Představte si situaci, že by všichni obyvatelé východomoravského Zlína, a to včetně nemluvňat, vlastnili auto, každý den by sedli za volant a projeli vám pod okny. Nepředstavitelné? Jenže takový obrázek je velmi jednoduše představitelný pro obyvatele činžáků a rodinných domů ve Kbelské ulici na rozhraní Vysočan a Hloubětína.
Ti totiž žijí vedle vůbec nejrušnější křižovatky v metropoli a možná i v celém Česku. Křížením ulic Kbelská a Poděbradská denně projede 76 tisíc aut - Zlín má jen o dva tisíce obyvatel více.
"Tady se nedá přejít ulice. Když nefungují semafory, je to ještě horší. Řídí to policisté a pro ně nejsme důležití, vysmívají se nám," stěžuje si Jana Bartáková, která se svou rodinou žije v domě přímo u křižovatky.
Vysočanská radiálaKudy povede Jaký bude mít význam |
Údolí dusí auta jedoucí z teplické dálnice směrem na Průmyslovou ulici a dál na Jižní spojku. Jedou tu také vozy, jejichž řidiči se potřebují dostat na hradeckou dálnici nebo na silnici na Kutnou Horu či Kolín.
Janě Bartákové a jejím sousedům by mohla pomoci Vysočanská radiála, což je dálnice mezi Kbelskou ulicí ve Kbelích a Pražským okruhem u Černého Mostu.
Jenže městu se stále nedaří dálnici otevřít, přestože se zde průběžně staví tři roky a podle původního plánu tudy první auta měla projet v prosinci roku 2007.
Koupí předražené pozemky?
Podle magistrátu za to mohou neshody úřadu s majitelem dvou pozemků, v jejichž blízkosti má silnice vést.
"Aby mohly být zahájeny práce na celém úseku silnice, musí být dořešeny majetkoprávní vztahy - odkup posledních dvou pozemků soukromého vlastníka," potvrdil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
To není nic nového. Pře se táhnou léta. "Vysočanskou radiálu stavíme na pronajatých pozemcích, ale chceme je co nejdříve koupit," tvrdil už před rokem a půl náměstek primátora Pavel Klega (ODS).
Nyní však podle magistrátních úředníků dochází k obratu a poslední určený termín dokončení silnice - tedy konec letošního roku - má stále reálnější obrysy.
"Termín je přes všechny problémy stanoven na poslední kvartál letošního roku," prohlásil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Jeho víra se opírá o dokument, který by mohl situaci ve Vysočanech jednou provždy vyřešit a který budou brzy schvalovat zastupitelé.
O co jde? To úřad tají. "Nemůžeme vám k tomu prozradit žádné podrobnosti. Ale jde o odkup zbývajících pozemků," řekla Eva Kubátová z oddělení public relations.
Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © PLANstudio
Nabízí se tedy možnost, že buď majitel zmiňovaných pozemků ustoupil tlaku magistrátu, nebo mu město nabídlo výkupní cenu, jež "se neodmítá". Podle náměstka primátora Pavla Klegy se město často setkává s tím, že majitel požaduje za svůj pozemek přemrštěné částky.
Dosud však magistrát požadavky odmítal a vykupoval pozemky za cenu, kterou odhadl soudní znalec. V tomto případě by mohlo jít o precedens.
Silnice je, kromě jedné části v blízkosti zmiňovaných pozemků, téměř hotová. Postaven je most s křižovatkou u Kbelské ulice, mimoúrovňová křižovatka s ulicí Budovatelskou, most přes železniční trať u Satalic a dokončuje se napojení na Pražský okruh u Černého Mostu.
Někde stačí položit poslední vrstvu asfaltu, podél silnic instalovat dopravní značky a auta by mohla vyjet.