Nejdelší trolejbus Česka bude jezdit na pražské letiště, měří skoro 25 metrů

  16:10
Trolejbusy se po padesáti letech vrací naplno do Prahy. Než bude vybudovaná vlaková trať na letiště Ruzyně, budou na lince z Veleslavína jezdit velkokapacitní vozidla Škoda-Solaris. Téměř pětadvacetimetrový trolejbus se představil na veletrhu CzechBUS v pražských Letňanech.

Bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr při představení prvního ze dvou trolejbusů, které Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) nasadí na novou linku 59 z Veleslavína na letiště od března příštího roku, uvedl, že vedení města a DPP rozhodlo o pořízení trolejbusu na letištní linku před čtyřmi roky v rámci projektu elektrifikace nynější autobusové linky č. 119.

Dodavatelem veřejné zakázky na nákup dvaceti nových tříčlánkových bateriových trolejbusů je česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation), Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Celková hodnota zakázky je 623,2 milionu korun.

Velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris Trollino dlouhé 24 metrů jsou podle šéfa Škoda Electric Radka Svobody svou délkou výjimečné i v evropském měřítku.

Představení nového trolejbusu, který bude jezdit na Letiště Václava Havla. Trolejbus Škoda Solaris dlouhý 24,7 metru byl představen návštěvníkům  na 12. ročníku veletrhu autobusové dopravy CzechBus. (21. listopadu 2023)

„Z nejdelšího vyrobeného trolejbusu jsme opravdu nadšení. Není to jen další typ vozidla a rozšířené portfolio, je to i symbol změny v úrovni a kapacitě cestování. Věříme, že cestující novinku ocení. A obavy nejsou nutné ani u řidičů samotných trolejbusů ani těch kolemjedoucích. Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy.“

Dopravní podnik bude dlouhé trolejbusy nasazovat primárně na linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Linka č. 119 bude elektrifikována pomocí systému tzv. dynamického nabíjení a změní se na linku 59.

Trolejové vedení je na části trasy linky, konkrétně v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3. Ve zbylých úsecích pojedou trolejbusy na elektřinu z baterie. Kromě dynamického nabíjení při jízdě pod trolejí, se budou baterie trolejbusů nabíjet i staticky v obratištích Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla. Současně vzniknou místa pro nabíjení a balancování baterií a také předtápění interiéru před výjezdem v areálu garáží Řepy, odkud bude linka vypravována.

Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP uvedl, že první superdlouhý trolejbus dostalo město dříve, než bylo plánováno. Na přelomu listopadu a prosince ho začne prozatím bez cestujících zajíždět, do provozu na svou linku číslo 59 na letiště vyrazí podle plánu v březnu příštího roku.

„Pevně věřím, že se výrobci i nám podaří získat všechna nezbytná povolení, abychom jej na přelomu listopadu a prosince mohli poprvé vypravit, zatím na již dokončenou trolejbusovou trať z Palmovky do Čakovic a Miškovic a zahájit tak první etapu homologace vozidla,“ dodal Witowski.

Trolejbusy začaly v Praze jezdit v roce 1936

Nejdříve musí trolejbus najezdit bez cestujících 5 tisíc kilometrů. Po dosažení této mety může svézt první cestující. A začne druhá etapa homologace, provoz vozidla s cestujícími, ve které je nutné najezdit až 15 tisíc kilometrů.

„Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla. Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech dvacet trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince 59 na letiště,“ dodává ředitel DPP.

Praha se tak vrací k trolejbusové dopravě, kterou započala v roce 1936. Trolejbusový provoz v Praze skončil v noci z 15. na 16. října 1972. V novodobé historii je trolejbusová doprava v Praze v provozu od října 2022 v úseku Letňany – Čakovice. Od října 2017 jezdí na trase Palmovka – Letňany hybridní trolejbusy.

Současný radní pro dopravu hlavního města Prahy Zdeněk Hřib zdůraznil, že nasazení velkokapacitních trolejbusů na letiště je dočasným řešením do doby, než bude vybudována nekonečně dlouho plánovaná trať. Poté se čtyřiadvacetimetrové trolejbusy podle Hřiba přestěhují na pražskou páteřní linku 136.

„V první řadě výměnou stávajících autobusů za velkokapacitní trolejbusy navýšíme na lince přepravní kapacitu minimálně o 25 až 30 procent. Zvýšíme tím pohodlí pro cestující, kteří budou mít také více prostoru pro svá zavazadla. Dalšími pozitivy, zejména pro životní prostředí, bude úspora zhruba 690 tisíc litrů nafty a současně snížení emisí CO2 o cca 1 850 tun, v obou případech na roční bázi,“ dodal Hřib, který je zároveň předsedou dozorčí rady DPP.

Podotkl že aktuálně je v různé fázi projektové přípravy dalších třináct městských autobusových linek, a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstská, které se postupně do roku 2030 změní na trolejbusové.

„V současné době má Praha ze všech měst v ČR, kde jezdí trolejbusy, nejmenší trolejbusovou síť. Pokud se nám povede zrealizovat všechny rozpracované projekty, bude mít trolejbusová síť v Praze téměř sto kilometrů a bude pravděpodobně nejdelší v ČR,“ dodává.

Superdlouhý trolejbus pojme až 179 lidí

Městský, plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24m s pěti dvoukřídlými dveřmi a celovozovou klimatizací odveze až 179 cestujících, má 52 míst k sezení. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Přední a zadní nápravy jsou řízené.

Trolejbus má zařízení pro automatické počítání cestujících, kamerový systém zahrnující monitorování interiéru, čelní nehodovou kameru, boční a couvací kameru, další kamera snímá trolejbusové sběrače.

Škoda-Solaris Trollino 24m

  • délka x šířka x výška (mm): 24 700 x 2 550 x 3 500 (se staženými sběrači)
  • rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
  • celková maximální hmotnost: 38 000 kg
  • maximální rychlost:70 km/h
  • počet náprav: 4
  • počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
  • počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
  • Počet dveří pro nástup a výstup: 5
  • nástupní výška: 320 mm
  • celkový počet sedadel: 52
  • celkový počet cestujících: 179
  • počet motorů: 2
  • výkon trakčního elektromotoru: 160 kW
  • kapacita trakční baterie: 60 kWh

Trolejbus pohání dva bezúdržbové trakční elektromotory o jmenovitém výkonu 160 kW, které jsou umístěny v bočních schránách před druhou a třetí nápravou. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími sedmi pomocnými motory sloužícími například k chlazení trakčních motorů, střešní jednotky nebo jako pohon kompresorů klimatizace.

Elektrická výzbroj včetně řídicí elektroniky a trakční baterie je rozmístěna na střeše vozidla.

Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy navíc vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi.

Trolejbusy mají možnost nouzového nabíjení z běžné sítě 3 x 400VAC/32A nebo 63A.

Záruční doba trolejbusů je podle smlouvy osm let vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 15 let. Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor minimálně 11 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v Praze. Deklarovaná životnost velkokapacitních trolejbusů je minimálně 15 let.

Předpokládaný roční nájezd každého trolejbusu bude až 90 tisíc kilometrů, což při délce trasy linky 17,9 km tam a zpět znamená zajištění zhruba 10 tisíc spojů ročně, a tedy průměrně téměř 28 spojů denně každým trolejbusem.

Celková hodnota veřejné zakázky za nákup dvaceti tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m včetně čtyř nabíječek a sedmi sad hardware a software pro diagnostiku závad je 623 216 860 korun bez DPH.

  • Nejčtenější

Přetáhnete stání zdarma? Zaplatíte i za něj. IKEA rázně řeší parkování

Obchodní centrum Homepark v Praze u obchodního domu IKEA na Zličíně zpoplatnilo další stání na svém parkovišti, kde často nechávali auta lidé dojíždějící do metropole. Těmto řidičům tak docházejí...

17. července 2024  15:14

Při pádu jízdního kola pod náklaďák zemřelo dítě, které vezl otec v sedačce

Tragická nehoda se stala ve středu odpoledne u Mnichova Hradiště na Mladoboleslavsku. Zemřelo tam dítě, které vypadlo ze sedačky bicyklu, když jízdní kolo spadlo pod náklaďák. O události informovala...

18. července 2024  9:44

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Relax v parku? Městskou zeleň zabrali bezdomovci, lavičky jsou trvale obsazené

Premium

Pražské parky hlásí plně obsazeno. Na léto se staly útočištěm lidí bez domova. Popíjejí tu, znečišťují okolí, a kdo by odtud chtěl pracovat nebo jen chvíli posedět, má smůlu. Lavičky jsou trvale...

15. července 2024

Slovácko - Slavia 0:0, mdlý výkon bez šancí, neprosadil se ani Chorý

Největší favorit na titul na úvod zaváhal. Slávističtí fotbalisté v prvním kole nového ročníku si na Slovácku nevytvořili ani pořádnou šanci, i proto remizovali 0:0. Poslední půlhodiny strávil na...

21. července 2024,  aktualizováno  19:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zpožděné lety odletěly z Prahy, trable s odbavením u některých aerolinek trvají

Výpadek celosvětového odbavovacího systému postihl i pražské letiště, zpožďovaly se kvůli němu některé lety. Všechny zasažené odpoledne odletěly. Některé letecké společnosti se s potížemi s odbavením...

19. července 2024  10:38,  aktualizováno  22:29

Slaný má krásnou Kumpánovu zahradu. Za obnovou stojí vynikající architekti

Věhlasný zahradní architekt 30. let minulého století Josef Kumpán vytvořil na území Slánska celou řadu zahrad. Obnovený park u bývalé přádelny Benar ve Slaném patří mezi největší a nejzachovalejší z...

22. července 2024

Vybrat hráče po Euru byla alchymie. Trpišovský litoval ztráty bodů i Vlčka

Klopýtli hned v úvodním kole sezony, na jejímž konci konci shrábne šampion takřka půlmiliardový balík za přímý postup Ligy mistrů. Fotbalisté Slavie nechali v Uherském Hradišti dva body i zraněného...

21. července 2024  21:43

Kouč West po ligové premiéře: Slavia má brutální sílu. Bod je pro nás zlatý

Co se povedlo fotbalistům Slovácka z posledních jedenácti vzájemných zápasů proti Slavii pouze jednou, to dokázal nový trenér Roman West hned ve své prvoligové premiéře. V nedělním podvečerním...

21. července 2024  20:34

Duel rezerv bez vítěze, Sparta proti nováčkovi z Ostravy neudržela náskok

Fotbalisté Sparty remizovali v úvodním kole druhé ligy v souboji dvou rezervních týmů s Ostravou 2:2. Pražané sice vedli o dvě branky, nováček soutěže ale dvěma slepenými góly srovnal a získal...

21. července 2024  12:51,  aktualizováno  19:04

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory...