„Tyto úseky dlouhodobě sledujeme a technické řešení stabilizace trati se rozšíří i o ně,“ potvrzuje Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
„Bude se tam dělat geotechnický průzkum, abychom mohli stabilizaci trati navrhnout co nejlépe,“ doplnil (o problematice sesuvu jsme psali zde).
Průzkum a návrh, jak má být trať opravená, zpracovává za 7,3 milionu korun od loňského léta pražská firma Sudop. Už v prosinci měl být hotový koncept řešení.
Jenže minulý týden byl podepsán dodatek ke smlouvě, který termíny prodlužuje. A v dodatku se právě říká, že byla zjištěna nestabilita trati na dalších třech místech u svahu Kubačka o celkové délce 470 metrů.
Proto už začala specifikace rozsahu geotechnického průzkumu, který na uvedené trati bude proveden v širším území než jen v lokalitě sesuvu.
„Potřebujeme znát místní geologické poměry pro stanovení takového technického řešení, které zajistí maximální stabilitu tratě v tomto území,“ poukazuje Illiaš.
Rekonstrukci trati určí výzkum
Návrh opravy trati, místo níž teď dopravu v okolí zajišťují autobusy, přitom musí počítat nejen se samotným sesuvným územím, ale celkově se zcela novou situací, kdy už funguje frekventovaná dálnice. Stejně jako s tím, že při opravě trati bude ve svahu pracovat těžká technika.
„Výhodou je, že spolupracujeme s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic a využíváme už hotové geologické vrty a výsledky jejich sledování,“ říká Illiaš.
Výsledky průzkumů určí, jak se trať opraví. V návrhu jsou dvě varianty, první počítá s obnovením náspu trati, druhá se stavbou mostu, který by nestabilní území překlenul.
„Ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a Českou geologickou službou obě varianty vyhodnotíme s ohledem na nestabilní území, místní poměry a v neposlední řadě i na zprovozněnou dálnici D8,“ přibližuje Illiaš.
Vítězná varianta má být známá v červnu. Pak se začne chystat projekt opravy, který by mohl být schválen do konce roku. Teprve pak bude jasné, kdy oprava začne, kolik bude stát a kdy – a zda vůbec – na trať opět vyjedou vlaky.
Kraj s železnicí počítá i dál
Jisté je to, že i po opravě bude trať jen lokální s nejvyšší rychlostí 50 km v hodině. Vzhledem k většímu rozsahu problémů, než se dosud zdálo, a tedy i vyšším nákladům, tak znovu zaznívá otázka, zda se vyplatí ji zprovoznit.
Už po sesuvu se stát zdráhal k opravě přistoupit, nakonec ho k tomu přinutil tlak veřejnosti i vedení kraje. „Právě na tuto otázku dá odpověď zpracovaný záměr projektu,“ sdělil mluvčí.
Vedení kraje ale s tratí počítá i dál. „Máme to od ministerstva dopravy slíbené. V týdnu je využívaná pro cesty do školy i do práce, v sezoně je to i významná a využívaná turistická trať,“ argumentuje hejtman Oldřich Bubeníček.
Pokud bude trať opravena, SŽDC chce s vedením krajem jednat ještě o dalších investicích.
„Ty by mohly v budoucnu trať přes České středohoří z pohledu cestující veřejnosti ještě zatraktivnit,“ dodal zatím bez bližších podrobností Illiaš.
Archivní video ze sesuvu v roce 2013: