Trať podél D8 je nestabilní na více místech, oprava je v ohrožení

  11:09aktualizováno  11:09
Rozsáhlejší, než se zdálo, bude nejspíš oprava železniční trati z Řetenic do Lovosic, kterou spolu s tehdy ještě rozestavěnou dálnicí D8 přes České středohoří poničil v roce 2013 sesuv tisíců kubíků zeminy. Ukazuje se, že trať je kromě 200 metrů dlouhého místa sesuvu nestabilní ještě na třech místech.

Koleje železniční trati po sesuvu v roce 2013. | foto: Karel Pešek, MAFRA

„Tyto úseky dlouhodobě sledujeme a technické řešení stabilizace trati se rozšíří i o ně,“ potvrzuje Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Bude se tam dělat geotechnický průzkum, abychom mohli stabilizaci trati navrhnout co nejlépe,“ doplnil (o problematice sesuvu jsme psali zde).

Fotogalerie

Průzkum a návrh, jak má být trať opravená, zpracovává za 7,3 milionu korun od loňského léta pražská firma Sudop. Už v prosinci měl být hotový koncept řešení.

Jenže minulý týden byl podepsán dodatek ke smlouvě, který termíny prodlužuje. A v dodatku se právě říká, že byla zjištěna nestabilita trati na dalších třech místech u svahu Kubačka o celkové délce 470 metrů.

Proto už začala specifikace rozsahu geotechnického průzkumu, který na uvedené trati bude proveden v širším území než jen v lokalitě sesuvu.

„Potřebujeme znát místní geologické poměry pro stanovení takového technického řešení, které zajistí maximální stabilitu tratě v tomto území,“ poukazuje Illiaš.

Rekonstrukci trati určí výzkum

Návrh opravy trati, místo níž teď dopravu v okolí zajišťují autobusy, přitom musí počítat nejen se samotným sesuvným územím, ale celkově se zcela novou situací, kdy už funguje frekventovaná dálnice. Stejně jako s tím, že při opravě trati bude ve svahu pracovat těžká technika.

„Výhodou je, že spolupracujeme s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic a využíváme už hotové geologické vrty a výsledky jejich sledování,“ říká Illiaš.

Výsledky průzkumů určí, jak se trať opraví. V návrhu jsou dvě varianty, první počítá s obnovením náspu trati, druhá se stavbou mostu, který by nestabilní území překlenul.

„Ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a Českou geologickou službou obě varianty vyhodnotíme s ohledem na nestabilní území, místní poměry a v neposlední řadě i na zprovozněnou dálnici D8,“ přibližuje Illiaš.

Vítězná varianta má být známá v červnu. Pak se začne chystat projekt opravy, který by mohl být schválen do konce roku. Teprve pak bude jasné, kdy oprava začne, kolik bude stát a kdy – a zda vůbec – na trať opět vyjedou vlaky.

Kraj s železnicí počítá i dál

Jisté je to, že i po opravě bude trať jen lokální s nejvyšší rychlostí 50 km v hodině. Vzhledem k většímu rozsahu problémů, než se dosud zdálo, a tedy i vyšším nákladům, tak znovu zaznívá otázka, zda se vyplatí ji zprovoznit.

Už po sesuvu se stát zdráhal k opravě přistoupit, nakonec ho k tomu přinutil tlak veřejnosti i vedení kraje. „Právě na tuto otázku dá odpověď zpracovaný záměr projektu,“ sdělil mluvčí.

Vedení kraje ale s tratí počítá i dál. „Máme to od ministerstva dopravy slíbené. V týdnu je využívaná pro cesty do školy i do práce, v sezoně je to i významná a využívaná turistická trať,“ argumentuje hejtman Oldřich Bubeníček.

Pokud bude trať opravena, SŽDC chce s vedením krajem jednat ještě o dalších investicích.

„Ty by mohly v budoucnu trať přes České středohoří z pohledu cestující veřejnosti ještě zatraktivnit,“ dodal zatím bez bližších podrobností Illiaš.

Archivní video ze sesuvu v roce 2013:


Nejčtenější

VIDEO: Na D8 se otáčel patnáctimetrový autobus, řidič to svedl na navigaci

Kamera zachytila, jak se autobus chystá otočit

Na dálnici D8 u Prackovického tunelu se otáčel do protisměru patnáctimetrový autobus s devíti cestujícími. Jeho řidič...

Zhasněte světelné efekty, nakázali Chomutovu. Proč, diví se v klubu

Potemnělá chomutovská aréna před derby s Litvínovem.

Hokejoví Piráti z Chomutova musí přiškrtit svoji předzápasovou show. Ředitel extraligy jim po stížnosti rozhodčích...

Na kostele se nahnula hvězdice, při jejím sundávání se našla tajná schrána

Z kostela nejsvětější Trojice v obci Jiřetín pod Jedlovou museli hasiči sundat...

Nejdelší žebřík, který mají krajští hasiči k dispozici, museli využít tento týden v Jiřetíně pod Jedlovou. Hrozilo...

V celém Ústí i Trmicích přestanou od března vyplácet doplatky na bydlení

Dnes budovy využívá ústecký magistrát.

Ústecký magistrát vyhlásil bezdoplatkovou zónu na celém svém území i v blízkých Trmicích. To znamená, že místní lidé,...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Další z rubriky

Ropovod Družba nakonec Litvínov nerozpůlí, prošla zelená trasa

Vymezené území, kudy by měl ropovod vést.

Nebezpečí, že ropovod Družba rozpůlí Litvínov a další obce v okolí, je podle všeho definitivně zažehnané. Všichni...

VIDEO: Na D8 se otáčel patnáctimetrový autobus, řidič to svedl na navigaci

Kamera zachytila, jak se autobus chystá otočit

Na dálnici D8 u Prackovického tunelu se otáčel do protisměru patnáctimetrový autobus s devíti cestujícími. Jeho řidič...

V Teplicích mají po devíti letech zase zimní halu, stála 230 milionů

V Teplicích mají nový zimní stadion

Nový zimní stadion v Teplicích, který vyrostl v těsné blízkosti sportovní haly a fotbalového hřiště Na Stínadlech,...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR VÝROBY (21-25 000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 21 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz