Rychlodráha na Kladno se posune, původní trasa by vědcům třásla mikroskopy

  16:36aktualizováno  16:36
Tunel rychlodráhy, která má vést přes letiště v Ruzyni do Kladna, vadí vědcům z ústavu Akademie věd ČR v Dejvicích. Podle současného plánu by měl totiž vést jen několik metrů pod laboratořemi s přístroji citlivými na otřesy. Tunel se tak bude muset přesunout a lépe odstínit proti vibracím.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Na potíže upozornil server Lidovky.cz. Laboratoře se nacházejí v suterénu budovy Fyzikálního ústavu v Cukrovarnické ulici v Praze 6. Funkčnost citlivých přístrojů by mohly ohrozit otřesy z projíždějících vlaků. Ty by byly vyhloubeny jen pár desítek metrů pod budovou vědeckého pracoviště.

„V původním projektu dráha vede přímo pod naším ústavem, v hloubce asi čtyřiceti metrů,“ potvrdil iDNES.cz ředitel ředitel FÚ AV ČR Michael Prouza.

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště...

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

A dodal, že by například byly ovlivněny vlastnosti mikroskopu atomárních sil, který pracuje v řádech nanometrů, to je miliardtina metru.

„Pokud by se roztřásl, tak přijdeme o jeho vlastnosti, za které jsme si draze zaplatili. Hlavní opatření, které by nám pomohlo, by bylo posunutí tunelu alespoň o 150 metrů severněji,“ dodal Prouza s tím, že problém řeší s Metropojektem a Správou železnic a dálnici (SŽDC) od loňského podzimu.

„S kolegy se shodujeme na tom, že problém je technicky řešitelný. Vedeme jednání o přizpůsobení vedení trasy a technických opatřeních, která odstíní šíření hluku a vibrací. Jde například o pružné upevnění kolejnic či výběr podkladového materiálu,“ uvedl pro Lidovky.cz David Krása, ředitel firmy Metroprojekt, která pro tuto část spojení připravuje projektovou dokumentaci.

Modernizace trati z pražského Masarykova nádraží do Kladna by měla podle informací SŽDC vyjít na 31 miliard korun a odbočka na letiště by měla stát okolo tří miliard (více o dráze zde).

Odklon tunelu o 150 metrů by vyšel na pár desítek milionů. Mnohem dražší by ale byl přesun celého pracoviště Fyzikálního ústavu, který by podle ředitele ústavu Michaela Prouzy mohl vyjít na několik miliard.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:
  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Žena si v autě zabouchla klíče i spící miminko, hlídka musela rozbít sklo

Pražští strážníci pomáhali ženě, která nedopatřením zabouchla v autě své malé dítě i s klíčky. Protože náhradní neměla,...

Premium

Přizpůsobit by se měla auta, nikoliv lidé, říká architekt nového Václaváku

Pocit bezpečí ve městě podle architekta Jakuba Ciglera často narušuje doprava, které se město přizpůsobuje více než...

V Kamýku mají vyrůst nové bytové domy, místní ale o zástavbu nestojí

Obyvatele části Prahy 12 rozzlobila studie, kterou schválili tamní radní a která navrhuje zástavbu na sídlišti Kamýk....

Němci za posprejování Karlova mostu dostali podmínku a 100 tisíc pokuty

Za posprejování Karlova mostu uložil Obvodní soud pro Prahu 1 třiadvacetiletému Niclasi Steigerovi a jeho o sedm let...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz