Co tramvajáci milují a co nenávidí v nové 15T For City

Řídí tramvaj už léta, přesto se ze zkušených řidičů najednou opět stávají žáci. Jezdí ulicemi Prahy s novou tramvají Škoda 15T For City s oranžovým písmenem L a učí se. Zvykají si například na chodce, kteří bezelstně vstoupí do dráhy "neslyšitelného" vozu.

Tramvaj Škoda 15T For City s nápisem CVIČNÁ JÍZDA slouží k intenzivnímu přeškolování řidičů na tento nový typ. V ulicích Prahy ji potkáte poměrně často, ve vozovně Pankrác jich parkuje již třicet. 

Výuka před Rudolfinem

Na přeškolování se vybírají řidiči, kteří právě musí vykonat pravidelné přezkušování předepsané zákonem jednou za tři roky. Pro některé tramvajáky je přecvičení na jakýkoliv nový typ vítaným zpestřením a příležitostí řídit pro změnu jiné vozidlo.

Přecvičení na novou tříčlánkovou tramvaj 15T má dvě fáze. První je teoretická. Žák při ní dostane příručku, v podstatě výtah z velmi rozsáhlého manuálu výrobce. Pak se přímo ve vozovně podívá, kde ve voze přesně je to či ono konkrétní zařízení.

Musí toho zvládnout relativně dost: ruční otevření dveří z prostoru cestujících i z vnější strany vozidla, odbrzdění mechanické brzdy třemi na sobě nezávislými způsoby atd.

Úsměvnou částí výuky je umístění a použití uhláku v nové roli. Slouží pro manuální doplnění písku do pískovače z prostoru vozidla. Běžně se písek doplňuje strojně z vnějšku.

Uhlák v nové roli: slouží pro manuální doplňování písku.

"Ruční" odpojení pohonu podvozků

Otvor pro doplňování písku pro pískovač, který je uvnitř vozidla.

Poté následují jízdy žáka pod dohledem instruktora, a to nejprve opět přímo v prostorách vozovny. Zde nacvičí například průjezd myčkou a ovládání různých zařízení od brzd až po rádiové ovládání.

Kam se vejde Porsche, vejdu se i já. Skoro

I když to tak nevypadá, vnější šířka tramvaje 15T For City je na milimetr shodná s šířkou tramvaje 14T, známé pod přezdívkou Porsche. Přesto se vozidlo chová v obloucích jinak (průjezdní profil, vybočování čelních podvozků) než všechny ostatní typy pražských tramvají. S tím vším musí tramvaják počítat.

Tramvaj 15T na lince číslo 18 na Mánesově mostě

Po zkušebních jízdách následuje jízda mimo vozovnu, při které již neprobíhá výuka. Instruktor pomáhá řidiči vnímat vlastnosti vozidla během jízdy v tramvajové síti Prahy za běžného provozu. Výběr trasy je libovolný. Důležité je získat zkušenosti s průjezdem tramvaje 15T v přeplněných ulicích hlavního města. Dvojice dává obvykle přednost místům, kudy řidič běžně nejezdí na linkách své vozovny.

Na vhodných místech, např. na málo využívaných obratištích, simuluje řidič s instruktorem různé poruchy, aby se je naučil řešit. Procvičuje se zejména odpojení pohonů podvozků. Řidič může "vypnout" až osm ze šestnácti motorů v tramvaji.

Simulování poruchy motorů v tramvaji 15T

Zapečetěné spřáhlo se nachází uvnitř vozidla.

Displej řidiče při výuce: řešení problému nefunkčních dveří

Po absolvování jízdy následuje přezkoušení. Pokud tramvaják uspěje, může řídit také typ Škoda 15T For City.

A stojí to za to?

Jde i o to, jestli jsou řidiči za možnost usednout do nového stroje vůbec rádi. Shrňme si jejich chválu i hanu.

Mezi plusy téměř všichni řidiči zařazují vynikající výhled z kabiny řidiče a skvělé jízdní vlastnosti. Tramvaj si např. sama hlídá smyk či skluz. Řidič se v těchto případech nemusí na rozdíl od T3 starat o řízení pískování, protože řídicí jednotka kontroluje adhezi každého kola.

Displej ovládání informačního systému

Řidiči také chválí klimatizaci kabiny a automatické několikazónové topení. Mají ovšem výhrady k řešení větrání salonu cestujících. Pokud cestující otevřou výklopná okna, jde vzduch vháněný bezprůvanově ventilátory do prostoru cestujících vyfouknut přímo ven. Otevření oken tak způsobí paradoxní situaci: minimální větrání.

Tramvaj má také tempomat a omezovač. Tempomat tramvajáci nejvíc využívají v dlouhém stoupání na Barrandov, při jízdě zpět využívají omezovač.

Vzhledem k tomu, že filozofie umístění ovládacích prvků vychází v tramvaji For City z vozidla 14T (Porsche), dělí se dál řidiči na tři skupiny. První a poslední skupinu tvoří skalní příznivci a odpůrci koncepce. Mezi nimi jsou ti, kterým umístění ovládacích prvků na jakémkoliv typu nedělá problém. V tomhle ohledu se patrně nedá vyhovět všem, a zatím se nezdá, že by to byl vážný problém.

Pracoviště řidiče tramvaje 15T For City

Starosti by prý mohla způsobit nehlučnost tramvaje. Pravda, vyhovuje cestujícím uvnitř i obyvatelům v okolí tramvajových tratí. Tramvajáci to ale vidí jinak. Vědí, že chodci jsou navyklí na značný hluk tramvají, mezi kterými vyniká svým charakteristickým zvukem padajícího železářství typ 14T. Doslova se ovšem děsí okamžiku, kdy jim do dráhy vstoupí maminka s kočárkem (nebo dítě či babička s holí), protože přijíždějící tramvaj neuslyší.

Tramvaj v takovém případě nemá kam uhnout a její brzdná dráha je dlouhá. Řidičům tak nezbývá než doufat, že si veřejnost vtluče do hlavy, že tramvaj (stejně jako vlaky) jezdí podle drážního zákona. Přednost chodců na přechodu před tramvají neplatí. Tramvaj musí, lidově řečeno, respektovat pouze semafory.

  • Nejčtenější

Šarlatán, či génius? Vědec se před 100 lety chlubil vynálezem paprsku smrti

v diskusi je 17 příspěvků

6. dubna 2024

Před 100 lety lidé doslova hltali v novinách zprávy o převratném vynálezu „the death ray“, tedy...

Hlavně zaujmout. Do Sněmovny dorazili před 100 lety komunisti z Podkarpatské Rusi

v diskusi je 20 příspěvků

7. dubna 2024

Na začátku dubna 1924 se poprvé do Prahy na schůze Národního shromáždění dostavili premiérově nově...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na méně používané dráze se potkalo několik obrů i návštěva z pouště

v diskusi jsou 2 příspěvky

10. dubna 2024  10:13

Letiště Václava Havla využívá při tzv. západním proudění jako hlavní dráhu pro starty a přistání...

Apple vzdal vlastní auto, ale chystá se domácnosti zaplavit roboty

v diskusi je 32 příspěvků

5. dubna 2024

I Apple si někdy dokáže ukousnout příliš velké sousto, které se mu pak vzpříčí v hrdle. Naposledy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Po zkušenostech s Moskvou neponechává Litva otázku výzbroje náhodě

v diskusi je 17 příspěvků

11. dubna 2024

Litva se stala členem obranné aliance NATO v roce 2004. Pro zajištění vlastní bezpečnosti v...

Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku

v diskusi jsou 3 příspěvky

12. dubna 2024

Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...

Tyto obrázky určitě budete znát. Všechny ikonické tapety z Windows XP

v diskusi je 31 příspěvků

12. dubna 2024

Jsou to fotografie či grafické motivy, které mnozí z nás vídali denně. Sada základních tapet pro...

Messenger opravuje směšné nedostatky, a přidává nové funkce

v diskusi je 9 příspěvků

11. dubna 2024  12:41

Společnost Meta oznámila nové funkce „kecálka“ Messenger. Při odesílání fotek přibude tlačítko...

Co kdyby Švejk velel válečné lodi? Zkuste si to ve World of Warships

11. dubna 2024

Advertorial Do oblíbené počítačové hry World of Warships vstupuje nová postava českého velitele. Tím není nikdo...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Když se prohlížíme s manželem nazí, jsem smutná, říká herečka Želenská

Olgu Želenskou (63) znají čeští diváci především z dabingu nebo z jejího zájezdového divadla Háta. Objevila se i v...

Prosila jsem o shovívavost a žádná nepřišla, říká Anna Julie Slováčková

Anna Julie Slováčková (28) se v rozhovoru pro iDNES.cz svěřila s tím, kdo je pro ni v životě momentálně největší oporou...

Bianca Censori opět pobuřuje, ukázala prsa i klín v průsvitných šatech

Bianca Censori (29) se nahoty nebojí. Manželka rapera Kanyeho Westa (46) odhalila bujné poprsí i klín v průsvitném...

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv českých turistů...