Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Výběr vlaků může mít dohru, Zlínskému kraji pomáhal člověk z Arrivy

  5:37
Rozhodnutí zastupitelů Zlínského kraji o tom, že po regionálních tratích bude jezdit kromě Českých drah i Arriva, může mít právní dohru. Spolumajitelem firmy, jež pomáhala s podklady pro výběr dopravců, je totiž zaměstnanec Arrivy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan SalačMAFRA

Od prosince letošního roku má na regionálních tratích ve Zlínském kraji skončit monopol Českých drah. Státní dopravce by se o ně měl dělit zhruba půl na půl se společností Arriva.

Tak rozhodli tento týden krajští zastupitelé, i když někteří byli proti (více čtěte v článku Zlínský kraj ukončil monopol Českých drah, část zakázky získala Arriva).

Nelíbilo se to například sociální demokracii, jejíž poslankyně Alena Gajdůšková upozornila na to, že kraj si vybral jako poradenskou firmu pro přípravu výběru dopravce společnost Transport Advisory, jejíž spolumajitel Petr Prokeš je zaměstnancem Arrivy, kde má funkci produktového manažera.

„Je nestandardní, že hejtman mluví o tom, že si přizvali odborníky, a pak se ukáže, že jde o zaměstnance subjektu, který dostal docela významnou zakázku od kraje. To by na západ od našich hranic určitě neprošlo,“ řekla Gajdůšková s tím, že chce s právníky zkonzultovat další postup v této věci.

Firma Transport Advisory pro kraj pracovala zhruba rok do ledna 2018 a podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Botka z KDU-ČSL tvořila model jízdních řádů, přestupních vazeb či návaznosti na dálkovou dopravu.

„Výběr dopravce nemohla firma nijak ovlivnit. Navíc pan Prokeš se na práci pro Zlínský kraj přímo nepodílel,“ tvrdí Botek.

Podle něho kraj společnost Transport Advisory vybral proto, že odborníků na tuto problematiku není v Česku mnoho. Před jejím oslovením o provázanosti Prokeše s Arrivou podle svých slov nevěděl.

„Nepídili jsme se po tom. V průběhu prací nás na to někdo upozornil, ale nespatřuji na tom nic nekalého,“ řekl Botek.

„Musíme posoudit, do jaké míry měl (Prokeš) možnost někoho ovlivnit. Tak žhavé to ale být nemůže. Nabídky dopravců to nemohlo ovlivnit,“ je přesvědčený lidovecký hejtman Jiří Čunek.

Prokeš: Od nástupu do Arrivy jsem nic pro kraj nedělal

Kraj vydal loni v únoru předběžné oznámení v evropském rejstříku, takzvanou notifikaci, o tom, že od konce roku 2019 hledá dopravce na regionální tratě.

Přihlásili se mu čtyři zájemci, z nichž po tržních konzultacích vybral dva, přičemž Arriva se v této věci spojila s Leo Expressem, jenž jí zajistil deset vlaků. Pro Arrivu, která získala tratě ve východní části regionu, protože nabídla nižší cenu než České dráhy, to je zakázka za zhruba 300 milionů korun ročně.

„K žádnému střetu zájmů v žádném případě nedochází. Petr Prokeš je výborný specialista, který u nás pracuje od roku 2017. Má na starost zákaznickou péči, stará se například o kontaktní centrum, které vyřizuje dotazy cestujících,“ uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář.

„Mohu vás ujistit, že není třeba mít obavu z žádného střetu zájmů. Transport Advisory jsem zakládal v roce 2011, kdy jsem pro Arrivu ještě nepracoval. Když jsem do ní nastoupil, už jsem samozřejmě vůbec nic pro Zlínský kraj nedělal,“ reagoval Prokeš, který také říká, že jeho činnost v Transport Advisory končí.

Podle Pavla Jiříčka z právní poradny Transparency International nejde v právní rovině o střet zájmů, nicméně v obsahové ano.

„Je tady někdo, kdo kraji radí s koncepcí vlakové dopravy a na druhou stranu je zaměstnancem jednoho z dodavatelů služeb. V tom je rozpor,“ nastínil Jiříček.

„Kdo model připravoval, není zase tak podstatná věc. Navýšení rozsahu kilometrů je ale špatně,“ míní opoziční zastupitel za Svobodné Tomáš Pajonk.

Firma kraji pomáhala i s autobusy

Kraj zvyšuje rozsah vlakové dopravy o 1,3 milionu kilometrů, což mu ročně zvýší výdaje o zhruba 300 milionů korun. To je podle některých zastupitelů příliš mnoho s ohledem na to, že kraj chce stavět novou nemocnici.

„Trvám na tom, že takto zvyšovat mandatorní výdaje, když plánujeme velkou investici do zdravotnictví, je nerozumné,“ uvedl ekonomický náměstek hejtmana Jiří Sukop.

Firma Transport Advisory navíc Zlínskému kraji pomáhala i s přípravou podkladů pro výběrové řízení na autobusové dopravce, které chce hejtmanství vypsat začátkem tohoto roku. Arriva je přitom největším tuzemským autobusovým dopravcem. Ve Zlínském kraji sice nyní působí jen zcela okrajově, dá se však čekat, že o výběrové řízení bude mít zájem.

Podobný problém kvůli podezření ze střetu zájmů aktuálně řeší Liberecký kraj, který na některé tratě vybral také Arrivu, ale tamní radní pak rozhodnutí zrušili. Budou vybírat znovu už bez krajské firmy Korid LK, která se dopravou zabývá. Jejím jednatelem je Pavel Blažek, který s Prokešem vlastní právě firmu Transport Advisory.

Autor:
  • Nejčtenější

Black Friday v pohřebnictví? Nevhodný vtip na internetu řeší magistrát

Na sociálních sítích se objevila fotografie budovy zlínské pohřební služby s nápisem upozorňujícím na známou...

Chcete solární panely na střechu? Máte smůlu, distribuční síť už nestačí

Premium Současná energetická krize sice nahrává fotovoltaice, ale pořídit si solární panely na vlastní dům a začít čerpat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Překvapení ve fotbalové lize, trenér Vrba jedná o angažmá ve Zlíně

Do předchozího angažmá ze svého přerovského bydliště jezdil na sever do Ostravy. Až za prací pojede od prosince, bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pohanští bohové, skvělé obsazení a Valašsko dávají nové pohádce sílu

Vánoční pohádku Největší dar točili filmaři ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm, na Pustevnách a šafránových loukách v...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Lidé mění Zlín, chtějí hrát footgolf a chodit po opravených chodnících

Na největším zlínském sídlišti Jižní Svahy už čtvrtým rokem funguje discgolfové hřiště a je o něj velký zájem. Do...

Rozhledně v Bílých Karpatech chybí pódium, stát ho na hranicích nechce

Z vyhlídkové plošiny rozhledny Velký Lopeník, jež stojí na stejnojmenném vrchu ve výšce 911 metrů nad mořem, je...

Film v prostoru, medvědí brloh a chytrý pařez. Trezor přírody překvapí

Nově otevřený Trezor přírody v Horní Lidči skutečně ukrývá to, co ve svém názvu slibuje. Je to docela jiný svět....

Black Friday v pohřebnictví? Nevhodný vtip na internetu řeší magistrát

Na sociálních sítích se objevila fotografie budovy zlínské pohřební služby s nápisem upozorňujícím na známou...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROTECHNIK VÝROBA

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 32 000 - 37 000 Kč

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...