Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. srpna 2020 Vavřinec

Tunely mohou vzít Masarykovu nádraží vlaky, přesto ho developer zkrášlí

  18:29aktualizováno  18:29
Železničáři a developer pozvednou pražské Masarykovo nádraží. Brzy bude mít nové kasy a obchody. V budoucnosti ale může přijít o vlaky. Část regionálních spojů by mu mohly sebrat tunely rychlodráhy, kterou Praha plánuje vybudovat.

Masarykovo nádraží. | foto: Roman KubaričMetro.cz

Praha si koleduje o to, že rozčílí veřejnost podobně jako téměř před deseti lety. Tehdy přišlo vedení magistrátu s myšlenkou zrušit Masarykovo nádraží a narazilo na smršť kritiky. Jak od Pražanů, tak od železničářů.

Nápad byl takový, že všechny vlaky budou jezdit na hlavní nádraží a na místě dnešních kolejí Masarykova nádraží vznikne nová zástavba. Tehdejší radní Martin Langmajer (ODS) argumentoval tím, že je nádraží slepé a lokomotivy se kvůli tomu musejí přepřahat.

Postupně se od záměru i v návaznosti na kritiku upustilo. Zejména po tom, co město začalo s Masaryčkou počítat jako s konečnou rychlodráhy, která má propojit centrum města s Letištěm Václava Havla. Za nesmysl označily záměr radních i České dráhy. „Masarykovo nádraží nelze zrušit bez toho, že by se nejdříve vybudovalo zcela nové nádraží někde na okraji Prahy či v podzemí, jak je nynější světový trend,“ uvedl tehdy mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Masarykovo nádraží

  • Masarykovo nádraží je historicky nejstarší parostrojní železniční nádraží v Praze. První vlak jím projel 4. srpna 1845, slavnostně byl provoz zahájen 20. srpna téhož roku.
  • V té době byla Praha ještě opevněným městem a zhruba v místech dnešního přemostění Masarykova nádraží stály hradby. Kvůli kolejím vycházejícím z nádraží do nich bylo proraženo a postaveno šest uzamykatelných bran.
  • Až do roku 1862 neslo nádraží jméno Praha, do roku 1919 Praha státní nádraží, až poté stanice získala jméno po prvním prezidentovi. V roce 1940 okupanti změnili název na Praha hybernské nádraží, po válce bylo opět krátce Masarykovo. Mezi lety 1953 až 1990 stanice nesla jméno Praha střed.
  • Od poloviny 20. století se často uvažovalo o zrušení stanice. Překážku, kterou kolejiště představovalo pro povrchovou dopravu, nakonec vyřešilo přemostění Masarykova nádraží Severojižní magistrálou v 70. letech.
  • Naposledy myšlenku uzavření nádraží nadnesli pražští radní v roce 2008. Později však od záměru upustili, a to kvůli plánu využít nádraží jako konečnou stanici připravované rychlodráhy na Kladno.

A právě druhé jím nastíněné řešení se teď stává více reálným než kdy dřív. Radní totiž schválili změnu územního plánu, která do něj zanese takzvané Nové spojení II, tedy dvojici asi desetikilometrových tunelů, které mají zvětšit kapacitu pražské železnice a umožnit mnohem lepší průjezd centrem metropole vlakům, které dnes končí na Masarykově nádraží.

Třeba z Kladna by mohl cestující dojet například až na vršovické nádraží, nebo z Milovic na Karlovo náměstí, kde má vzniknout jedna ze čtyř podzemních železničních zastávek propojených se stanicemi metra. Rozhodnutí radních ale musí ještě v září posvětit zastupitelé.

České dráhy i Správa železniční dopravní cesty samozřejmě poukazují na to, že i když se tak stane, nebude Nové spojení II stát napřesrok a dost možná ani do dvaceti let.

Ale vzhledem k tomu, že ministerstvo dopravy plánuje do Prahy přivést hned čtveřici nových rychlodrah a s nimi stovky nových vlaků, je vyražení těchto tunelů zřejmě nevyhnutelné. Pražská železniční síť je totiž dnes již téměř na hraně své kapacity. A byla to ostatně SŽDC, která o změnu územního plánu hlavní město požádala.

Tunely a na nich nové podzemní zastávky by ale Masarykovu nádraží odebraly značnou část regionálních vlaků. Jejich cestující by mohli vystoupit v nových průjezdných zastávkách Florenc nebo Opera, která má vzniknout mezi hlavním nádražím a stanicí metra Muzeum.

Přestože je například podle městské organizace Ropid, která v Praze a okolí plánuje dopravu, podobné řešení nezbytné, investují se do rekonstrukce Masarykova nádraží velké peníze. SŽDC aktuálně připravuje obnovu tamního kolejiště a nástupišť v hodnotě kolem 1,6 miliardy korun.

„Není možné v současné době podmiňovat a ovlivňovat potenciální realizací Nového spojení II jakoukoli aktuální investici do železniční dopravní cesty. Nové spojení II musí být nejdříve regulérně posouzeno studií proveditelnosti, což se zatím nestalo,“ vysvětluje Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Výkladní skříň bez vlaků?

ČD se navíc rozhodly z Masarykova nádraží udělat jakousi vlastní výkladní skříň. Společně s developerskou společností Penta se pustily do rekonstrukce historické budovy za 135 milionů korun.

Z nádraží již třeba zmizela nevzhledná vyspravovaná dlažba, kterou nahradil žulový povrch. Stavaři brzy také postaví nové pokladny v místech, kde jsou nyní toalety. Ty naopak budou nově v suterénu. Na uvolněný prostor, kde se dosud prodávají jízdenky, se rozšíří obchodní plochy.

Kromě toho chce Penta v okolí Masarykova nádraží na rozloze 22 tisíc metrů čtverečních vystavět v nejbližších letech administrativní a obchodní zónu. Na výsledném projektu osobně pracovala proslulá britská architektka iráckého původu Zaha Hadid. Součástí proměny nádraží je i zastřešení kolejiště, nad nímž by vznikl prostor se zelení i obchody, které připravuje SŽDC.

Podle Štáhlavského z ČD se ale i do budoucna počítá s tím, že by na Masaryčku dál jezdily vlaky – minimálně z rychlodráhy na letiště a Kladno. To potvrdil i mluvčí Ropidu Filip Drápal. Nádražní budova je navíc památkově chráněný objekt, takže nehrozí ani její demolice.

Paradoxně by se tak mohlo stát, že město bude dopravní život Masarykova nádraží uměle prodlužovat.

„Kdyby se Nové spojení II podařilo postavit tak, jak je naplánované, tak Masaryčka přestane být potřeba. Ale protože už jsme si jednou hádkou o tohle nádraží prošli a rozumíme tomu, že to je oblíbená stanice s výbornými přestupními vazbami, tak musí žít, dokud to jen trochu bude dávat smysl,“ řekl MF DNES jeden z koaličních politiků, který si ale nepřál uvést jméno.

Podle radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) je potřeba brát ohled na to, že Nové spojení II není projekt nejbližších let. „Bavíme se o horizontu několika desetiletí. Obecně chceme železniční dopravu v Praze posilovat, takže minimálně v bližší budoucnosti bude mít Masarykovo nádraží v dopravní síti stále velmi významnou roli,“ říká.

Autor:
  • Nejčtenější

Hledaní chlapci na Kutnohorsku zemřeli, napsala matka jednoho z nich

Tragický konec má nejspíš pátrání po dvou chlapcích na Kutnohorsku. Matka jednoho z nich oznámila v pátek večer na...

Policie nalezla těla obou hledaných chlapců pod jezem na Kutnohorsku

Policie v neděli dopoledne nalezla těla obou pohřešovaných chlapců za jezem u obce Soběšín na Kutnohorsku. Ztratili se...

Policie přerušila hledání chlapců u Sázavy, matka psala o úmrtí ze zoufalství

Policejní potápěči a psovod v sobotu pokračovali v pátrání po dvou chlapcích, kteří se ztratili v Sázavě na...

Chlapce zmizelé u Sázavy už hledá policie celostátně, nejen u vody

Policisté se ráno vrátili do letního tábora u Soběšína na Kutnohorsku, kde druhý den neúspěšně pátrali u řeky Sázavy po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž se přiznal k vraždě dvou žen na Turnovsku, motiv je zatím nejasný

Kriminalisté obvinili dvaačtyřicetiletého muže z Kutnohorska z dvojnásobné vraždy. Podle vyšetřovatelů na Turnovsku...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Tramvaje se vrátily do Ječné ulice, nově se kvůli vodovodu zavřela Korunní

V Ječné ulici mezi pražskými stanicemi I. P. Pavlova a Karlovo náměstí opět jezdí tramvaje. Oprava vodovodu, který...

Říkali mu pražský Maigret. Před 40 lety zemřela legenda české kriminalistiky

Premium Střílející kasař Josef First, pedofilní vrah Jaroslav Papež, výbuch na Staroměstském náměstí, zabiják policistů...

Řidič autobusu vjel do pole u Líbeznic, zranili se čtyři lidé

V sobotu ráno vyjely složky integrovaného záchranného systému k nehodě autobusu, který u obce Líbeznice skončil v poli....

V Holešovicích mají novou radnici po 135 letech. Vydrží stejně dlouho

Praha 7 má po letech pronájmů vlastní reprezentativní radnici. Projekt zabral čtyři roky a stavba trvala 27 měsíců. Za...

Pozemek
Pozemek

V Necičkách, Vysoký Újezd, okres Beroun
8 752 000 Kč

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...