Přestože k jejímu dokončení ještě několik částí chybí, městům a obcím na jižním Valašsku už se Bevlava začíná vyplácet. Jak ukazují údaje ze sčítačů, hotové úseky mezinárodní cyklostezky využívají desetitisíce turistů.
„Pocítili jsme velký příliv cyklistů,“ poukázal předseda Sdružení obcí Hornolidečska a starosta Valašské Polanky Josef Daněk. „Těší nás to a ještě více to těší naše hospodské, kterým díky tomu stoupají tržby.“ Už loni se otevřela část propojující Vsetín a cyklostezku Bečva s Lužnou. Ve Valašské Polance už cyklisté mohou využívat první z odboček směrem na Prlov a Trubiska. A ohlasy jsou zatím pozitivní.
„Dřív se tu v podstatě člověk na kole podívat nemohl, protože ze Vsetína jet po hlavní cestě plné náklaďáků bylo o nervy,“ narážel cyklista Josef Cihlář na frekventovanou silnici na Slovensko, podél níž nová cyklostezka vede.
Aktuálně se tu pracuje na druhé etapě, která má zaplnit největší chybějící úsek této cyklostezky. Jde o více než deset kilometrů z Lužné do obce Poteč u Valašských Klobouk. „Vše pokračuje v termínu. Momentálně se pracuje na mostech a sypou se nosné vrstvy na trase,“ komentoval stavbu za 270 milionů Daněk.
Úsek by měl být hotový do konce příštího roku a na jaře 2024 už začne sloužit cyklistům.
Bevlava míří ze Vsetína přes slovenskou hranici až do Nemšové, kde se napojí na Vážskou magistrálu. Pozitivní zprávou je, že během příštího roku bude kompletní drtivá většina úseků a celá trasa tak prakticky bude tvořit jeden celek.
Úseky u státních hranic budou brzy hotové
Po dřívějších komplikacích s pozemky se podařilo vyřešit i úsek v okolí státní hranice. I tady se v těchto dnech staví.
„V červnu začaly stavební práce v úseku od železničního přejezdu v místní části Svatý Štěpán po místní komunikaci v místní části Sidonie,“ uvedl starosta Brumova-Bylnice Kamil Macek. „Necelý kilometr dlouhý úsek bude dokončený v příštím roce.“
Lidé však v okolí státní hranice hojně jezdí už v tuto chvíli. Nově nainstalovaný sčítač v úseku Bylnice – Sv. Štěpán ukázal jen za poslední měsíc přes 13 tisíc návštěvníků. Sčítače na slovenské straně pak registrovaly ještě násobně vyšší čísla.
„Stavba generuje významný socioekonomický přínos pro celý region v podobě zvýšeného cestovního ruchu, ale i ve formě lepších možností pro cyklistickou dopravu, rekreaci místních obyvatel i posílení a utužení přeshraničních vazeb,“ konstatoval ředitel odboru evropské územní spolupráce Ministerstva pro místní rozvoj ČR Jiří Horáček.
Města a obce na trase staví turistické atrakce
Páteřní cyklostezku města a obce na jižním Valašsku chápou jako příležitost. I proto se snaží Bevlavu provázat s místními atraktivitami a přidávat nové.
Například v Horní Lidči vede cyklostezka hned vedle nové multimediální expozice Trezor přírody, ve Valašských Kloboukách zase cyklostezku provázali s ekoparkem Trhovisko, kde letos vznikla nová stezka bosých nohou zaměřená na bělokarpatská zvířata.
Odpočívadla a další doprovodné zázemí bude přibývat i v dalších letech. „Z fondu malých projektů plánujeme krytá posezení, informační tabule, servisní stojany, sčítač dopravy, dobíječky kol a podobně,“ vyjmenoval Daněk.
A napojení se dočkají i další obce, které v tuto chvíli na hlavní trase Bevlavy nejsou. „Koncem roku bude hotová vyhledávací studie na třetí etapu,“ nastínil starosta. Počítá se s napojením Střelné, Francovy Lhoty, Lačnova, ale také například se stavbou úseku na Vizovice.