Nejdelší trolejbus Česka bude jezdit na pražské letiště, měří skoro 25 metrů

  16:10
Trolejbusy se po padesáti letech vrací naplno do Prahy. Než bude vybudovaná vlaková trať na letiště Ruzyně, budou na lince z Veleslavína jezdit velkokapacitní vozidla Škoda-Solaris. Téměř pětadvacetimetrový trolejbus se představil na veletrhu CzechBUS v pražských Letňanech.

Bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr při představení prvního ze dvou trolejbusů, které Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) nasadí na novou linku 59 z Veleslavína na letiště od března příštího roku, uvedl, že vedení města a DPP rozhodlo o pořízení trolejbusu na letištní linku před čtyřmi roky v rámci projektu elektrifikace nynější autobusové linky č. 119.

Dodavatelem veřejné zakázky na nákup dvaceti nových tříčlánkových bateriových trolejbusů je česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation), Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Celková hodnota zakázky je 623,2 milionu korun.

Velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris Trollino dlouhé 24 metrů jsou podle šéfa Škoda Electric Radka Svobody svou délkou výjimečné i v evropském měřítku.

Představení nového trolejbusu, který bude jezdit na Letiště Václava Havla. Trolejbus Škoda Solaris dlouhý 24,7 metru byl představen návštěvníkům  na 12. ročníku veletrhu autobusové dopravy CzechBus. (21. listopadu 2023)

„Z nejdelšího vyrobeného trolejbusu jsme opravdu nadšení. Není to jen další typ vozidla a rozšířené portfolio, je to i symbol změny v úrovni a kapacitě cestování. Věříme, že cestující novinku ocení. A obavy nejsou nutné ani u řidičů samotných trolejbusů ani těch kolemjedoucích. Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy.“

Dopravní podnik bude dlouhé trolejbusy nasazovat primárně na linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Linka č. 119 bude elektrifikována pomocí systému tzv. dynamického nabíjení a změní se na linku 59.

Trolejové vedení je na části trasy linky, konkrétně v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3. Ve zbylých úsecích pojedou trolejbusy na elektřinu z baterie. Kromě dynamického nabíjení při jízdě pod trolejí, se budou baterie trolejbusů nabíjet i staticky v obratištích Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla. Současně vzniknou místa pro nabíjení a balancování baterií a také předtápění interiéru před výjezdem v areálu garáží Řepy, odkud bude linka vypravována.

Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP uvedl, že první superdlouhý trolejbus dostalo město dříve, než bylo plánováno. Na přelomu listopadu a prosince ho začne prozatím bez cestujících zajíždět, do provozu na svou linku číslo 59 na letiště vyrazí podle plánu v březnu příštího roku.

„Pevně věřím, že se výrobci i nám podaří získat všechna nezbytná povolení, abychom jej na přelomu listopadu a prosince mohli poprvé vypravit, zatím na již dokončenou trolejbusovou trať z Palmovky do Čakovic a Miškovic a zahájit tak první etapu homologace vozidla,“ dodal Witowski.

Trolejbusy začaly v Praze jezdit v roce 1936

Nejdříve musí trolejbus najezdit bez cestujících 5 tisíc kilometrů. Po dosažení této mety může svézt první cestující. A začne druhá etapa homologace, provoz vozidla s cestujícími, ve které je nutné najezdit až 15 tisíc kilometrů.

„Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla. Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech dvacet trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince 59 na letiště,“ dodává ředitel DPP.

Praha se tak vrací k trolejbusové dopravě, kterou započala v roce 1936. Trolejbusový provoz v Praze skončil v noci z 15. na 16. října 1972. V novodobé historii je trolejbusová doprava v Praze v provozu od října 2022 v úseku Letňany – Čakovice. Od října 2017 jezdí na trase Palmovka – Letňany hybridní trolejbusy.

Současný radní pro dopravu hlavního města Prahy Zdeněk Hřib zdůraznil, že nasazení velkokapacitních trolejbusů na letiště je dočasným řešením do doby, než bude vybudována nekonečně dlouho plánovaná trať. Poté se čtyřiadvacetimetrové trolejbusy podle Hřiba přestěhují na pražskou páteřní linku 136.

„V první řadě výměnou stávajících autobusů za velkokapacitní trolejbusy navýšíme na lince přepravní kapacitu minimálně o 25 až 30 procent. Zvýšíme tím pohodlí pro cestující, kteří budou mít také více prostoru pro svá zavazadla. Dalšími pozitivy, zejména pro životní prostředí, bude úspora zhruba 690 tisíc litrů nafty a současně snížení emisí CO2 o cca 1 850 tun, v obou případech na roční bázi,“ dodal Hřib, který je zároveň předsedou dozorčí rady DPP.

Podotkl že aktuálně je v různé fázi projektové přípravy dalších třináct městských autobusových linek, a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstská, které se postupně do roku 2030 změní na trolejbusové.

„V současné době má Praha ze všech měst v ČR, kde jezdí trolejbusy, nejmenší trolejbusovou síť. Pokud se nám povede zrealizovat všechny rozpracované projekty, bude mít trolejbusová síť v Praze téměř sto kilometrů a bude pravděpodobně nejdelší v ČR,“ dodává.

Superdlouhý trolejbus pojme až 179 lidí

Městský, plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24m s pěti dvoukřídlými dveřmi a celovozovou klimatizací odveze až 179 cestujících, má 52 míst k sezení. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Přední a zadní nápravy jsou řízené.

Trolejbus má zařízení pro automatické počítání cestujících, kamerový systém zahrnující monitorování interiéru, čelní nehodovou kameru, boční a couvací kameru, další kamera snímá trolejbusové sběrače.

Škoda-Solaris Trollino 24m

  • délka x šířka x výška (mm): 24 700 x 2 550 x 3 500 (se staženými sběrači)
  • rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
  • celková maximální hmotnost: 38 000 kg
  • maximální rychlost:70 km/h
  • počet náprav: 4
  • počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
  • počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
  • Počet dveří pro nástup a výstup: 5
  • nástupní výška: 320 mm
  • celkový počet sedadel: 52
  • celkový počet cestujících: 179
  • počet motorů: 2
  • výkon trakčního elektromotoru: 160 kW
  • kapacita trakční baterie: 60 kWh

Trolejbus pohání dva bezúdržbové trakční elektromotory o jmenovitém výkonu 160 kW, které jsou umístěny v bočních schránách před druhou a třetí nápravou. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími sedmi pomocnými motory sloužícími například k chlazení trakčních motorů, střešní jednotky nebo jako pohon kompresorů klimatizace.

Elektrická výzbroj včetně řídicí elektroniky a trakční baterie je rozmístěna na střeše vozidla.

Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy navíc vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi.

Trolejbusy mají možnost nouzového nabíjení z běžné sítě 3 x 400VAC/32A nebo 63A.

Záruční doba trolejbusů je podle smlouvy osm let vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 15 let. Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor minimálně 11 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v Praze. Deklarovaná životnost velkokapacitních trolejbusů je minimálně 15 let.

Předpokládaný roční nájezd každého trolejbusu bude až 90 tisíc kilometrů, což při délce trasy linky 17,9 km tam a zpět znamená zajištění zhruba 10 tisíc spojů ročně, a tedy průměrně téměř 28 spojů denně každým trolejbusem.

Celková hodnota veřejné zakázky za nákup dvaceti tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m včetně čtyř nabíječek a sedmi sad hardware a software pro diagnostiku závad je 623 216 860 korun bez DPH.

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přátelství se Sověty? Nebylo. Pryč s plastikou v metru, burcuje student

26. dubna 2024  12:53

Šestnáctiletý student chce nechat odstranit ikonickou plastiku v pražském metru. A založil petici....

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57,  aktualizováno  16:33

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...

Prskavec si udržel šanci závodit v olympijské Paříži i na kánoi

28. dubna 2024  15:49

Olympijský vítěz na kajaku Jiří Prskavec má stále naději závodit v Paříži také na kánoi. V Troji...

Feminismus lidem vadil, říká o založení lidskoprávní kavárny Kateřina Panzerová

28. dubna 2024

Chyběl jim prostor, kde se scházet, komunikovat a pořádat akce v přátelském prostředí. Místo, kde...

Při požáru v bytovém domě v Praze zemřel člověk, na místo vyrazil i speciál Fénix

28. dubna 2024  9:28

Při ranním požáru v bytovém domě v Praze zemřel člověk. Sedm dalších lidí muselo být evakuováno,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...