Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Zajímavá fáma: Tahají české lokomotivy ruské rakety na Bajkonuru?

Československo se na ruském kosmickém programu podílelo například přístrojovým vybavením. Čas od času se mezi železničními nadšenci objeví informace, že československé lokomotivy tahají rakety na ruských kosmodromech. Může na tom být něco pravdy?

Kosmická loď Sojuz TMA-22 se svým nosičem na cestě na startovací dráhu. Táhne ji lokomotiva TEM2. | foto: Reuters

Na fotografiích i videích z Bajkonuru je vidět několik typů lokomotiv. Některé tahají na rampu rakety R-7 (Sojuz), jiné rakety Proton. Na Eněrgiji s raketoplánem Buran byly dokonce potřeba dvě mašiny (viz boxík Buran ...). 

Buran přes dvě koleje

Kvůli velikosti sestavy Buran - Eněrgija bylo potřeba sestrojit podvozek, který seděl na dvou kolejích, vzdálených od sebe cca 20 metrů. Tento obří "vozík" pak musely táhnout čtyři spřažené lokomotivy (vždy dvě za sebou na jedné koleji).

Pozůstatky trati ke startovací rampě i samotná raketa jsou na kosmodromu patrné dodnes. Můžete si je prohlédnout na přiložených screenshotech ze služby Google Earth. Nebo sami vyhledat na souřadnicích 45°55´32.83" S a 63°18´02.23" V.

Vše bylo z bezpečnostních důvodů zdvojeno. Na snímcích jsou tedy jasně vidět dva podvozky a čtvery koleje.

Otázka ovšem zní: byla, nebo dokonce je mezi nimi československá lokomotiva? Mezi některými fanoušky železniční dopravy tato záhada stále žije.

Tahoun TEM2

Ruské lokomotivy zastupuje typ TEM2. Tyto ruské lokomotivy se na Bajkonuru používají nejčastěji. Vlastně se objevují dokola ty samé: na snímcích i videích z Bajkonuru jsou totiž vozy se stále stejnými typovými a pořadovými čísly. Inovovat vozový park nebyl a není důvod.

TEM2 je těžká posunovací lokomotiva s dieselovým motorem o výkonu 1 200 koní (895 kW). Výkon je přenášen přes trakční generátor na elektromotory, instalované na všech šesti nápravách (ve dvou podvozcích s uspořádáním Co'Co', tj. se dvěma samostatnými třínápravovými podvozky).

Hmotnost lokomotivy v plné výbavě je okolo 120 tun, maximální rychlost až 100 km/hod. Na kosmodromu takovou rychlostí jela stěží. I na některých videích je patrné, v jakém stavu jsou desetiletí zatěžované koleje. Navíc rakety i s kosmickým nákladem je nutno přepravovat velmi opatrně, tedy pomalu.

TEM2

Lokomotivy spatřily světlo světa v roce 1960 v Brjanském strojírenském závodě, později (v roce 1969) je začali vyrábět i ve Vorošilovském závodě. Do roku 1984 jich bylo vyrobeno celkem 6 224 kusů (některé prameny hovoří o ukončení výroby až v roce 2000). Poslední pořadové číslo přidělené lokomotivě TEM2 v Brjanské strojírně bylo 7870.

Téměř na konci stati v ruské Wikipedii je zmínka o tom, že tyto lokomotivy se vyvážely do Polska, Mongolska, na Kubu a na Ukrajinu. O vývozu do Československa se zde nemluví. Jistě i proto, že u nás jsme v té době měli vlastní výrobu neméně kvalitních strojů.

Nastupuje "Čmelák"

Kde najdete Burana?

První prototyp raketoplánu Buran je na Google Earth k nalezení na těchto souřadnicích: 45°55'10.18"S -  63°18'35.80"V

Druhý pak tady: 45°54'34.96"S -  63°19'4.30"V

Těmi byly těžké posunovací lokomotivy T669.0 a T669.1 (později řady 770 a 771), které v železničářské hantýrce dostaly přezdívku "Čmelák". Přisuzuje se to podle označení ČME3, pod kterým jezdily (a jezdí) v zemích bývalého Sovětského svazu. Podle ruské Wikipedie je ČME3 spolu s ruskou TEM2 nejběžnější posunovací lokomotiva v zemích bývalého SSSR.

Vyráběly se v letech 1963-1972 v ČKD Praha a v ZMS Dubnica nad Váhom (zhruba ve stejné době, kdy se v SSSR vyráběly TEM2), kdy vznikla potřeba lokomotivy pro těžkou posunovací službu a nákladní přetah.

Už první prototypy T669.0 měly podvozky pro rozchod 1 435 mm, ale i 1 520 mm, protože se s nimi počítalo pro překladiště na východě Slovenska a jistě i pro tratě v zemích bývalého SSSR a jinde ve světě.

Nakonec se jich v různých modifikacích vyrobilo okolo osmi tisíc kusů, a tak se tyto lokomotivy staly dosud nejpočetnější sérií lokomotiv vyrobených na území Československa. České dráhy v současné době lokomotivy řady 770 pomalu ruší a odprodávají je do šrotu a průmyslu. Důvodem je snad jejich značná hmotnost, v důsledku čehož mají třínápravové podvozky značné deformační účinky na trať.

CME-3

Z hlediska technického je pro tyto lokomotivy charakteristické, že jsou "šestinápravové, uspořádání podvozků je Co'Co'. Dieselový motor má výkon 993 kW (cca 1 332 HP). Trakční generátor je stejnosměrný stroj typu TD 802 B, který napájí šest stejnosměrných čtyřpólových trakčních motorů TE 006. K regulaci výkonu spalovacího motoru je určen sdružený regulátor, umožňující regulovat výkon v osmi stupních, řazených půlkruhovým řídicím kontrolérem. Lokomotiva umožňuje řízení dvou spřažených lokomotiv z jednoho stanoviště. Maximální rychlost je 90 km/h," píše Atlas lokomotiv.

Proč se pletou?

Představa, že ruské rakety tahají české lokomotivy, tedy není na pohled nesmyslná. Oba typy jsou v zemích bývalého SSSR stále velmi běžné a navíc jsou si vizuálně značně podobné. Splést si je není nic těžkého. A nejde jen o vizuální podobnost.

Podle některých nepotvrzených informací ruské TEM2 používaly v Československu vyrobené podvozky. "Samozřejmě, na začátku výroby TEM2 se do SSSR vozily podvozky od nás, ty ze Čmeláků," říká bývalý strojvedoucí Karel Brejša. Dokonce se prý do Sovětského svazu dodávali čmeláci s oběma podvozky, širokým i úzkým. "Teprve další série TEM2 dostávaly podvozky ruské, stejné, jaké byly na lokomotivách Sergej (u nás jezdily pod označením T679)."

Podvozky raketoplánu Buran. Jasně patrné jsou dvojité koleje ke každému z nich.

Místo nějakého ukvapeného závěru bychom tak raději přivítali další informace k tématu od čtenářů, kteří jej už možná v minulosti studovali. Zatím lze mít za to, že domněnka, že vlaky na Bajkonuru (případně v Plesecku) tahaly (či tahají) československé lokomotivy, se nepotvrdila. Jezdí tam zejména ruské TEM2.

Je nutné si znovu připomenout, že kosmický program v SSSR byl vždy tajný. Teprve až v posledních dvou desetiletích se částečně otevírají archivy a svět má možnost seznámit se blíže s pravdou o sovětském kosmickém výzkumu.

A pak je zde ona nikoliv nahodilá podobnost lokomotiv TEM2 a ČME3 (resp. T669.0 a T669.1). Možná se stalo, že se některý novinář, komentátor, politik, vědec či čestný host, který se někdy dostal na Bajkonur, nechal zmást právě touto podobností a fáma byla na světě. A pak už jen stačí, aby jedna paní povídala.

Autor provozuje web pro železniční modeláře Honzíkovy vláčky.

Autor:
  • Nejčtenější

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

Váháte s upgradem na Windows 11? Tyto informace byste měli vědět

Nejnovější verzi operačního systému Windows 11 přijímají uživatelé po celém světě. Přestože nikdo není nucen na novou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přísně tajná letecká továrna. Na gripen je potřeba 8 tisíc hodin práce

Premium Co obnáší vyrobit stíhací nadzvukový letoun? Po exkurzi ve střežené továrně Saab kromě jiného víme, že se kupříkladu...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Poprvé a naposledy. Jak se na oběžné dráze střílelo palnou zbraní

Historie orbitálních stanic je historie průkopnická a také souvisí s hledáním nových cest a nalézáním slepých uliček....

Vandenbergova základna zažila výbuchy i slavné lety. Nyní ji užívá i SpaceX

Kalifornská firma SpaceX neposílá své rakety pouze z floridského pobřeží, další dvě aktivní rampy provozuje i na...

Internet od SpaceX bude již letos na letadlech prvních aerolinek

Systém Starlink měl od počátku jako primární cíl zajistit internetové připojení v málo urbanizovaných oblastech....

Vzorky z asteroidu obsahovaly některé látky, z nichž se skládá život

Odletět k asteroidu, odebrat z něj vzorky a následně je poslat bezpečně k Zemi, aby je po jejich přistání mohli...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...