Středa 28. září 2022, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. září 2022 Den české státnosti

Legendární drezína Muvka si zahrála i ve filmu Svatební cesta do Jiljí

Na jedné straně spektra hnacích drážních vozidel najdeme rychlíkové i těžké nákladní lokomotivy, na té druhé straně se potom krčí malé drezíny. Nejznámější československou drezínou se stal motorový univerzální vozík MUV 69.

Drezína MUV 69 | foto: Archiv Tramvajklubu Brno

Drezína je obecně malé a lehké drážní vozidlo používané primárně pro služební účely. Pod nimi si můžeme představit dopravu osob nebo materiálu, případně obojího zároveň, a zajištění údržby železničních tratí. Ale kdysi vznikaly i drezíny bojové, které sloužily například jako průzkumné prostředky obrněných vlaků (tuzemským příkladem takového vozidla je obrněná drezína Tatra T 18).

Drezíny tak můžeme označit za malé, nenápadné, ale pracovité včelky železničních tratí. „V pravěku“ měly drezíny pohon pohon nožní (šlapací) nebo ruční (pákový), jednalo se zpravidla o tzv. inspekční drezíny používané na inspekční a traťmistrovské kontrolní jízdy. U takových drezín tak pracovitými včelkami museli být i členové osádky zajišťující jejich pohon.

Drezína MUV 69 si zahrála i ve filmu Svatební cesta do Jiljí.

S rozvojem automobilových spalovacích motorů bylo jen otázkou času, kdy se objeví drezíny motorové. A právě motorové drezíny umožnily i smysluplnou dopravu nákladů a pozdější typy se dočkaly také instalace různé malé pracovní mechanizace.

Drezíny Tatra

V roce 1924 přišla Tatra se zajímavou osobní (inspekční) drezínou T 15, v prvním typu do velké míry odvozenou z osobního automobilu Tatra 11. Drezína samozřejmě neměla výkyvné polonápravy a centrální nosnou rouru, protože by na kolejích neměly žádné uplatnění, ale zdědila vzduchem chlazený boxer (2 válce, 1 057 ccm, 12 koní) a karoserii „vzoru žehlička“.

Drezíny typové řady T 15 se vyráběly v postupně modernizovaných provedeních s přestávkami až do roku 1952. V letech 1932 až 1938 to byla T 15/30, jak již název napovídá, s motorem Tatra 30 (4 válce, 1 678 ccm, 24 koní).

A v roce 1942 (některé zdroje uvádí 1944) se objevil typ T 15/52 (4 válce, 1 910 ccm, 30 koní), který dostal po válce karoserii posledního provedení Hadimršky (Tatra 57b). Jako zajímavost můžeme uvést, že při pozdějších rekonstrukcích zubem času nahlodaných drezín dostaly tyto karoserie z tehdy vyráběných osobních automobilů, jako byla např. Škoda 1202 STW.

U ČSD se tyto drezíny označovaly také jako Dm 4 a Dm 6, tedy drezína motorová čtyřmístná a šestimístná.

Drezína T 15. Vidíme zkoušku v podvozku integrovaného zdvihacího zařízení, které sloužilo ke změně orientace drezíny pro opačný směr jízdy, když nebyla k dispozici točna.

Nákladní drezína Tatra T 14 s naloženými přípojnými vozíky

Nás však bude ze stejného období více zajímat drezína užitková Tatra T 14, také vyráběná od roku 1924. Nejprve se jednalo o vyloženě primitivní plochý vozík, v prvním provedení opět s motorem z Tatry 11. A také zde vznikly následně typy T 14/30 a nakonec T 14/52. Státní dráhy je znaly jako Vm 14, Vm 14/30 a Vm 14/52, kde Vm znamená vozík motorový.

Drezín Vm 14 a Vm 14/30 mnoho nevzniklo, obou provedení dohromady 45 kusů. Ovšem celková produkce následného typu - Vm 14/52 - se odhaduje na tři tisíce kusů. Z toho v Kopřivnici se jich vyrobilo od roku 1936 do roku 1954 celkem 586, většina z nich až po válce. V roce 1954 převzal jejich výrobu podnik Stavostroj Trnava a ukončil ji až v roce 1968.

Drezína Vm 14/52, snímek z akce nadšenců obnovujících v devadesátých letech zubrnickou železnici

Také musíme zmínit, že teprve v roce 1947 se začala na vozík montovat uzavřená kabina řidiče, sice nic světoborného, ale oproti zcela nechráněnému sezení na větru výrazný progres.

V šedesátých letech však už drezíny Vm 14/52 zdaleka nedostačovaly nárokům na ně kladeným. Objemy železniční dopravy totiž u nás výrazně rostly. A v souvislosti s tím rostly i požadavky na údržbu tratí. A Vm 14/52 s maximální udávanou rychlostí 35 km/h a hlavně nosností 4 000 kg zkrátka „ztrácel dech“.

A tak musela přijít užitková drezína nová. Tím se konečně dostáváme k v podstatě legendární a nejznámější československé drezíně MUV 69.

Drezína MUV 69

Motorový univerzální vozík MUV 69

Typu MUV 69 předcházely pokusy o moderně řešenou drezínu, které kvůli různým mouchám skončily ve fázi prototypu. Ty byly vyvíjeny primárně jako kolejové sněhové frézy, ale to je detail, protože si to můžeme představit jako obyčejnou drezínu s přídavným zařízením na „odhazování“ sněhu. Už v roce 1963 vznikla KSF 63. Nebo na první pohled zajímavým kouskem byla drezína MUV 67 s kabinou z nákladního automobilu Škoda 706RT.

Jako povedený můžeme ovšem klasifikovat až MUV 69 - „motorový univerzální vozík“ z roku 1969, z podniku Mechanizace traťového hospodářství. A z označení MUV vznikla přezdívka muvka.

Jedná se o dvounápravové plošinové vozidlo s pohonem obou náprav a opatřené v přední části relativně velkou uzavřenou kabinou. Vozík slouží k přepravě materiálu, osob a také (mnohdy se hodí říct „a hlavně“) může nést přídavná pracovní zařízení. Právě v tom spočívá univerzálnost vozíku, když pomocí přídavných zařízení je modifikován k výkonu různých druhů opravných a udržovacích prací na železniční trati.

Jedna z méně obvyklých variant MUV 69 s hydraulickou rukou

Drezína uzpůsobená k čištění kolejí zapadaných sněhem

Motor vozíku MUV 69 původního provedení je vzduchem chlazený řadový šestiválec Tatra 912 z nákladních automobilů Praga. Zděděné jsou i spojka a převodovka - drezína má mechanický přenos výkonu, což u malých hnacích drážních vozidel není na závadu. Oproti silničním vozidlům má MUV 69 logicky navíc i tzv. reverzní převodovku, aby mohl jezdit plnohodnotně oběma směry.

MUV 69 dokáže vyvinout rychlost až 60 km/h, maximální povolená rychlost je 40 km/h. Nosnost v závislosti na provedení činí 6 500 až 8 000 kg.

Úzkorozchodná drezína MUV 69U vznikla ve třech exemplářích pro tratě o rozchodu 760 mm.

Úzkorozchodná drezína MUV 1000 na tatranské železnici (rozchod 1 000 mm) vznikla přestavbou MUV 69.

Vozík se v provozu osvědčil a vyráběl se až do roku 1992 v celkovém objemu více než tisíc kusů. Ve stopových množstvích vznikaly i odvozené varianty pro několik úzkých rozchodů a pro jeden široký rozchod. 

Naprostá většina z vyrobených MUV 69 putovala k našemu národnímu železničnímu dopravci, nějaké drobky šly i na export (NDR). Po roce 1989, kdy u nás začaly ve větším měřítku vznikat další hospodářské subjekty, a to i odloučením z původních ČSD, se počet uživatelů MUV 69 zvýšil.

Řadu vozíků dodával výrobce s namontovanou hydraulickou rukou, na další vozíky se tato zařízení montovala dodatečně. Dalšími hlavními verzemi „s něčím navíc“ z primární výroby byly: pojízdný upravovač štěrkového lože, zhutňovač štěrkového lože, sněhová fréza a vozík pro opravy trakčního vedení.

Drezína MUV 69 na zastávce Levín po zrušení tamní dráhy

Nádraží Planá. Kromě motoráčku řady 810 vidíme i drezínu.

MUV 69 dosáhly na našich tratích masového rozšíření a staly se významnými pro provoz infrastruktury železnice. Dnes už jsou ovšem v původním provedení dávno za svým zenitem.

Během jejich provozu se později začala realizovat u různých podniků řada modernizací. Nejprve se jednalo pouze o náhradu hnacího agregátu (motor, převodovka) a novou vyšší kabinu. Například MUV 69.2 a MUV 69.7 dostaly motory značky Zetor, MUV 69.3 a MUV 69.5 motory Deutz nebo MUV 69.4 motor Avia (přesné specifikace typů nejsou pro tuto chvíli nezbytné).

Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty modernizací drezín MUV 69

O poznání výraznější evolucí se staly pozdější rozsáhlé modernizace za vzniku typů řad sedmdesát. Takovým je například MUV 74 – zvaný Supermuv – z jihlavského závodu CZ LOKO. Supermuv 74 je osazen motorem CAT C 4.4 a má hydrostatický přenos výkonu. Maximální povolená rychlost stoupla až na 70 km/h. K udržování určené pracovní rychlosti z rozmezí 2 až 10 km/h dopomáhá digitální řídící systém. Kabina je od standardních muvek zcela odlišná. Aktuálně dalším ve stejné řadě a se stejným motorem je MUV 75. Za zmínku potom stojí jejich žlutá barva, tyto zgruntu modernizované muvky se tak barevně vrátily do stavu, na jaký jsme byli u pracovních strojů na našich železnicích zvyklí (červeno-krémové barevné řešení původních MUV 69 představovalo z tohoto pohledu určitou anomálii).

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Poté, co neuspěl v té první, Putin chystá „Novou válku“

Premium Tváří v tvář dění posledních týdnů na ukrajinských frontách, vyhlásil Vladimir Putin částečnou mobilizaci. Jak...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejjasnější pohled za 30 let. Webbův teleskop vyfotil prstence planety Neptun

Vesmírný teleskop Jamese Webba prokázal své další schopnosti. Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila nové snímky...

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

NASA testovala obranu Země před vesmírným tělesem, sonda zasáhla asteroid

Sonda DART americké vesmírné agentury NASA zasáhla v úterý podle plánu měsíc planetky Didymos. Šlo o první test obrany...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

KVÍZ: Znáte historii československého letectva a jeho letadla?

Svého času se 17. září slavil Den československého letectva. Své znalosti z historie této složky československé armády...

Vládkyně nebes. Dokud jsem vysoko, nebojím se, říká pilotka Pískatá

Premium Petra Pískatá doletěla letos v létě na anglickém nebi ke světovému titulu v bezmotorovém létání. Zvládla k tomu i...

Nesmí se na ně spěchat. Jak fungují úložiště zemního plynu?

V září vrcholí období, kdy se od dubna vtlačují do podzemních úložišť zásoby zemního plynu. Pro tento účel se v Česku...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuch u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...