Železniční most pod Vyšehradem dál rezaví. Starý je už více než století

  • 87
Železniční most pod pražským Vyšehradem je kulturní památkou, ovšem rezavěl a chátral tak dlouho, až se začala vést diskuze, zda by se místo rekonstrukce neměl radši zbourat. „Most není údajně v moc dobrém stavu. Není divu, když je celý rezavý a nikdo ho nečistí,“ poukazuje historik architektury Zdeněk Lukeš v dalšímu dílu seriálu Mizející Praha.

Železniční most, který nemá žádný oficiální název, bývá v mapách nebo mezi Pražany označován přívlastkem „vyšehradský“. Vyjímá se při pohledu od řeky na Vyšehrad i naopak.

„První most, jednokolejný, tady stál už v roce 1872. Později v roce 1901 byl nahrazen právě tímto mostem, dvoukolejným. Stavěla jej Rustonka a mostárna Bratři Prášilové,“ popisuje historik architektury Zdeněk Lukeš.

Zkrácený lidový název Rustonka se vžil pro významný pražský strojírenský podnik Ruston a spol.

„Most je postaven na dvou kamenných pilířích a má tři pole s krásnými železnými parabolickými nosníky. Je to svým způsobem unikátní konstrukce,“ míní Lukeš. Podle historika architektury by se most dal decentně osvětlit, podobně jako je třeba osvětlena ocelovo-železná konstrukce Eiffelovy věže.

Pokud je potřeba více kolejí, měl by se podle historika postavit nový most vedle toho stávajícího. „Věřím, že most opravit jde a památkově chráněný most jako tento, by měl v Praze určitě zůstat,“ myslí si Lukeš.

Lávky pro pěší opravila za mnoho milionů v roce 2019 Technická správa komunikací. O samotný most se však má starat Správa železnic.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,