Taxikáři pravděpodobně přijdou o jeden ze svých nejvýhodnějších „štaflů“. Vedení hlavního města jim chce zakázat vjezd do Pařížské ulice u Staroměstského náměstí. Právě to je jedno z nejrizikovějších míst – taxikáři, kteří tam nabírají turisty, jim velmi často účtují přemrštěné ceny, které vůbec neodpovídají číslům na taxametru.
„Plánuji zahájit jednání s městskou částí Praha 1 o zákazu vjezdu taxi do Pařížské. Zároveň budou posíleny hlídky městské policie na místech, jako je Staroměstské náměstí,“ řekla MF DNES primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
Do ulice by platil zákaz vjezdu s dodatkem „mimo dopravní obsluhu“. Takové opatření může konflikt mezi městem a taxislužbami ještě prohloubit. Když před několika lety magistrát zrušil taxi stanoviště na Staroměstském náměstí, vyvolalo to protesty, které vyvrcholily rvačkou mezi taxikáři a strážníky.
Vyčištění Pařížské ulice od taxikářů je pouze částí magistrátního plánu. Na problematických místech, jako je Staroměstské náměstí či Karlova ulice, by podle primátorky mohli strážníci rozdávat varovné letáky.
„Tyto letáky budou turisty primárně směrovat na MHD. Ale zároveň budou obsahovat kontakty na všechny dispečinky a aplikace, které v Praze fungují. Strážníci budou na těchto místech turisty také varovat před podvodnými taxikáři,“ doplňuje Krnáčová. Nepoctivci většinou pod dispečinky nepracují.
Vedení metropole aktuálně plánuje zahájit jednání s Letištěm Václava Havla, aby letáky s varováním a s čísly na poctivé taxikáře turisté našli už v palubních časopisech.
Vyhláška jako filtr řidičů
Vedení metropole pokročilo s přípravou vyhlášky o ověřování znalostí řidičů taxislužby. Pokud se v průběhu neobjeví větší komplikace, zastupitelstvo hlavního města by mělo dokument schvalovat na jaře příštího roku. Následně by vyhláška vstoupila v platnost. Stát se taxikářem by v tu chvíli nebylo tak snadné jako dosud.
V metropoli jezdí přes šest tisíc vozů taxiVíce kontrol, více pokut Městská policie v posledních dvou měsících zvýšila počet kontrol řidičů taxislužby. Od 1. září do 31. října letošního roku provedla 7338 kontrol. To je o 54 procent více než vloni za stejnou dobu. V rámci kontrol strážníci řešili 730 deliktů (o 62 procent více), za které uložili 553 pokut (o 58 procent více). Celkově rozdala městská policie pokuty ve výši téměř 183 tisíc korun. Nejvíce pokut dostali taxikáři v centru města, kde strážníci prověřili za zmíněné období celkem 6711 vozidel. Taxikář, populární povolání Řidičů taxislužby v Praze přibývá. K 30. září letošního roku eviduje magistrát celkem 6281 řidičů taxislužby. Od začátku roku jich přibylo celkem 795. Lidí, kteří mají osvědčení, i když zrovna jako taxikáři nepracují, je ještě mnohem více. Konkrétně 10169. Vozů, které jsou evidovány jako taxi, je v Praze 4 996. To je o 390 více než koncem roku 2014. Podle magistrátu by Praze stačilo zhruba jen 2500 vozů taxi. Co žádají pražští taxikáři Taxikáři bojují za zvýšení maximální ceny. Dnes si mohou účtovat nejvýše 28 korun za kilometr a 40 korun za nástup jedné osoby. Za čekání na klienta mohou žádat nejvýše šest korun za minutu. Podle Asociace koncesionářů v taxislužbě je třeba cenu navýšit. Její členové například navrhli, aby se maximální cena lišila podle kategorie vozu. Na tyto návrhy město nejspíše nepřistoupí. |
Taxikáři by například nově museli skládat zkoušku z cizího jazyka a také z takzvaných psychosociálních dovedností, tedy ze schopnosti komunikace a slušného vystupování.
Nově by také měli platit za přihlášku ke zkouškám, a to pět set korun v případě prvního termínu a tisíc korun za přihlášku ke každé další zkoušce. Tyto konkrétní novinky se však vážou na chystanou novelu zákona o silniční dopravě. Mohou začít platit až spolu s ní.
Magistrátní vyhláška však obsahuje i řadu opatření, která vstoupí v platnost okamžitě. Například osvědčení řidičů taxi už nebude magistrát vystavovat na dobu neurčitou, ale pouze na pět let.
Poté bude řidiče čekat přezkoušení. Především magistrátní úředníci prosazují zpřísnění pravidel pro řidiče, kteří u testů neuspěli. Nyní se mohou takřka okamžitě přihlásit na další termín a štěstí zkoušet, dokud se jim to nepodaří.
Nově se neúspěšný řidič taxislužby bude moci k dalšímu testu přihlásit nejdříve za půl roku. A když neuspěje ani u první opravné zkoušky, na tu další si počká rok. Kdo nezvládne ani druhou opravu, bude muset s odesláním přihlášky čekat tři roky.
V případě, že vyhláška vstoupí v platnost v té podobě, jak ji nyní magistrát zamýšlí, čeká postupně všechny řidiče přezkoušení.
Jako první by se na magistrát museli dostavit ti taxikáři, kterým úřad osvědčení vydal před 31. prosincem 2003. Následovat budou další. Všichni by měli zkoušku zopakovat přibližně do poloviny roku 2017.
Vedle přísnějších zkoušek pro řidiče taxi, které mají sloužit podle magistrátních úředníků i politiků jako určité síto, se město snaží prosadit také větší pravomoci pro strážníky. Ti totiž podle města na taxikáře nemají dostatečnou páku.
Stalo se vám někdy, že jste kvůli stávce nesehnali taxíka?
Řidičům sice za přestupky ukládají pokuty, ale nejproblémovější taxikáři se placení vyhýbají. Podle magistrátních úředníků často celá záležitost dospěje až k exekučnímu řízení. To však město nakonec odkládá pro takzvanou „neexistenci exekuovaného majetku“.
Magistrát proto chce, aby měli strážníci stejně jako policisté možnost zabavit řidiči vůz do doby, než pokutu zaplatí. Zda se městu povede tuto změnu v zákoně prosadit, není nyní vůbec jisté.
Ceny letos neporostou
Samotní taxikáři chtějí také měnit pravidla. Po Praze požadují, aby zvýšila maximální cenu za kilometr. „Jednání s městem ale v tomto ohledu, zdá se mi, nikam nevedou,“ říká předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karel Holcman. Připomíná, že město slíbilo ceny zvýšit do konce letošního roku. To se však nestane.
„Jasně jsem řekla, že můžeme uvažovat o zvýšení maximální ceny, když zástupci taxi dodají relevantní podklady, a to včetně soupisu standardů, které nám dluží už od září. Ani po druhé výzvě se tak nestalo. Nepovažuji proto v tuto chvíli dohodu za aktivní. Rozhodně nebudu zvyšovat cenu bez získané přidané hodnoty pro Pražany,“ říká Krnáčová s tím, že taxislužby musí výměnou za navýšení maximální ceny standardy kvality zvýšit. Například zavést povinnost slušně se oblékat a dobře vystupovat.
Podle některých je to ale zbytečné. „Tyto standardy jsou u nás samozřejmostí,“ říká majitel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička.
Problém s taxikáři řešil už Bém v roce 2007: