První motiv zobrazuje premiéra Jiřího Paroubka v roli nevěsty, která se právě "vdává" za bývalého předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka.
Druhý obrázek je další variací na sbližování obou velkých levicových stran: na někdejším pomníku sovětského tyrana J. V. Stalina z 50. let se jen změnily hlavy: Paroubka s Grebeníčkem doplňuje Marťan.
K anonymní politické agitaci se oficiálně nikdo nehlásí: plakáty s motivem"veselky" však visí na úplně stejných místech, která si v létě pronajali lidé z ODS.
Zatímco k první billboardové kampani, upozorňující na špatný stav dálnice, se přihlásil místopředseda ODS Ivan Langer, k té současné se nikdo oficiálně nehlásí.
"Nebudeme to vůbec komentovat," říká mluvčí strany Jiří Sezemský. V zákulisí ani tentokrát občanští demokraté nezapírají: za billboardy znovu stojí oni.
Přiznal se pouze Mareš
Zatím jediný, kdo se ke karikaturám přiznal, je autor "svatby", známý kreslíř Štěpán Mareš. "Dostal jsem zadání od agentury Dorland. Nechtěl jsem, aby na billboardu bylo logo nějaké strany, jinak mi tato myšlenka není ani blízká, ani vzdálená," říká Mareš. Agentura Dorland pro ODS připravovala i předchozí dvě série "antisociálnědemokratických" billboardů.
ODS však není jediná strana, která si billboardy pronajala. Například Evropští demokraté se minulý pátek přihlásili k billboardům se zkamenělými hlavami předsedů ČSSD, ODS, KDU-ČSL a KSČM.
"Chtěli jsme lidem naznačit, že mají i jinou volbu než jen současné parlamentní strany," vysvětluje předseda ED Jan Kasl. Na rozdíl od zadavatelů billboardů zesměšňujících ČSSD se však Evropští demokraté pod billboard podepsali.
ODS není jen zadavatelem prozatím nezvyklého způsobu vedení volební kampaně. Už se stala i jejím terčem. Před několika týdny se například objevilo několik polepených ploch, na kterých místopředsedové Ivan Langer a Miroslava Němcová slibují "CzechTek v každé vesnici".
Jejich autoři však zůstávají v anonymitě. Sociální demokraté tvrdí, že s tím nemají nic společného.
"My jsme seriózní strana a podobné praktiky nepoužíváme. O autorech podobných billboardů to svědčí, že nemají argumenty," tvrdí šéf poslanců ČSSD Michal Kraus. Podle šéfredaktora časopisu Marketing & Media Daniela Köppla má "negativní kampaň" svá rizika.
"Je účinná, jen když ji doprovází vlastní program. Například v prezidentských volbách v USA v roce 1992 byla negativní kampaň George Bushe staršího proti Billu Clintonovi neúčinná právě proto, že neměl vlastní program," říká Köppl.
Podobná billboardová kampaň, která se objevila podél D1, může podle ceníků několika agentur, které plakáty podél dálnice pronajímají, vyjít na více než sto tisíc korun.