OBRAZEM: Nový pantograf mučili mrazem krutějším než zima

aktualizováno 
Ve speciálním tunelu proběhly zkoušky odolnosti nového českého vlaku RegioPanter vůči rozmarům počasí. Podívejte se na záběry ze zkoušek.

Nový český vlak vyrazil k sousedům do Rakouska a dostal tam co proto. V laboratoři Rail Tech Arsenal ve Vídni proběhlo dvoutýdenní testování vlaku RegioPanter, který má nahradit tuzemské pantografy.

Laboratoř umí kombinovat simulaci teploty, větru a vlivů typu sněžení nebo slunečního záření. Jinými slovy, mohou v něm být stejné nebo větší zimy, než jaké prožíváme, a vedra ještě větší, než o kterých se nám nyní zdá. Zároveň je dost velký na to, aby se do něj bez problémů vešla i dvouvozová jednotka RegioPanteru. 

Zima, léto, vichřice

Laboratoř v Arsenalu testuje zejména nové železniční vozy při teplotách od -40 do +60 stupňů Celsia. Zároveň funguje jako aerodynamický tunel, kde technici mohou testované objekty vystavit proudu vzduchu až o rychlosti 300 kilometrů v hodině (příkon ventilátoru je 4,3 MW). Technika také dokáže vozidla zasněžovat či nastříkat vodou, která následně mrzne a utvoří ledovku na povrchu vozidla.

Zkoušky klimatizace a topení proběhly celkem v 28 různých režimech. Všechna měření se odehrála v přísném režimu přesně stanovených standardních postupů, kdy se většina údajů shromažďovala pomocí asi 190 elektronických čidel. Získaná data se na místě ihned počítačově zpracovávala.

V první fázi se ověřovala funkčnost jednotlivých součástek. Na fotografiích můžete sledovat část zkoušek, kdy se ověřovala účinnost stěrače v kombinaci se systémem vytápění předního čelního skla při teplotě -15 stupňů Celsia. Nejextrémnější testy probíhaly za teplot mnohem nižších. Řada z nich probíhala při -30°C.

Při dalším z testů za vysokého mrazu technici pomocí speciálních trysek postupně stříkali na dveře elektrické jednotky vodu, která namrzala, aby vytvořila několikamilimetrovou vrstvu sněhu a ledu. Poté se ověřoval chod otevírání dveří, a to jak za běžného stavu, tak i v nouzovém režimu, kdy je neovládá elektronický systém, ale kdy je manuálně musí otevřít jedna osoba.

Škoda Transportation si ve zkušebně Arsenal naostro vyzkoušela, jak odolný je její nový vlak vůči opravdu extrémním povětrnostním vlivům, jak v takové zátěži fungují jednotlivé díly a jak v těch nejnáročnějších podmínkách obstojí klimatizace a vytápění.

Nový vlak jel na testy ve Vídni z Plzně jako součást speciálně vypravené nákladní soupravy. Na hranicích (Břeclav) se v čele nákladního vlaku přepřáhla lokomotiva za jinou, která se používá na rakouské železnici. 

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Do Evropy míří nová značka mobilů. Po krku půjde především Xiaomi

Realme 3 Pro

Na toto jméno si dávejme pozor. Realme není žádný třetiligový čínský výrobce mobilů. Patří pod křídla gigantu, který...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Další z rubriky

Smrt na Sibiři, euforie v Čechách. Co se dělo po 28. říjnu 1918

Lidé upevňují českou vlajku na kopí sochy sv. Václava na Václavském náměstí....

Český Národní výbor 28. října poměrně hladce přebral moc v Praze, ale povědomí o tom se ovšem šířilo jen pomalu....

Únosy uprchlíků z ČSR či dvojití agenti. Vyjde nová kniha o špionech

Publicista a spisovatel Karel Pacner v diskuzním pořadu Rozstřel (22. března...

Náš spolupracovník a někdejší redaktor MF DNES Karel Pacner vydal před takřka dvaceti lety čtyřdílnou knihu...

Legendární bardotka. Lokomotiva s „vyvinutým poprsím“ slaví 50 let

Barbardotka je známá svým charakteristickým zvukem mohutného šestiválce bez...

Bardotka, legendární lokomotiva, která nese číslo 749.121-0, slaví v pondělí 17. prosince 2018 padesát let v pravidelné...

Najdete na iDNES.cz