Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Soud rozhodl, že se MAFRA nemusí omlouvat Památníku Šoa

  14:00aktualizováno  14:00
Vydavatelství MAFRA se nemusí omlouvat Památníku Šoa ani mu nemusí vyplatit finanční zadostiučinění za komentář Jak vydělávat na holokaustu, který vyšel v deníku Mladá fronta DNES. Pravomocně o tom v úterý rozhodl pražský vrchní soud.
Anděl media centrum (AMC), kde sídlí redakce vydavatelství MAFRA (3. ledna 2012)

Anděl media centrum (AMC), kde sídlí redakce vydavatelství MAFRA (3. ledna 2012) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Justice původně památníku přiznala nárok na omluvu za nactiutrhačné výroky, vydavatelství a jeho práva na svobodu projevu se ale následně zastal Nejvyšší soud.

Obecně prospěšná společnost se žalobou na ochranu pověsti domáhala toho, aby Mladá fronta DNES uveřejnila omluvu za „zjevně nepravdivé a difamující výroky“ v názorovém článku, jenž vyšel v říjnu 2015. Po vydavatelství památník požadoval také odškodné dva miliony korun.

Odvolací vrchní soud původně nařídil vydavatelství MAFRA zveřejnit omluvu za použité výrazy „chaos“, „šlendrián“ a za vyjádření, že činnost památníku je „narychlo spíchnutou snahou za účelem si přilepšit na cizí práci“, a to s využitím „známých figur proslulých hlavně čichem na dobrý kšeft“.

„Nejvyšší soud však řekl, že i tyto výrazy mají své místo v diskusi o věcech veřejných,“ konstatoval v úterý předseda odvolacího senátu Jiří Čurda.

Nejvyšší soud na základě dovolání MAFRA uvedl, že svoboda projevu je základním projevem fungování demokratické společnosti, požívá zvýšené ochrany a vztahuje se i na nepříjemné myšlenky, které šokují. Čurdův senát se tímto závazným právním názorem musel řídit. Článek proto označil za „fair“ - tedy spravedlivou - kritiku a památníku nakázal, aby vydavatelství uhradil náklady vynaložené na soudní proces. Výši nákladů soud stanoví později.

Památník Šoa usiluje o přeměnu nádraží Praha-Bubny na Památník ticha věnovaný transportům českých Židů do Terezína za druhé světové války. Článek se týkal akce Bubnování pro Bubny pořádané u příležitosti výročí prvního transportu pražských Židů.

Autor textu, komentátor Vojtěch Varyš, mimo jiné napsal, že památník nemá pro naplnění svého poslání potřebné vzdělání, koncepci a finance, a ve výsledku tak věci může v mnohém uškodit. MAFRA se v následném sporu hájila tím, že cílem článku bylo vyvolat veřejnou debatu na důležité téma, přičemž v debatě mají být chráněny i nepopulární názory.

Mezi „figurami proslulými hlavně čichem na dobrý kšeft“ zmínil článek herce Tomáše Töpfera, který se poté soudně domohl odškodnění. Umělec požadoval rovněž dva miliony, justice mu přiznala 150 tisíc korun. Minulý týden to potvrdil i Ústavní soud, u nějž si MAFRA stěžovala na porušení práva na svobodu projevu. Nejvyšší soud v Töpferově sporu dříve konstatoval, že ani svoboda projevu na komentářových stránkách periodického tisku není bezbřehá.

Autor:

Ekologičtí aktivisté stvořili novou ideologii, vmetl Razima Rovenskému v Rozstřelu

  • Nejčtenější

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Stres a zkoušky v KFC. Studentům VŠE dochází trpělivost s anonymem

Alarm, hlášení a všichni ven. Na Vysoké škole ekonomické v Praze jde o častý doplněk zkoušek a státnic. Anonym se škole...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Roztržka potvrzena. Prezident Zeman v pořadu u Soukupa definitivně skončil

Pořad Týden s prezidentem na TV Barrandov již vyčerpal svůj potenciál a nemůže přinést nové impulsy. Tak hradní mluvčí...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Nový časopis TÉMA - TESTUJEME pomůže při nákupech, vycházet bude měsíčně

Vydavatelství MAFRA rozšiřuje nabídku časopisů o měsíčník tipů a testů na každý den. V TÉMA - TESTUJEME čtenáři vždy...

Nova připravuje seriál Co ste hasiči, utkají se v něm Rychlý s Koptou

Vedle pokračování ustálených pořadů přinese televize Nova ve svém jarním vysílání jednu původní seriálovou novinku....

Šéf BBC Tony Hall v létě odstoupí, chce nástupci dopřát čas na jednání

Generální ředitel britské veřejnoprávní televizní a rozhlasové společnosti BBC Tony Hall odstoupí v létě z funkce. BBC...

Bulvár u prince Harryho a vévodkyně Meghan používal dvojí metr

Kauza kolem odchodu prince Harryho a Meghan z královské rodiny rozvířila debatu o rasismu v Británii. Terčem kritiky je...

Najdete na iDNES.cz