Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přineseme do Zlínského kraje posun v kvalitě cestování, říká šéf Arrivy

  13:05
Na regionálních tratích ve Zlínském kraj skončí v půlce prosince monopol Českých drah. Ve východní části kraje totiž začne jezdit soukromý dopravce, firma Arriva. „Bude to velký posun v kvalitě cestování,“ slibuje ředitel společnosti Daniel Adamka.

Šéf společnosti Arriva Daniel Adamka. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Standardem našich vlaků bude informační systém pro cestující, připojení k internetu, elektrické zásuvky, pitná voda zdarma. Lidé také rádi využijí klidový oddíl,“ říká Daniel Adamka.

Společnost Arriva ale potřebuje nabrat asi 200 stevardů a strojvůdců a nakoupit 11 nových vlakových souprav.

Abyste byli schopní služby zajistit, musí vám deset vlakových souprav poskytnout Leo Express. Kolik vlaků budete mít vlastních?
Počítáme s postupným nákupem 11 souprav od naší mateřské společnosti Deutsche Bahn. Budou maximálně 15 let staré a projdou modernizací. Jde o stejné vlaky, které nakupovaly České dráhy v Olomouckém kraji. Získat bychom je měli nejpozději do prosince 2021.

Jak budete dopravu zajišťovat do té doby?
Po přechodné období dvou let si vypomůžeme i současnými motorovými vlaky Arrivy, které jezdí jako expresy z Prahy přes Uherský Brod do Trenčína a Nitry. Musíme vyjet už za necelý rok. Proto se zpočátku na tratích na chvíli objeví i čtyři vlaky, které budou mít z výše uvedeného komfortu jen wi-fi.

Co když se vlak porouchá, budete ho mít čím nahradit?
Celkem budeme mít 21 souprav, přičemž ve špičce jich je potřeba 18, zbývající budou záložní. Nezáleží na tom, jestli se porouchá vlak žlutému, modrému, nebo zelenému dopravci. Jakmile se to stane, musí být záloha, která ho nahradí.

Daniel Adamka

Řediteli společnosti Arriva je 41 let. Vystudoval Dopravní fakultu ČVUT.

V letech 2002 a 2003 pracoval jako koordinátor dopravy pro Regionálního organizátora pražské integrované dopravy, následně vystřídal manažerské pozice v nadnárodních firmách Keolis nebo TransPennine Express.

V letech 2008 až 2010 byl vedoucím odboru kvality Českých drah. Pak pracoval jako manažer rozvoje ve Veolii Transport, následně ve firmě Arriva.

Ředitelem firmy Arriva pro ČR se stal v březnu 2014.

Do nových spojů budete muset sehnat personál, například stevardy a strojvůdce. Kolik lidí potřebujete a podaří se je včas zaučit?
Na jaře spustíme náborovou kampaň, budeme shánět stevardy, strojvedoucí, techniky na údržbu a další profese. Počítáme, že ve Zlínském kraji u nás najde práci 200 lidí. Jakmile se objevila informace, že bychom měli některé linky převzít, začali se zájemci o práci sami ozývat.

Myslíte si, že přetáhnete i lidi od Českých drah?
Ve vlakovém i autobusovém byznyse je to tak, že lidé chtějí být zaměstnaní v místě svého domova, takže někteří zájemci budou bývalými zaměstnanci Českých drah. Není na tom nic zvláštního. Máme opačnou zkušenost z Moravskoslezského kraje, kde jsme v případě autobusů přišli o zakázku na úkor jiného dopravce.

Lidé od Českých drah říkají, že na proškolení některých zaměstnanců je třeba rok, což se ve vašem případě nedá stihnout.
Nechci polemizovat s informací od konkurence, byť upřímně – rok se žádný vlakvedoucí neškolí. Kurzy na strojvedoucího trvají šest týdnů, pak přicházejí zkoušky, zaškolení na vozidle, na trati. Kompletní zaškolení strojvedoucího trvá půl roku.

Výběr vlakových dopravců vzbudil ve Zlínském kraji rozruch. Kritici se ptali třeba na to, zda dokážete řešit mimořádné situace, jako jsou třeba výluky. Zvládnete je?
Samozřejmě. Stejně jako si dnešní dopravce při výlukách najímá náhradní autobusy, budeme to dělat i my. Máme velkou výhodu v tom, že jsme sami autobusovým dopravcem. V České republice máme 2 600 řidičů a 2 000 autobusů. Část výluk tak zvládneme zajistit sami a pro větší výluky budeme možná poptávat i další dopravce.

Odboráři Českých drah se chtějí kvůli výběrovému řízení kraje na vlakové dopravce obrátit na antimonopolní úřad, protože podle nich nebylo v pořádku. Jak to vnímáte?
Pokud jako firma ve výběrovém řízení prohraju a nejsem s tím smířený, snažím se najít prostředky, kterými bych to zvrátil. Beru to jako konkurenční boj. Chápu, že by byly České dráhy nejraději, kdyby celý kraj zůstal jejich. My si myslíme, že výběr dopravců proběhl férově, byly uveřejněny ceny, někde jsme byli lepší my, někde České dráhy. Ve výběrovém řízení nikdy nemáte stoprocentní jistotu, že uspějete.

Odborům Českých drah vadí i to, že byly regionální tratě rozdělené na čtyři celky. Kritizovaly i možný střet zájmů, když spolumajitel firmy, která Zlínskému kraji připravovala podklady k výběrovému řízení, je zaměstnancem Arrivy. Mluvíme o Petru Prokešovi a jeho společnosti Transport Advisory.
K žádnému střetu zájmů nedošlo. Petr Prokeš pracuje na naší centrále jako produktový manažer a šéf zákaznického centra. Než k nám nastoupil, založil si jako jeden z majitelů dopravní poradenskou firmu, která měla zakázku od Zlínského kraje na pomoc s nastavením integrovaného dopravního systému. Řešila, jak by měly vlaky a autobusy jezdit, kde by měly navazovat a podobně. On se na tom sám nepodílel. Mrzí mě, že se to tak rozběhlo. Požádali jsme Petra Prokeše, aby ukončil své působení v té firmě, což už se stalo (více čtěte v článku Výběr vlaků může mít dohru, Zlínskému kraji pomáhal člověk z Arrivy).

Podle Transparency International nejde v právní rovině o střet zájmů, nicméně v obsahové ano. Pan Prokeš v Arrivě pracuje od roku 2017. Nenapadlo vás, že by s tím mohl být problém?
Došlo nám až teď, že by to mohl někdo napadnout. Mně ale spíš vadí, že se při výběru dopravce neřeší to, kdo nabídl lepší cenu a služby, ale to, kdo kde pracoval. Konkurence toho využila.

Vypravujete také jeden pár dálkových vlaků, který Zlínský kraj spojuje s Prahou. Jak se osvědčil a budete tyto služby rozšiřovat?
Jeden spoj jezdí každý den, v pátek, v sobotu a v neděli jsou dva. Chtěli bychom ve druhé polovině roku vypravovat dva vlaky i ve všední dny, protože jsme si vybudovali silnou základnu cestujících, kteří jezdí z Prahy na Slovensko, do Slavičína či Uherského Brodu. Jsme zároveň rádi, že jsme mohli oživit železniční provoz na skoro opuštěné trati z Bylnice do Trenčianské Teplé. Je to zatím naše nejúspěšnější železniční linka.

Autor:
  • Nejčtenější

Dostavbu části D49 silničáři zřejmě musí přerušit. Vyhodíme desítky milionů, tvrdí

17. května 2024  9:16,  aktualizováno  15:16

Právní bitva o stavební povolení pro dálnici D49 v rozestavěném úseku Hulín-Fryšták ve Zlínském...

Obce se zlobí na ekology, na hotovou dálnici auta hned tak nevyjedou

24. května 2024  13:01

Představitelé měst podél dálnice D49 pravděpodobné zastavení prací na důležité cestě nechápou....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

Králík by Rusy přizval: Jejich vyřazení popírá staroolympijské myšlenky

19. května 2024

Premium Ve své době patřil k absolutní gólmanské špičce. A to nejen na domácím hokejovém poli, ale i v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distributor smrtícího alkoholu z metanolové kauzy byl podmínečně propuštěn

21. května 2024  16:36,  aktualizováno  17:05

Jiří Vacula, který v roce 2012 distribuoval otrávený metanol, byl podmíněně propuštěn na svobodu. Z...

Vandal navrtal díry do osmdesátiletého kaštanu na hřbitově. Případ řeší policie

24. května 2024  16:32

Zhruba osmdesát let starý kaštan se stal v těchto dnech obětí řádění neznámého vandala na hřbitově...

Obce se zlobí na ekology, na hotovou dálnici auta hned tak nevyjedou

24. května 2024  13:01

Představitelé měst podél dálnice D49 pravděpodobné zastavení prací na důležité cestě nechápou....

Jenom ne sestup! Návrat by trval léta, obává se zlínská legenda Klhůfek

24. května 2024  9:26

Jako jediný zažil Petr Klhůfek trauma obou posledních sestupů zlínských fotbalistů z nejvyšší...

Byl jsem klidnější, svěřil se tatínek u císařského řezu. Vsetín zavedl novinku

24. května 2024  9:11

Čerstvě narozené miminko viděl dřív než jeho manželka. Muž, který se před několika dny stal podruhé...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...