Po odjezdění více než pěti tisíc kilometrů se schvalovací proces nejdelšího českého trolejbusu přesunul do druhé fáze, kdy se ve voze mohou svézt cestující. Po čtvrteční 13. hodině tak trolejbus vyjel na trasu mezi zastávkami Palmovka a Trutnovská jako linka 58. V této fázi vůz najezdí 15 tisíc kilometrů.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební provoz, není tento vložený spoj garantován. Pokud na trolejbusu vznikne technická závada, bude z provozu stažen a po odstranění závad výrobcem bude opět nasazen do zkušebního provozu,“ uvedl podnik na webu společně s několika jízdními řády vozu.
Nejdelší český trolejbus vyjel do pražských ulic. Prozatím bez cestujících |
Cílem je nasadit trolejbusy na vytíženou trasu, kterou v současnosti jezdí autobusová linka 119. Trolejové vedení je na části trasy linky, konkrétně v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3. Na ostatních úsecích pojedou trolejbusy na energii z baterie.
„Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení druhého vozidla. Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince číslo 59 na letiště,“ uvedl v listopadu Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Na letišti a na Veleslavíně pak vzniknou dobíjecí stanice, kde se budou vozy nabíjet staticky. Trolejbusy budou vyjíždět z garáží Řepy, kde pro ně také vznikne zázemí.
Nasazení trolejbusů na vytíženou trasu by mělo vést k navýšení kapacity, lepšímu komfortu cestujících a také ke snížení emisí.
Další trolejbusové linky Praha plánuje. „Autobusová linka číslo 119 je po lince číslo 140 teprve druhá v pořadí, kde připravujeme zavedení moderních bateriových trolejbusů s kombinací provozu částečně pod trolejí a částečně na baterie. Kromě nich má DPP v různé fázi projektové přípravy dalších 13 městských autobusových linek a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstskou, které se postupně do roku 2030 změní na trolejbusové,“ uvedl již dříve Zdeněk Hřib, náměstek pro dopravu.
Vozy DPP dodá česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation), Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Celková hodnota zakázky je 623,2 milionu korun.
Velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris Trollino jsou výjimečné svou délkou, která dosahuje téměř 25 metrů. Tříčlánkové vozy dosahují maximální rychlosti 70 km/h. Vůz pojme až 179 cestujících, z toho 54 sedících. Pětidvéřová konstrukce umožní pohodlný pohyb pasažérů se zavazadly. Ve vozech nechybí ani klimatizace nebo informační systém s bezhotovostním prodejem jízdenek.