Na Letišti Václava Havla vlak zastaví v podzemí. Ubude třetina autobusů

  19:10aktualizováno  19:10
Tři nové železniční zastávky vzniknou na trase „rychlodráhy“ z Veleslavína na Ruzyni. Z letištní stanice cestující vystoupí do „schengenského“ Terminálu 2. V budoucnu díky trati ubude pasažérů v autobusech asi o třetinu, představili ve čtvrtek plány zástupci investora a projektantů.

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Firmy Metroprojekt a Sudop Praha, které zakázku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) loni v listopadu vysoutěžily, by měly práci na projektu trati z Veleslavína na letiště z větší části dokončit ještě před začátkem léta.

„Dle termínů vyplývajících ze smlouvy bude záměr projektu zpracován ke schválení v Centrální komisi ministerstva dopravy v listopadu 2017 a práce by měly být ukončeny vydáním rozhodnutí o umístění stavby v závěru roku 2018,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Elektrické soupravy budou mezi Veleslavínem a letištěm jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině, na modernizované trati v mimopražském úseku mezi Ruzyní a Kladnem pak až stotřicetikilometrovou rychlostí. „Jeden spoj budou tvořit dvě soupravy a tomu odpovídá i plánovaná základní délka všech nástupišť, která bude 200 metrů,“ uvedl.

Součástí plánů je kromě stavby pětikilometrové „odbočky“ na letiště také kompletní rekonstrukce stávající trati mezi stanicemi Veleslavín a Ruzyně. Kromě zastávky Letiště vzniknou v úseku i stanice Liboc a Dlouhá Míle.

Červeně jsou vyznačeny nové úseky trati a nové zastávky.

Červeně jsou vyznačeny nové úseky trati a nové zastávky. Trať z Veleslavína do Ruzyně má necelé čtyři kilometry. Na ni má navazovat pětikilometrová odbočka na letiště se zastávkou v Dlouhé Míli.

Letištní stanici projektanti po dohodě s Českým Aeroholdingem oproti původním plánům posunuli. Nově má být jihovýchodně od Terminálu 2. Má být vyhloubená asi 12 metrů pod zemí s přímým napojením do budovy Terminálu 2. „Poloha umožňuje rozvoj letiště i případné pokračování trati z letiště přímo na Kladno, bez nutnosti cesty přes stanici Praha-Ruzyně,“ dodal mluvčí.

Projektanti ve čtvrtek prezentovali propočty, podle nichž by roce 2052 mohlo během průměrného pracovního dne díky trati přijet na letiště autobusem až o třetinu lidí méně než v současnosti, což pomůže životnímu prostředí. Pokud by trať nestála, tak naopak přibližně o pět a půl tisíce víc.

Predikce vývoje počtu cestujících různými dopravními prostředky v průběhu...

Predikce vývoje počtu cestujících různými dopravními prostředky v průběhu průměrného pracovního dne (tam i zpět).

V nadcházejících letech chce SŽDC trať opravit až do Kladna, modernizaci úseku za celkem asi 25 miliard označila za prioritní i česká vláda. Nyní vlaky přepraví na trase Praha - Kladno ve špičce v jednom směru asi 900 cestujících za hodinu, v budoucnu to má být něco přes sedm tisíc.

S plánem, že by trať z Ruzyně do Kladna měla být v budoucnu dvoukolejná, se zatím zcela neztotožnilo vedení kladenské radnice. Před ani ne rokem město navíc zrušilo v územním plánu možnost druhou kolej dostavět. Loni kvůli tomu vyjádřil lítost ministr dopravy Dan Ťok a podotkl, že to povede k dalšímu oddálení stavby (více zde).

Výluky 2017: největší omezení čekají Prahu, v Brně přestěhují nádraží

Náklady na modernizaci úseku zvýší asi o tři miliardy předpokládaná stavba tunelu mezi Veleslavínem a Dejvicemi. Že je v Praze 6 povrchová varianta v podstatě neprojednatelná, uvedl již v minulosti pro MF DNES náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Bohuslav Stečínský.

Na základě provedené studie bude SŽDC pokračovat v přípravě trati vedené raženými tunely mimo stávající trasu. „Portály tunelů jsou uvažovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Díky vysokému nadloží by byl minimalizován negativní vliv železniční dopravy na okolní zástavbu,“ ujistili projektanti.

Fotogalerie

Trať by měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými tunely v hloubce až 80 metrů. Je však ještě nutné z důvodů vyšších stavebních nákladů prokázat ekonomickou efektivitu řešení.

„Prověřuje se také možnost posunu zastávky Praha-Výstaviště mimo mostní objekt přes ulici Dukelských hrdinů směrem do Stromovky, a to zejména z hlediska památkové ochrany a životního prostředí,“ doplnil Marek Illiaš.

Do roku 2023 lze na modernizaci trati čerpat peníze z operačního programu Doprava II. SŽDC jinak využívá i programu CEF EU. Z něj získala grant i na opravu Negrelliho viaduktu přes Vltavu, která má začít v dubnu (více jsme psali zde). Začátek výluky je naplánován na červenec.

„Na stavbu jsou vydána stavební povolení a probíhá veřejná soutěž na zhotovitele. Předpoklad ukončení soutěže a podpisu smlouvy je v březnu, pokud nedojde k odvolání některého z účastníků výběrového řízení,“ dodal mluvčí.

Schema linkového vedení železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a...

Schema linkového vedení železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a Kladna (varianta R1spěš - 16. 2. 2017)

  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Kvůli demonstraci a oslavám Praha o víkendu posílí metro a omezí tramvaje

Pražský dopravní podnik v sobotu kvůli demonstraci na Letné posílí provoz metra. V neděli pak v době oslav třicátého...

Na dálnici D6 se srazilo osobní auto s náklaďákem, tomu upadla pneumatika

Na dálnici D6 narazilo osobní auto do nákladního. Tomu následně upadla pneumatika a ztížila tak řidičům průjezdnost...

Na Evropské v Praze 6 zastavila tramvaj, opět kvůli uvolněné obruči

Okolo poledne se v Praze zastavil provoz tramvají na části ulice Evropská. U tramvaje se uvolnila obruč na podvozku....

Žena si v autě zabouchla klíče i spící miminko, hlídka musela rozbít sklo

Pražští strážníci pomáhali ženě, která nedopatřením zabouchla v autě své malé dítě i s klíčky. Protože náhradní neměla,...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz