Neděle 9. května 2021, svátek má Ctibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. května 2021 Ctibor

Nadšenec opravil cvičný kluzák německé Luftwaffe

  8:31
Cvičný německý kluzák, který vyráběla za války vrchlabská automobilka, bude mít obnovenou premiéru. Nadšenec z Mistrovic mu vrací podobu z roku 1944.

Vladko Vácha s německým kluzákem | foto: Petr Broulík

Majitel soukromého muzea a odborník na letouny Vladek Vácha se pustil do rekonstrukce unikátu, který představuje vojenskou historii druhé strany největšího vojenského konfliktu.

Fotogalerie

Nadšenec dává do původní podoby cvičný kluzák německé Luftwaffe nazvaný Grunau Baby IIb. První lety ve vzduchu v něm za války absolvovali noví němečtí piloti před tím, než zasedli do kokpitů motorových stíhaček a bombardérů.

Cvičné kluzáky vyráběla pro německou Luftwaffe od zabrání Sudet v roce 1938 vrchlabská automobilka Petera. „Majitel firmy musel po válce do odsunu, za války vyráběl pro nacistické letectvo všechny školicí zařízení,“ říká Vladek Vácha, který představil část rekonstruovaného kluzáku stovkám návštěvníků srpnové Cihelny 2018 v Králíkách.

„Na kluzácích vedení německého letectví lustrovalo, kdo z budoucích letců na létání má. Tyto kluzáky se ale dodávaly Německu už před válkou, jejich konstrukce vznikla v roce 1934. A protože tam byla vojenská motorová letadla jako důsledek přísných podmínek po první světové válce omezena, dá se říci, že létáním na těchto kluzácích prošel před válkou každý zkušený válečný letec,“ říká Vácha.

Dodává, že na kluzácích od Petery se v roce 1944 přeškolovali piloti, kteří měli létat také s novými raketovými Messerschmity 163, které měly být jednou ze superzbraní, jež nacisté za války vyvíjeli. „Ty měly raketový motor, ale měly přistávat jako kluzáky,“ vysvětluje.

Letoun opraví, už ale nevzlétne

Nadšenci z Váchova soukromého vojenského muzea získali kluzák před několika měsíci. „Hned jsme se na něj vrhli, už jsme na něm oddělali na tři sta hodin práce, až se bývalí majitelé vraku tomu tempu diví. Koupili jsme ho v Hranicích, kde sloužil jako předloha pro výrobu letuschopné repliky. Ti ho získali v Německu, kde ho opatroval majitel, který už s létáním skončil,“ říká Vácha, který opravuje historickou vojenskou techniku na své chalupě v Mistrovicích.

Aby kluzák vypadal jako v roce 1944, je třeba na něm ještě dokončit trup. Zvažuje, zda nechat část jedné strany trupu včetně části kabiny pilota v podobě řezu.

„Tato úprava bodovala v létě u tří tisíc lidí na leteckém dnu v Žamberku. Ale nejdříve děláme repliky řízení a kování, na které jsme získali původní výkresy. Na stroji je ještě spousta práce, například výroba přistávací lyže, na obnově křídel jsme ještě vůbec nepracovali. Jen jejich potažení dost stojí. A půlka pravého křídla se rozpadá, protože do něj natekla voda,“ říká Vácha.

Letoun už se ale do oblak nepodívá, a to kvůli vlhkosti. 

Materiály už neprošly zkouškami a letoun nesmí do vzduchu. To by musela vzniknout úplně nová replika.

Křídla kluzáku Luftwaffe dostanou původní potahová plátna, ale lepit je budou nadšenci novými lepidly. Části dřevěného letounu totiž spojuje původní kostní klih z rozvařených kostí a chrupavek a ten napadají brouci a časem degraduje.

Kluzák se dostal k Vladku Váchovi s původní přístrojovou deskou i s „křestním listem“. Firma Petera ho vyrobila v roce 1944.

„Právě do stavu z toho roku ho chceme dát. Zvažovali jsme, zda mu dáme české barvy, v jakých létal tento typ u nás po válce, ale chceme být co nejvíce věrní. A tento konkrétní stroj u nás nebyl, přestože po válce věnoval maršál Koněv jako dar Československu pro obnovení letectví na tři stovky těchto typů ukořistěných kluzáků. V roce 1953 je však stát nechal zlikvidovat stejně jako veškerou kořist po německé armádě,“ popisuje Vácha.

Když nadšenci pátrali po dalších těchto letounech firmy Petera Flugzeubaug, zjistili, že jeden stroj je v mnichovském muzeu a jeden vlastní od roku 1946 v původních béžových barvách i národní letecké a kosmické muzeum v americkém Washingtonu. To letoun získalo od americké armády, která ho do Států dopravila jako kořist a také ho testovala.

„S americkým muzeem také rekonstrukci konzultujeme,“ říká Vácha.
V tomto roce bude možno ještě trup unikátního letadla zhlédnout na modelářské akci Žamberecký divočák 2018, který se uskuteční 1. prosince v Žamberku.

Autor:
  • Nejčtenější

Doplaťte nám odměny. Zdravotníci z covid oddělení po kraji žádají peníze

Někteří zaměstnanci Nemocnice Pardubického kraje si stěžují, že nedostali odměny za péči o covidové pacienty, které jim...

Vrak z pozůstalosti se prodal za stovku, dražba stála 17krát víc

Stařičký vrak tmavě modrého forda se dnes prodal v dražbě za 100 korun. Ovšem práce pardubického soudu, který musel...

U Moravské Třebové hořelo po výbuchu nádrže s bioplynem, tři zranění

Při požáru bioplynové stanice v Dětřichově u Moravské Třebové explodovala jedna nádrž s plynem a zranili se tři lidé....

Cíl: třetí místo. Dědek chce zpátky Radila, smlouvu nabídne i Musilovi

Titul chce sice až v roce 2023 ke stoletému výročí, i tak míří miliardář Petr Dědek a jeho Pardubice vysoko. V hokejové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dát poslední ránu je blaho jako při orgasmu, tvrdí bývalý biatlonista Moravec

Premium Vypláznutý jazyk a jízda na jedné lyži - takhle se dnes už bývalý biatlonista Ondřej Moravec (36) obvykle řítil do...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Trať mezi Hradcem a Pardubicemi se zbaví špuntu, začíná stavba dvoukolejky

Správa železnic zahájila stavbu druhé koleje na úseku dlouhém 7,5 kilometru z Pardubic do Stéblové, jehož součástí je i...

Požár bioplynové stanice se třemi zraněnými zřejmě zavinil statický výboj

Za úterním výbuchem a následným požárem bioplynové stanice v Dětřichově u Moravské Třebové na Svitavsku je zřejmě...

Vědci na hlavních tazích provrtávají mosty. Zkoumají, jak dlouho vydrží

Diagnostiky mostů jsou od pádu pražské Trojské lávky a průzkumu poškozených pilířů Libeňského mostu v popředí. Hned...

Výročí Kašparova letu oslaví Blériot na Aviatické pouti jen pro kamery

Před třemi týdny organizátoři pardubické Aviatické pouti oznamovali, že jedna z největších leteckých akcí na českém...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...