Na Letišti Václava Havla vlak zastaví v podzemí. Ubude třetina autobusů

  19:10aktualizováno  19:10
Tři nové železniční zastávky vzniknou na trase „rychlodráhy“ z Veleslavína na Ruzyni. Z letištní stanice cestující vystoupí do „schengenského“ Terminálu 2. V budoucnu díky trati ubude pasažérů v autobusech asi o třetinu, představili ve čtvrtek plány zástupci investora a projektantů.

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Firmy Metroprojekt a Sudop Praha, které zakázku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) loni v listopadu vysoutěžily, by měly práci na projektu trati z Veleslavína na letiště z větší části dokončit ještě před začátkem léta.

„Dle termínů vyplývajících ze smlouvy bude záměr projektu zpracován ke schválení v Centrální komisi ministerstva dopravy v listopadu 2017 a práce by měly být ukončeny vydáním rozhodnutí o umístění stavby v závěru roku 2018,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Elektrické soupravy budou mezi Veleslavínem a letištěm jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině, na modernizované trati v mimopražském úseku mezi Ruzyní a Kladnem pak až stotřicetikilometrovou rychlostí. „Jeden spoj budou tvořit dvě soupravy a tomu odpovídá i plánovaná základní délka všech nástupišť, která bude 200 metrů,“ uvedl.

Součástí plánů je kromě stavby pětikilometrové „odbočky“ na letiště také kompletní rekonstrukce stávající trati mezi stanicemi Veleslavín a Ruzyně. Kromě zastávky Letiště vzniknou v úseku i stanice Liboc a Dlouhá Míle.

Červeně jsou vyznačeny nové úseky trati a nové zastávky.

Červeně jsou vyznačeny nové úseky trati a nové zastávky. Trať z Veleslavína do Ruzyně má necelé čtyři kilometry. Na ni má navazovat pětikilometrová odbočka na letiště se zastávkou v Dlouhé Míli.

Letištní stanici projektanti po dohodě s Českým Aeroholdingem oproti původním plánům posunuli. Nově má být jihovýchodně od Terminálu 2. Má být vyhloubená asi 12 metrů pod zemí s přímým napojením do budovy Terminálu 2. „Poloha umožňuje rozvoj letiště i případné pokračování trati z letiště přímo na Kladno, bez nutnosti cesty přes stanici Praha-Ruzyně,“ dodal mluvčí.

Projektanti ve čtvrtek prezentovali propočty, podle nichž by roce 2052 mohlo během průměrného pracovního dne díky trati přijet na letiště autobusem až o třetinu lidí méně než v současnosti, což pomůže životnímu prostředí. Pokud by trať nestála, tak naopak přibližně o pět a půl tisíce víc.

Predikce vývoje počtu cestujících různými dopravními prostředky v průběhu...

Predikce vývoje počtu cestujících různými dopravními prostředky v průběhu průměrného pracovního dne (tam i zpět).

V nadcházejících letech chce SŽDC trať opravit až do Kladna, modernizaci úseku za celkem asi 25 miliard označila za prioritní i česká vláda. Nyní vlaky přepraví na trase Praha - Kladno ve špičce v jednom směru asi 900 cestujících za hodinu, v budoucnu to má být něco přes sedm tisíc.

S plánem, že by trať z Ruzyně do Kladna měla být v budoucnu dvoukolejná, se zatím zcela neztotožnilo vedení kladenské radnice. Před ani ne rokem město navíc zrušilo v územním plánu možnost druhou kolej dostavět. Loni kvůli tomu vyjádřil lítost ministr dopravy Dan Ťok a podotkl, že to povede k dalšímu oddálení stavby (více zde).

Výluky 2017: největší omezení čekají Prahu, v Brně přestěhují nádraží

Náklady na modernizaci úseku zvýší asi o tři miliardy předpokládaná stavba tunelu mezi Veleslavínem a Dejvicemi. Že je v Praze 6 povrchová varianta v podstatě neprojednatelná, uvedl již v minulosti pro MF DNES náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Bohuslav Stečínský.

Na základě provedené studie bude SŽDC pokračovat v přípravě trati vedené raženými tunely mimo stávající trasu. „Portály tunelů jsou uvažovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Díky vysokému nadloží by byl minimalizován negativní vliv železniční dopravy na okolní zástavbu,“ ujistili projektanti.

Fotogalerie

Trať by měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými tunely v hloubce až 80 metrů. Je však ještě nutné z důvodů vyšších stavebních nákladů prokázat ekonomickou efektivitu řešení.

„Prověřuje se také možnost posunu zastávky Praha-Výstaviště mimo mostní objekt přes ulici Dukelských hrdinů směrem do Stromovky, a to zejména z hlediska památkové ochrany a životního prostředí,“ doplnil Marek Illiaš.

Do roku 2023 lze na modernizaci trati čerpat peníze z operačního programu Doprava II. SŽDC jinak využívá i programu CEF EU. Z něj získala grant i na opravu Negrelliho viaduktu přes Vltavu, která má začít v dubnu (více jsme psali zde). Začátek výluky je naplánován na červenec.

„Na stavbu jsou vydána stavební povolení a probíhá veřejná soutěž na zhotovitele. Předpoklad ukončení soutěže a podpisu smlouvy je v březnu, pokud nedojde k odvolání některého z účastníků výběrového řízení,“ dodal mluvčí.

Schema linkového vedení železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a...

Schema linkového vedení železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a Kladna (varianta R1spěš - 16. 2. 2017)

Nejčtenější

Inter - Slavia 1:1, hosté mířili k senzaci, o výhru přišli v nastavení

Slávista Peter Olayinka (uprostřed) oslavuje svou trefu do sítě Interu Milán. V...

Při návratu do Champions League, kde dvanáct let chyběli, sahali po senzaci, slávističtí fotbalisté ale nakonec v...

Sparta - Slavia 0:3, penalta, vlastní gól a derby vyznělo jasně pro hosty

Slávističtí fotbalisté Vladimír Coufal (vlevo) a Jan Bořil ukazují, kolik gólů...

Dvě červené karty, rozhodující gól z penalty, další vlastní a třetí nádherný. Fotbalové derby číslo 294 vyhrála na...

Stát nedá Praze na dostavbu okruhu ani korunu, řekl Babiš Hřibovi

Babiš začal prohlídku ve vytipovaném pozemku v Letňanech, který je nedaleko...

Pražský primátor Zdeněk Hřib jednal v úterý s premiérem Andrejem Babišem o dostavbě pražského okruhu. Praha to po vládě...

Zvedněte ruce, kdo jste to čekali. Italský tisk sepsul výkon Interu

JAK MI TO CHYTIL? Romelu Lukaku z Interu Milán lituje neproměněné tutovky,...

Falešný start, pohroma, trápení. Italská média tvrdě kritizují počínání fotbalistů Inter Milán v úvodním utkání Ligy...

Gól pana Střapatého. Olayinkovi se může změnit život

ŠOKOVAL SAN SIRO. Slávistický útočník Peter Olayinka se raduje z úvodní branky...

Bylo mu patnáct, když poprvé nazul kopačky. Do té doby hrál Peter Olayinka fotbal naboso, maximálně ve špinavých a...

Další z rubriky

Skateboardisté mají smůlu. Okolí Stalinova pomníku je zavřené, hrozí pokuta

Prostor kolem bývalého Stalinova památníku je obehnán zábranami a páskami. (20....

Praha uzavřela podzemní část někdejšího Stalinova sousoší na Letné. Vstup je zakázán i do přilehlého okolí včetně...

Na smíchovském břehu Vltavy cvičně vyrostly protipovodňové zábrany

Celodenní protipovodňová cvičení v Praze odstartoval ráno test vrat na...

Zejména na smíchovském břehu Vltavy proběhl v sobotu nácvik stavby protipovodňových zábran. Cvičení Voda 2019 se kromě...

Investor chce v Nových Butovicích stavět nejvyšší českou budovu Top Tower

Nejvyšší budovu v Česku s názvem Top Tower (na vizualizaci) chce postavit...

Nejvyšší budovu v Česku s názvem Top Tower chce postavit developerská společnost Trigema v Nových Butovicích v Praze....

Po domácím porodu šlo ženě o život, přesto se hádala se záchranáři

ilustrační snímek

V napjaté atmosféře se odehrál zásah středočeských záchranářů, kteří ve čtvrtek pomáhali ženě po domácím porodu. Její...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz