Mizející Praha
Sledovat další díly na iDNES.tvŽelezniční most, který nemá žádný oficiální název, bývá v mapách nebo mezi Pražany označován přívlastkem „vyšehradský“. Vyjímá se při pohledu od řeky na Vyšehrad i naopak.
„První most, jednokolejný, tady stál už v roce 1872. Později v roce 1901 byl nahrazen právě tímto mostem, dvoukolejným. Stavěla jej Rustonka a mostárna Bratři Prášilové,“ popisuje historik architektury Zdeněk Lukeš.
Zkrácený lidový název Rustonka se vžil pro významný pražský strojírenský podnik Ruston a spol.
„Most je postaven na dvou kamenných pilířích a má tři pole s krásnými železnými parabolickými nosníky. Je to svým způsobem unikátní konstrukce,“ míní Lukeš. Podle historika architektury by se most dal decentně osvětlit, podobně jako je třeba osvětlena ocelovo-železná konstrukce Eiffelovy věže.
Pokud je potřeba více kolejí, měl by se podle historika postavit nový most vedle toho stávajícího. „Věřím, že most opravit jde a památkově chráněný most jako tento, by měl v Praze určitě zůstat,“ myslí si Lukeš.
Lávky pro pěší opravila za mnoho milionů v roce 2019 Technická správa komunikací. O samotný most se však má starat Správa železnic.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz