek k testům v autoškolách. Zaměří se na...

První opravdové porsche slaví 75 let. Model 356 vyráběli v Rakousku z Brouků

Automobil Porsche 356, který získal schválení k provozu 8. června 1948, se zapsal do historie automobilismu jako první...

Na polygonu se naparovaly chlouby českých garáží. Přijely bugattky i klasika

Polygon Max Cars v Dlouhé Lhotě na Příbramsku přivítal další z akcí s názvem Párky&Káry. Na letošní první sraz zaměřený...

Hrátky s písmeny a slovy na zahraničních SPZ vyhrála značka BA KELIT

Registrační značky na přání nejsou jen českou specialitou. Zvolit si vlastní kombinaci písmen a číslic na espézetku je...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...