Při výstavbě metra D má městu pomoci Penta, za nadpoloviční podíl

  18:31aktualizováno  18:31
Praha chce přizvat na pomoc s výstavbou nového metra D společnost patřící Pentě. Část koalice se však bojí, že bude profitovat hlavně soukromá firma.

Vizualizace stanice Písnice v rámci plánované linky metra D. | foto: Metroprojekt

Výstavba metra D z Pankráce do Písnice má vyjít zhruba na 40 miliard korun. „Jde o největší investiční projekt, který aktuálně jakékoli město v zemi připravuje ze svých peněz bez pomoci státu,“ popsal na včerejším jednání zastupitelů náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Fotogalerie

Aby však město mohlo k výstavbě nového spojení přistoupit, potřebuje nejdříve vykoupit pozemky v trase budoucí linky. Což se mu dlouhodobě nedaří. Radnice metropole proto přišla s řešením v podobě společného podniku se soukromým investorem. Vytvořená společnost by mohla za potřebné pozemky nabídnout vlastníkům více, než může dát město. Společný podnik má být tvořen dopravním podnikem (DPP) a kyperskou společností NOPOCZ01, což je dceřiná firma společnosti Penta.

Soukromá firma by měla ve společném podniku podíl 51 procent a DPP 49 procent.

„Pokud město k takové variantě nepřikročí, mohla by Praha na dalších 15 let na nové metro zapomenout,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

O založení společného podniku včera jednali magistrátní zastupitelé. Po čtyřech hodinách odhlasovali, že nápad berou na vědomí a budou se jím ještě zabývat. Během diskuse se ukázalo, že část vládní koalice, konkrétně Trojkoalice (Zelení, KDU-ČSL, STAN), a opoziční Piráti mají proti navržené podobě podniku výhrady.

Velkým kritikem z řad vládnoucí koalice byla náměstkyně primátorky a členka dozorčí rady DPP Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení). „Společný podnik ve skutečnosti znamená maximalizaci zisku pro soukromý sektor a není zajištěna žádná veřejná kontrola,“ uvedla s tím, že pro podnik nebude platit zákon o veřejných zakázkách nebo o svobodném přístupu k informacím.

Investor odejde po 15 letech

Kolínská rovněž kritizovala i to, že město chce pod společný podnik zahrnout i stanice metra, kde už nyní Praha vlastní většinu potřebných pozemků. Kromě výkupu pozemků totiž bude spojenecká firma budovat i výstavbu nad stanicemi metra.

Trojkoalici vadí, že nad stanicemi vznikne komerční zástavba, kupříkladu obchodní centra, a město nebude mít možnost uhlídat podobu lokality. Právě z toho půjde společnému podniku zisk. Podle Pirátů ovšem město z příjmů uvidí jen 25 procent, většinu dle nich získá soukromá firma. Soukromý investor by měl podle návrhu smlouvy obou stran společný podnik opustit po patnácti letech.

Piráti proto navrhli, aby se spojenectví města a firmy vytvořilo pro každou stanici zvlášť. To odmítl generální ředitel DPP Martin Gillar. „Dopravní podnik požádal o stavební povolení od Pankráce po Depo Písnice, proto je společný podnik designován v tomto rozsahu. Kouskovat to by mohlo ohrozit zisk potřebného územního rozhodnutí,“ vysvětlil Gillar.

Jeho se zastal i zastupitel a předseda dozorčí rady DPP Lukáš Kaucký (ČSSD). „Všude je jasně řečeno, že veškerá rozhodnutí společného podniku musí být přijímána jednomyslně,“ uvedl. Souhlasit tedy musí město i soukromý investor.

Předseda zastupitelského klubu TOP 09 Václav Novotný k návrhu na založení společného podniku vznesl otázku, zda by pro město nebylo výhodnější počkat na schválení zákona o liniových stavbách, podle něhož se mohou důležité dopravní stavby začít stavět ještě před tím, než jsou vykoupeny všechny potřebné pozemky. 

Podle náměstka pro dopravu Dolínka, jenž je i poslanec, však existuje riziko, že vlastníci pozemků napadnou u soudu samotný zákon, a zahájení stavby by se tím ještě víc oddálilo. Navíc prý není jisté, že metro v zákoně bude, což potvrdil i další poslanec a zastupitel Patrik Nacher (ANO).

Opoziční ODS společný podnik v zásadě podporuje a během debaty kritizovala kromě odmítavého postoje Trojkoalice i celou koalici. Vytkla jí, že se chce zbavit odpovědnosti za rozhodnutí, když o podniku mají hlasovat zastupitelé. Podle ODS je zřejmé, že rozklížená koalice se ve svých sporech snaží donutit zastupitele, aby rozhodli namísto radních.

Nejčtenější

Policie odkryla identitu pachatele, který hrozil střelbou na českých školách

Zásahové jednotky na soutěži likvidovaly gang i toxickou látku.

„Pražská policie právě zjistila identitu pachatele, který na Twitteru hovořil o hrozbě střelbou ve školách v Praze....

Bouřky se přehnaly nad Českem, zasáhly hlavně střední a východní Čechy

Sobotní bouřka v Jihlavě. (16.6.2019)

Velmi silné bouřky s přívalovým deštěm hrozí v neděli odpoledne v Moravskoslezském, Olomouckém a částečně Zlínském...

Praha 6 vyhlásila dopravní nouzi, trpí pod náporem vozidel

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Městská část Praha 6 ve čtvrtek vyhlásila Stav dopravní nouze. Návrh odsouhlasilo 29 z 38 přítomných zastupitelů. Ti...

Hlad a přivazování k záchodu. Babička zmizelé Valerie odmítla vypovídat

Pohřešovaná Valerie (vlevo) a její obviněná babička Soňa K. u soudu 4. 3. 2019

Šestiletou Valerii z Prahy 3, která je od roku 2017 pohřešovaná, podle obžaloby dlouhodobě týrala její babička. Žena,...

Pacientku nechali ležet šest hodin na chodbě. Nemocnice pochybení popírá

Nemocnice chodba

Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov nechala na nemocniční chodbě ve středu ležet postarší ženu šest hodin. Alespoň...

Další z rubriky

Trampové nechali kamaráda vozíčkáře u lomu Amerika, zůstal tam dvě noci

Vozíčkář zůstal dvě noci u lomu Amerika, nechali ho tam kamarádi. (17. 6. 2019)

U lomu Velká Amerika na Berounsku zůstal po dvě noci opuštěný vozíčkář, který se sám nedokázal dostat pryč. Podle...

Přežili jsme! „Lidické děti“ vzpomínaly v Praze na tragédii své obce

Přeživší z Lidic navštívili v Praze několik míst spjatých s osudem obyvatel...

Tři přeživší „lidické děti“ navštívily v Praze několik míst spjatých s osudem obyvatel jejich vyhlazené obce. Nejprve...

Na dálnici D5 na Berounsku se převrátilo auto, objíždělo se přes Loděnice

Hromadná nehoda omezila provoz dálnice D1 před Prahou. (12. června 2019)

Dálnici D5 uzavřela na Berounsku na devátém kilometru ve směru na Prahu na více než 30 minut nehoda osobního auta,...

Najdete na iDNES.cz