Středa 18. května 2022, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 18. května 2022 Nataša

Výroba tramvaje pro Prahu trvá půl roku. V každé jsou kilometry kabelů

Poslední model tramvaje pro Prahu se od cestujících dočkal vřelejšího přijetí než předchozí "Porsche". Potěšil především tichý provoz a praktičtější prvky interiéru. Podívejte se, jak v Plzni v továrně ŠKODA TRANSPORTATION neobyčejně tichý vůz vzniká.

Práce na zadní části vozidla - zapojování světel | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Tramvaj 15T For City je v ulicích Prahy stále častější. Ulicím dominuje hned nadvakrát: opticky, svou majestátností a mohutností, především ale tichou jízdou. Pro pražany zvyklé na rachot na kolejích je to příjemná změna.

Tajemství tiché jízdy je dáno konstrukcí tramvaje. Tvůrci se postarali o důkladné odhlučnění již při návrhu konstrukce.

Omezit rezonance a vyhodit převodovky

Tichý chod vozu je dán mnoha faktory. Nejprve konstruktéři omezili už ve stádiu návrhu rezonanční plochy vhodnou konstrukcí skříně a pevných částí podvozků. Vše navíc pojistili antivibračními nástřiky. Tam, kde to nebylo možné, použili jiné technologie, například tlumící pláty při odhlučnění laminátových dvířek v prostoru cestujících, které jsou nad podvozky.

Odhlučnění dveří, které jsou nad podvozky.

Nejvíc hluku u kolejových vozidel vzniká u otáčivých částí podvozku. Část hluku mají na svědomí kola, většinu motory a převodovky. Pro jeho omezení mají kola tlumící pryžové vložky. Hlučnost synchronních střídavých motorů s permanentními magnety snižuje vodní chlazení.

Největší podíl na hlučnosti mají ale převodovky. Moderní konstrukce tramvaje For City se bez převodovky obejde, má přímý pohon kol motorem.

Hrubá stavba skříně s nalepeným bočním obložením

Nalakovaná čelní skříň s laminátovou kabinou

Lepení laminátových bočnic

Hrubá stavba skříně čelního vozu

Lepení laminátových bočnic na skříň

Laminátové čelo tramvaje

Výroba jedné tramvaje trvá půl roku: od vypálení prvního dílu z tabule plechu až po předání Dopravnímu podniku Praha. Možná, že se vám doba zdá dlouhá, odborníci ovšem tvrdí naopak.

Skříň vozidla tvoří dynamicky odolná svařovaná ocelová kostra se zvýšenou odolností proti korozi. Boční obložení je tvořeno lepenými laminátovými panely. Čela tramvaje jsou z několika snadno vyměnitelných laminátových dílů. Střechu tvoří sendvičové panely s vysokou pevností, aby bezpečně nesla kontejnery s elektrickou výzbrojí.

O pohon tramvaje se starají čtyři trakční jednotky. Jednu tvoří kontejner s IGBT měniči na střeše (řídí napájení a tedy i chod motorů) a čtyři motory na jednom podvozku. V jedné pohonné jednotce najdete dvě řídicí jednotky navzájem propojené sériovou komunikací. S dalšími zařízeními mimo kontejner komunikují prostřednictvím CAN komunikace nebo logických vstupů a výstupů.

Podvozek má přímo poháněná kola bez převodovek. Kola obsahují integrované
Čelní podvozek s jednou odpruženou kolébkou s ložiskem má mnoho společných dílů...
Manipulace s čelním podvozkem

Tramvaj For City má dva typy podvozků

Souběžně s výrobou skříně běží v jiných prostorech výroba dvou typů podvozků, které mají velký počet shodných dílů. Každý podvozek je dvounápravový s dvojstupňovým odpružením.

Dvojkolí jsou tvořena přímo poháněnými koly bez společné osy a nápravnicí. Každé poháněné kolo má integrované brzdové kotouče. Na nápravnici spočívá rám, na kterém jsou umístěny motory. O odpružení se starají vinuté ocelové pružiny, které jsou tlumené hydraulickými rotačními tlumiči, a pryžové prvky.

V každém vozidle najdete na čelech vozu podvozky s jednou odpruženou kolébkou s ocelovým ložiskem, které umožňuje natáčení podvozku pod skříní v plném rozsahu.

Druhému typu podvozku se říká mezivozový, odpružené kolébky má dvě a na každé z nich je uchycen jeden z vozů. Stoprocentní trakci zajišťuje 16 třífázových synchronních motorů s buzením permanentními magnety na rotoru. Díky vysokému točivému momentu motory nepotřebují převodovku a kolo pohání prostřednictvím mechanicky rozpojitelné zubové spojky. Nízké pracovní otáčky motoru se podílejí také na tichosti vozidla.

Instalace kabeláže v hrubé stavbě vozidla
Instalace kabeláže v hrubé stavbě vozidla

Nejvíc práce musí odvést elektrikáři, vozidlo obsahuje desítky kilometrů kabelů.

Desítky kilometrů kabelů a překvapivě hodně datových

Po nalepení laminátových panelů následuje lakování, instalace podlahy, lepení oken. Poté nastoupí elektrikáři. Tramvaj obsahuje desítky kilometrů různých typů kabelů. Vše musí dokonale označit.

Výsledek práce elektrikářů

Všechny děsí přibližně dvacet let stará historka ze Studénky, která se vztahuje k mnohem jednoduššímu vozidlu: technici zapnuli při oživování první hliníkové soupravy osvětlení vlaku. V soupravě se otevřely dveře. Oživení je proces, při kterém se spustí a vyzkouší všechny systémy a nastaví vše, co je potřeba nastavit.

Montáž interiéru tramvaje. Zavěšení sedadel umožňuje strojní (levnější) čistění...
Téměř dokončená kabina tramvaje For City
Téměř dokončený interiér
Dokončovací práce probíhají současně uvnitř i na střeše tramvaje Škoda 15T For...

Následuje zástavba interiéru, spojení jednotlivých článků (tzv. zavázání podvozků). Nejdůležitější je elektrické propojení článků.

Práce na zadní části vozidla - zapojování světel
Dokončovací práce v zadní části tramvaje

Nakonec se provedou dokončovací práce, například vnější osvětlení tramvaje. Poté je tramvaj přesunuta do další haly, ve které se provádí oživení. Po této poslední fázi se tramvaj naloží na speciální návěs a doveze do Prahy, do depa Dopravního podniku. 

Nakládání tramvaje For City na speciální návěs pro transport do Prahy

80 let od atentátu na Heydricha

27. 5. 1942 provedli českoslovenští parašutisté atentát na zastupujícího říšského protektora na území Čech a Moravy Reinharda Heydricha.

  • Nejčtenější

PODCAST: Říkalo se mu zvoneček. Motor, který běžel i po dávce z kulometu

Letecké motory obnášejí jistá specifika, která vycházejí z prostředí, v němž pracují. Řídký vzduch, nízké teploty, ale...

Dohoda s Německem: na stole jsou Leopardy, Pumy a raketomety MLRS

Válka na Ukrajině významně rozhýbala nejen nákupy nových zbraní, ale paradoxně také jejich výměny v rámci evropského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hydroplán s proudovými motory měl být strategickým jaderným bombardérem

Mezi zajímavá letadla studené války patřil i americký těžký hydroplán Martin P6M SeaMaster s proudovými motory, který...

Astronomové ukázali „snímek“ masivní černé díry uprostřed naší galaxie

Projekt Event Horizon Telescope si připsal další úspěch, když vědci ze získaných dat vytvořili snímek černé díry...

Armáda si pořídí bojové drony. Velkou šanci mají izraelské

Pokud válka na Ukrajině něco zásadně změní v oblasti vojenství, bude to zejména pozice dronů v jednotlivých armádách....

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Legendární stíhačka Spitfire startuje na etapovou cestu kolem světa

Podle řady fanoušků letectví je neslavnější stíhačkou druhé světové války britský Spitfire. Jeden z těchto strojů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kompletně česká koloběžka zvládne 150kg tlouštíka i sto tisíc kilometrů

Řezání a vrtání laserem, sváření roboty, ohýbání počítačem řízenou 3D ohýbačkou … Koloběžka sice vypadá jako jednoduchý...

Let se podřídil, aby odletělo maximum lidí, říká pilot speciálu v rozhovoru

Premium Z nedávných záběrů z kábulského letiště bylo i laikovi jasné, jak náročné je zde pro piloty speciálních letů přistát a...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...