Tunely mohou vzít Masarykovu nádraží vlaky, přesto ho developer zkrášlí

  18:29
Železničáři a developer pozvednou pražské Masarykovo nádraží. Brzy bude mít nové kasy a obchody. V budoucnosti ale může přijít o vlaky. Část regionálních spojů by mu mohly sebrat tunely rychlodráhy, kterou Praha plánuje vybudovat.
Masarykovo nádraží.

Masarykovo nádraží. | foto: Roman KubaričMetro.cz

Praha si koleduje o to, že rozčílí veřejnost podobně jako téměř před deseti lety. Tehdy přišlo vedení magistrátu s myšlenkou zrušit Masarykovo nádraží a narazilo na smršť kritiky. Jak od Pražanů, tak od železničářů.

Nápad byl takový, že všechny vlaky budou jezdit na hlavní nádraží a na místě dnešních kolejí Masarykova nádraží vznikne nová zástavba. Tehdejší radní Martin Langmajer (ODS) argumentoval tím, že je nádraží slepé a lokomotivy se kvůli tomu musejí přepřahat.

Postupně se od záměru i v návaznosti na kritiku upustilo. Zejména po tom, co město začalo s Masaryčkou počítat jako s konečnou rychlodráhy, která má propojit centrum města s Letištěm Václava Havla. Za nesmysl označily záměr radních i České dráhy. „Masarykovo nádraží nelze zrušit bez toho, že by se nejdříve vybudovalo zcela nové nádraží někde na okraji Prahy či v podzemí, jak je nynější světový trend,“ uvedl tehdy mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Masarykovo nádraží

  • Masarykovo nádraží je historicky nejstarší parostrojní železniční nádraží v Praze. První vlak jím projel 4. srpna 1845, slavnostně byl provoz zahájen 20. srpna téhož roku.
  • V té době byla Praha ještě opevněným městem a zhruba v místech dnešního přemostění Masarykova nádraží stály hradby. Kvůli kolejím vycházejícím z nádraží do nich bylo proraženo a postaveno šest uzamykatelných bran.
  • Až do roku 1862 neslo nádraží jméno Praha, do roku 1919 Praha státní nádraží, až poté stanice získala jméno po prvním prezidentovi. V roce 1940 okupanti změnili název na Praha hybernské nádraží, po válce bylo opět krátce Masarykovo. Mezi lety 1953 až 1990 stanice nesla jméno Praha střed.
  • Od poloviny 20. století se často uvažovalo o zrušení stanice. Překážku, kterou kolejiště představovalo pro povrchovou dopravu, nakonec vyřešilo přemostění Masarykova nádraží Severojižní magistrálou v 70. letech.
  • Naposledy myšlenku uzavření nádraží nadnesli pražští radní v roce 2008. Později však od záměru upustili, a to kvůli plánu využít nádraží jako konečnou stanici připravované rychlodráhy na Kladno.

A právě druhé jím nastíněné řešení se teď stává více reálným než kdy dřív. Radní totiž schválili změnu územního plánu, která do něj zanese takzvané Nové spojení II, tedy dvojici asi desetikilometrových tunelů, které mají zvětšit kapacitu pražské železnice a umožnit mnohem lepší průjezd centrem metropole vlakům, které dnes končí na Masarykově nádraží.

Třeba z Kladna by mohl cestující dojet například až na vršovické nádraží, nebo z Milovic na Karlovo náměstí, kde má vzniknout jedna ze čtyř podzemních železničních zastávek propojených se stanicemi metra. Rozhodnutí radních ale musí ještě v září posvětit zastupitelé.

České dráhy i Správa železniční dopravní cesty samozřejmě poukazují na to, že i když se tak stane, nebude Nové spojení II stát napřesrok a dost možná ani do dvaceti let.

Ale vzhledem k tomu, že ministerstvo dopravy plánuje do Prahy přivést hned čtveřici nových rychlodrah a s nimi stovky nových vlaků, je vyražení těchto tunelů zřejmě nevyhnutelné. Pražská železniční síť je totiž dnes již téměř na hraně své kapacity. A byla to ostatně SŽDC, která o změnu územního plánu hlavní město požádala.

Tunely a na nich nové podzemní zastávky by ale Masarykovu nádraží odebraly značnou část regionálních vlaků. Jejich cestující by mohli vystoupit v nových průjezdných zastávkách Florenc nebo Opera, která má vzniknout mezi hlavním nádražím a stanicí metra Muzeum.

Přestože je například podle městské organizace Ropid, která v Praze a okolí plánuje dopravu, podobné řešení nezbytné, investují se do rekonstrukce Masarykova nádraží velké peníze. SŽDC aktuálně připravuje obnovu tamního kolejiště a nástupišť v hodnotě kolem 1,6 miliardy korun.

„Není možné v současné době podmiňovat a ovlivňovat potenciální realizací Nového spojení II jakoukoli aktuální investici do železniční dopravní cesty. Nové spojení II musí být nejdříve regulérně posouzeno studií proveditelnosti, což se zatím nestalo,“ vysvětluje Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Výkladní skříň bez vlaků?

ČD se navíc rozhodly z Masarykova nádraží udělat jakousi vlastní výkladní skříň. Společně s developerskou společností Penta se pustily do rekonstrukce historické budovy za 135 milionů korun.

Z nádraží již třeba zmizela nevzhledná vyspravovaná dlažba, kterou nahradil žulový povrch. Stavaři brzy také postaví nové pokladny v místech, kde jsou nyní toalety. Ty naopak budou nově v suterénu. Na uvolněný prostor, kde se dosud prodávají jízdenky, se rozšíří obchodní plochy.

Kromě toho chce Penta v okolí Masarykova nádraží na rozloze 22 tisíc metrů čtverečních vystavět v nejbližších letech administrativní a obchodní zónu. Na výsledném projektu osobně pracovala proslulá britská architektka iráckého původu Zaha Hadid. Součástí proměny nádraží je i zastřešení kolejiště, nad nímž by vznikl prostor se zelení i obchody, které připravuje SŽDC.

Podle Štáhlavského z ČD se ale i do budoucna počítá s tím, že by na Masaryčku dál jezdily vlaky – minimálně z rychlodráhy na letiště a Kladno. To potvrdil i mluvčí Ropidu Filip Drápal. Nádražní budova je navíc památkově chráněný objekt, takže nehrozí ani její demolice.

Paradoxně by se tak mohlo stát, že město bude dopravní život Masarykova nádraží uměle prodlužovat.

„Kdyby se Nové spojení II podařilo postavit tak, jak je naplánované, tak Masaryčka přestane být potřeba. Ale protože už jsme si jednou hádkou o tohle nádraží prošli a rozumíme tomu, že to je oblíbená stanice s výbornými přestupními vazbami, tak musí žít, dokud to jen trochu bude dávat smysl,“ řekl MF DNES jeden z koaličních politiků, který si ale nepřál uvést jméno.

Podle radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) je potřeba brát ohled na to, že Nové spojení II není projekt nejbližších let. „Bavíme se o horizontu několika desetiletí. Obecně chceme železniční dopravu v Praze posilovat, takže minimálně v bližší budoucnosti bude mít Masarykovo nádraží v dopravní síti stále velmi významnou roli,“ říká.

Nejčtenější

Nejlepší místo pro život v Česku. Podívejte se na něj z ptačí perspektivy

Putování po základnových stanicích mobilních operátorů nás zavedlo do města, které je téměř na dosah Prahy. Není tak divu, že jsme z navštívené lokality dohlédli třeba na městskou část Háje či jednu...

Mladá žena nepřežila pád do kolejiště metra, linka C dvě hodiny nejezdila

Provoz pražského metra na lince C v úseku Letňany - Nádraží Holešovice byl v pondělí dopoledne na více než dvě hodiny zastaven. Důvodem byl pád člověka do kolejiště ve stanici Kobylisy....

Střelba v Kostelci se dvěma mrtvými. Podezřelým je bývalý manžel jedné z obětí

Policie zasahovala v Kostelci nad Černými lesy u Prahy proti aktivnímu střelci, na místě jsou dva mrtví. Nakonec zadržela podezřelého i zbraň. Podle informací iDNES.cz se střílelo v rodinném domě,...

Prostornější, s koženkovými sedačkami. Svezli jsme se novou pražskou tramvají

První model moderní tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyrazil do pražských ulic konečně s cestujícími. Až 243 cestujících bude vozit, stále ještě v rámci testovacího provozu, na lince 12 mezi...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Řidič v Rakovníku projel výlohou lékárny. Škoda může přesáhnout milion

Středočeští hasiči v neděli dopoledne zasahovali u havárie osobního auta, které projelo výlohou lékárny na Husově náměstí v Rakovníku. Informovali o tom na Facebooku.

22. června 2025  19:58

Prahou projel slavnostní průvod autobusů. Připomněl 100 let od zahájení provozu

V neděli projela Prahou slavnostní kolona autobusů, která připomněla stoleté výročí zahájení pravidelného autobusového provozu v hlavním městě. Program odstartoval ranní výstavou vozidel na...

22. června 2025  16:48

Češkám v Berouně vládla amatérka Saint Germain, vítězství brala Alexanderová

Golfový turnaj Czech Ladies Open v Berouně vyhrála Jihoafričanka Casandra Alexanderová a připsala si první vítězství na elitní evropské sérii LET. Nejlepší domácí hráčkou byla překvapivě amatérka...

22. června 2025  15:55,  aktualizováno  16:32

Recesisté jezdili ve vozítku po lávce nad Vltavou. Někteří skončili ve vodě

Tři desítky párů se v sobotu zúčastnili prvního recesistického závodu Red Bull Kolo Molo v Praze, konkrétně v Port7 v Holešovicích. Několika tisícům návštěvníků se naskytla zábavná a napínavá show.

22. června 2025  14:23

Motorkář zemřel po srážce s osobním autem u Kostelce nad Černými lesy

Policisté v neděli po 10. hodině dopoledne vyjížděli k dopravní nehodě na silnici I/2 u Kostelce nad Černými lesy. Srazilo se tam osobní auto a motocykl, jehož řidič na místě zemřel.

22. června 2025  11:26,  aktualizováno  14:09

EIA pro Pražský okruh platí. Ústavní soud odmítl stížnost z Dolních Chabrů a Zdib

Dolní Chabry a Zdiby se neúspěšně obrátily na Ústavní soud kvůli dostavbě severní části Pražského okruhu. Nesouhlasí s úseky 518 z Ruzyně do Suchdola a 519 do Březiněvsi a chtěly zrušit stanovisko...

22. června 2025  9:40

Na co zírá mašinfíra: Když Jeník táhl Ušatou z Poříčan do Nymburka

S dnešním Mašinfírou se opět podíváme do Čech. S Brejlovcem Východočeské dráhy se jménem Jeník se projedeme po trati, která spojuje takzvanou Pravobřežku s koridorem z Pardubic. Trať 060 Poříčany –...

22. června 2025

Čeští volejbalisté na závěr základní část Evropské ligy prohráli s Portugalci

Čeští volejbalisté v posledním zápase před domácím Final Four podlehli v Evropské lize Portugalsku 1:3. V Kutné Hoře vyhráli jen druhý set, utkání ztratili 23:25, 25:23, 20:25 a 22:25. Semifinále v...

21. června 2025  19:40,  aktualizováno  20:16

Spadlý řetěz, nemoc... A do třetice jsem vyhrál. Vítěze L’Etape nadchla atmosféra

V nohách 139 kilometrů, na tváři široký úsměv. Jan Brňák se stal králem nejdelší trasy pátého ročníku závodu L’Etape Czech Republic by Tour de France. Užíval si závod, který jel rekordní počet 3 098...

21. června 2025  17:19,  aktualizováno  18:18

Dvě nehody zablokovaly na 52. kilometru dálnici D1. Směr na Brno byl neprůjezdný

Na dálnici D1 na 52. kilometru na Benešovsku v sobotu dopoledne na zhruba hodinu a půl zastavily provoz dvě nehody celkem čtyř aut, obešly se bez zranění. Dálnice ve směru na Brno byla neprůjezdná do...

21. června 2025  10:46,  aktualizováno  12:04

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Anděl zůstává ostudou Prahy, koalice se nedohodla na vzniku krizového centra

Pražský Anděl a jeho okolí je dlouhodobě nevzhledným místem, které hojně vyhledávají lidé bez domova a narkomani. Na alespoň částečnou změnu k lepšímu ale místní budou muset dál čekat. Koalice se...

21. června 2025

Řidič v Tursku u Prahy nezvládl řízení a narazil do stromu. Nehodu nepřežil

V Tursku u Prahy v sobotu ráno narazilo osobní auto do stromu, řidič nehodu nepřežil. V autě cestoval sám, příčinu a okolnosti nehody policisté vyšetřují. U zemřelého nařídili soudní pitvu, řekla...

21. června 2025  10:32
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.