Koleje železniční trati po sesuvu v roce 2013.

Koleje železniční trati po sesuvu v roce 2013. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Trať podél D8 je nestabilní na více místech, oprava je v ohrožení

  • 18
Rozsáhlejší, než se zdálo, bude nejspíš oprava železniční trati z Řetenic do Lovosic, kterou spolu s tehdy ještě rozestavěnou dálnicí D8 přes České středohoří poničil v roce 2013 sesuv tisíců kubíků zeminy. Ukazuje se, že trať je kromě 200 metrů dlouhého místa sesuvu nestabilní ještě na třech místech.

„Tyto úseky dlouhodobě sledujeme a technické řešení stabilizace trati se rozšíří i o ně,“ potvrzuje Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Bude se tam dělat geotechnický průzkum, abychom mohli stabilizaci trati navrhnout co nejlépe,“ doplnil (o problematice sesuvu jsme psali zde).

Průzkum a návrh, jak má být trať opravená, zpracovává za 7,3 milionu korun od loňského léta pražská firma Sudop. Už v prosinci měl být hotový koncept řešení.

Jenže minulý týden byl podepsán dodatek ke smlouvě, který termíny prodlužuje. A v dodatku se právě říká, že byla zjištěna nestabilita trati na dalších třech místech u svahu Kubačka o celkové délce 470 metrů.

Proto už začala specifikace rozsahu geotechnického průzkumu, který na uvedené trati bude proveden v širším území než jen v lokalitě sesuvu.

„Potřebujeme znát místní geologické poměry pro stanovení takového technického řešení, které zajistí maximální stabilitu tratě v tomto území,“ poukazuje Illiaš.

Rekonstrukci trati určí výzkum

Návrh opravy trati, místo níž teď dopravu v okolí zajišťují autobusy, přitom musí počítat nejen se samotným sesuvným územím, ale celkově se zcela novou situací, kdy už funguje frekventovaná dálnice. Stejně jako s tím, že při opravě trati bude ve svahu pracovat těžká technika.

„Výhodou je, že spolupracujeme s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic a využíváme už hotové geologické vrty a výsledky jejich sledování,“ říká Illiaš.

Výsledky průzkumů určí, jak se trať opraví. V návrhu jsou dvě varianty, první počítá s obnovením náspu trati, druhá se stavbou mostu, který by nestabilní území překlenul.

„Ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a Českou geologickou službou obě varianty vyhodnotíme s ohledem na nestabilní území, místní poměry a v neposlední řadě i na zprovozněnou dálnici D8,“ přibližuje Illiaš.

Vítězná varianta má být známá v červnu. Pak se začne chystat projekt opravy, který by mohl být schválen do konce roku. Teprve pak bude jasné, kdy oprava začne, kolik bude stát a kdy – a zda vůbec – na trať opět vyjedou vlaky.

Kraj s železnicí počítá i dál

Jisté je to, že i po opravě bude trať jen lokální s nejvyšší rychlostí 50 km v hodině. Vzhledem k většímu rozsahu problémů, než se dosud zdálo, a tedy i vyšším nákladům, tak znovu zaznívá otázka, zda se vyplatí ji zprovoznit.

Už po sesuvu se stát zdráhal k opravě přistoupit, nakonec ho k tomu přinutil tlak veřejnosti i vedení kraje. „Právě na tuto otázku dá odpověď zpracovaný záměr projektu,“ sdělil mluvčí.

Vedení kraje ale s tratí počítá i dál. „Máme to od ministerstva dopravy slíbené. V týdnu je využívaná pro cesty do školy i do práce, v sezoně je to i významná a využívaná turistická trať,“ argumentuje hejtman Oldřich Bubeníček.

Pokud bude trať opravena, SŽDC chce s vedením krajem jednat ještě o dalších investicích.

„Ty by mohly v budoucnu trať přes České středohoří z pohledu cestující veřejnosti ještě zatraktivnit,“ dodal zatím bez bližších podrobností Illiaš.

Archivní video ze sesuvu v roce 2013: