Minibus poháněný elektromotorem se sám řídí i zastavuje. Stroj je vybavený řadou senzorů, které mu umožňují reagovat i na nenadálou situaci.
Autobus bez řidiče dorazil na akci Jízda budoucnosti, kde se prezentují technologické novinky v oblasti autonomní osobní mobility a přepravy zboží.
„Vozidlo je poháněno elektromotorem o výkonu 30 koní a může jet rychlostí až 20 km/h s dojezdem přes 120 km. Uvnitř vozu je místo k sezení až pro osm lidí a také prostor pro vozíčkáře, kteří se do vozu dostanou pomocí rampy,“ uvádí Výstaviště Praha na svém webu.
Protože jde o testovací provoz, tak je ve voze přítomný operátor, který by v případě nečekané situace řízení převzal.
„Autonomní doprava je další úroveň mobility osob a zboží, na kterou se můžeme po masivním rozvoji elektromobility těšit. Těží maximum z výhod elektrického pohonu a rozšiřuje jeho přednosti o funkci, kdy vozidlo nemusí být ovládané řidičem, ale pohybuje se autonomně na základě předem určené trasy na digitální mapě,“ uvádí Pavel Chroust, expert na inovační projekty ve společnosti PowerHUB.
Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety |
Samořiditelná vozidla využívající umělou inteligenci a soustavu speciálních lidarů a radarů a neustále vyhodnocují a reagují v rámci jízdy na desítky tisíc podnětů každou sekundu. „Technologicky jsou autonomní dopravní prostředky připravené pro provoz po běžných komunikacích, ale v ČR zatím musí být na palubě ještě řidič, který jen kontroluje pohyb a v případě nebezpečí je připraven převzít řízení. Už nyní ale autonomní doprava píše budoucnost,“ dodává Pavel Chroust.
Veřejnost se může zúčastnit testovacích jízd po registraci pomocí QR kódu nebo ve formuláři, který má Výstaviště na webu. Zde zájemci zjistí i podrobnosti o jízdách, jež začínají na Bruselské cestě poblíž Stromovky.
Šampiony v autonomním řízení jsou traktory. Zetor brázdí pole úplně sám |
Autonomní doprava je v současnosti využívána k přepravě lidí na letištích, výstavních centrech, průmyslových zónách nebo zábavních parcích, kde mohou dopravu velmi zefektivnit.
Další možností využití autonomních vozítek je delivery robot, tedy přeprava zboží, kde opět mohou přepravu zefektivnit a také snížit zatížení životního prostředí.
Projekt autonomního minibusu na pražském Výstavišti je podporován EIT Urban Mobility, iniciativou Evropského institutu pro inovace a technologii (EIT), která se snaží urychlit pozitivní změny v oblasti mobility a zlepšit obytné prostory ve městech. Minibus je v Praze dostupný díky spolupráci společností PowerHUB a AURRIGO a podpoře inovativních technologií hlavním městem Prahou.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz