Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tv„Po celodenní šichtě štípaly osiny člověka úplně všude, prach v očích. I když to byl modernější kombajn s kabinou,“ vzpomíná na sedmdesátá a osmdesátá léta muž, který jezdil na žně na Slovensko na letní brigádu, když měl jako učitel prázdniny.
Klimatizovaná kabina moderního kombajnu se všemi ovladači, hejblaty a displeji spíš připomíná kokpit raketoplánu. Strojník má díky kupě čidel a chytrých systémů přehled o všem. „Má čidla, která určí kvalitu sklizeného zrna, GPS navigaci, která vede stroj polem s přesností jeden až dva centimetry, a také senzor, který velmi podrobně zjišťuje, jaké množství živin zmizelo z půdy během žní a kolik živin by se mělo na pole vrátit zpět,“ popisuje Martin Čala, produktový manažer AGROTEC Group pro značku New Holland.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvS ovládáním pomáhá GPS, díky které může chvílemi lelkovat s rukama za hlavou. Stroj vede autonomní ovládání s přesností na centimetry.
Král polí v akci. Prozkoumali jsme obří rekordní kombajn, umí sklízet sám |
Když jsou žně v plném proudu, sedí kombajnér za volantem třeba dvanáct hodin denně. A to musí brzy ráno do práce, aby stačil kombajn překontrolovat a připravit. Podle rosy vyjíždí na pole mezi devátou až desátou ranní a nezastaví se do deváté večer.
Jezdit s kombajnem nemůže každý. Kdo chce jezdit s dnešním moderním strojem, musí umět ovládat složitou palubní elektroniku.
Žně jsou v plném proudu, sledujte kombajn v akci |
Předtím, než se vyjede na pole, je třeba nastavit plodinu, kterou budete sklízet. V menu počítače zvolíte třeba oves a elektronika podle předdefinovaných parametrů nastaví žací lištu. Při práci pak musíte navrch k tomu sledovat diagnostiku motoru a všech mechanismů.
Jednoduché to není ani při přejezdech mezi poli. Když se plazíte po silnici, musíte si dávat pozor na únosnost mostků a hlídat prověšené dráty vysokého napětí. A to máte ještě za zády hejno naštvaných osobáků, které se vás bojí předjet, protože zabíráte dvě třetiny silnice.
Na zkoušku v kabině kombajnu. Pro každého to není |