Historicky závisel rozmnožovací úspěch na identifikaci partnera s takovými fyzickými a psychologickými rysy, které uspokojí reprodukční cíle, předesílá k práci svého výzkumníka Mitche Browna Arkansaská univerzita. Doplňuje, že ideálem bylo najít si partnera, který bude tělesně přitažlivý a bude se chlubit pozitivními atributy chování.
Jenže pravděpodobnost, že se povede vyhledat partnera, který nabídne oba faktory, není velká. Proto je třeba stanovit priority, rozhodnout, který z obou faktorů má přednost. Právě tomu věnoval Brown hned několik studií.
Nestálé preference
Prošly jimi stovky žen a vědec jim nepřichystal lehké úkoly. Předkládal jim rozličné fotky mužů, pánů s kulturistickými těly i neosvalených, mužů atraktivních i neatraktivních, k tomu jim servíroval vtipy, legrační i nepovedené, v nepřeberných kombinacích. Nato je zpovídal, respondentky měly hodnotit, jaký vztah asi má daný muž k dětem, jak je inteligentní, jaký potenciál má pro nalezení partnerky i pro zajištění příjmů, nakolik by je ten či onen oslovoval pro krátkodobý a dlouhodobý vztah.
Ve studii vydané v magazínu Personal Relationships poté jeho tým shrnul, že pro krátkodobé vztahy ženy oslovují pánové se svalnatým tělem, přesněji řečeno především jeho horní částí. Jenže když se měly respondentky na muže zahledět s tím, že hledají partnery pro celý život, dávaly přednost těm, kdo se kulturistickým tělem nechlubili, zato z nich vyzařovala vlídnost. A to ladilo s perspektivou podpory, nápomocnosti.
Zvýšit pánské akcie v očích hledajících žen přitom může ještě jeden faktor, humor. I tady však záleží na přesnějším určení. Pro dlouhodobý vztah zvyšuje mužské šance pouze laskavý humor, takový, který propojuje, spíš než napadá nebo odcizuje jako agresivní. Ten ženy toužící po dlouhodobém vztahu jednoznačně odrazoval.
Brownova další studie, která vyšla v časopisu Evolutionary Behavioral Sciences, pak ještě upřesnila, že pouhý pokus o humor se nepočítá. Muž musí být skutečně humorný, vtipy, zábava, žerty, které nejsou legrační a nepobaví, samy o sobě pro přitažlivost nestačí. Pokud je však humor opravdu zábavný a povedený, potom je jeho autor nahlížen jako inteligentnější. A má vyšší partnerský potenciál.
Výzkumník Brown však nechce končit ani u tohoto zjištění. Dosud totiž zkoumal situaci, kdy se muž humoru dopouští a žena ho hodnotí. Příště se chce zaměřit na opačný proces. Humoru totiž mohou při námluvách efektivně využívat i ženy, připomíná pro server PsyPost.