Nádraží slaví šedesátiny. Největší dárek, opravu, dostane až v roce 2021

  9:03aktualizováno  9:03
Hlavní nádraží v Pardubicích od architekta Karla Řepy slaví 60 let. Památkově chráněná budova přitom už roky čeká na opravu. Nyní zaznělo nové datum, kdy by na ni mělo dojít - rok 2021.

Pardubické nádraží se oprav dočká nejdříve za 3 roky. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pardubice nejsou zrovna městem, kam by architekti jezdili obdivovat řady povedený budov. Pokud však ve 20. století v krajském městě vyrostl alespoň jeden slušný dům, tak je jím rozhodně vlakové nádraží. To v 50. letech minulého století navrhl architekt Karel Řepa.

Jedna z nejvýznamnějších poválečných funkcionalistických staveb v regionu slaví 1. května 60 let od svého otevření.

„Pardubické železniční nádraží je jednou z nejvýznamnějších staveb z hlediska památek moderní architektury 20. století,“ řekl proděkan Filozofické fakulty Univerzity Pardubice a historik umění Pavel Panoch.

Budova je však z velké části v zuboženém stavu, vyloženě tristně je na tom přilehlý hotel. Ostatně už minimálně 15 let se mluví o tom, že je nádraží potřeba opravit. Jenže stále se nic neděje.

„Roky se nestalo nic, trvá to strašně dlouho, objekt nesmírně chátrá. Každý zvenku vidí, v jakém stavu je hotelový objekt. Nevidí ho ale vevnitř, tam je to katastrofa. Je to vybydlené a netroufám si jít se podívat do nějakého pokoje. Je mi to strašně líto, ale osobně už v tom víc udělat nemůžu,“ řekl architekt Miroslav Řepa, který je synem Karla Řepy a drží autorská práva na budovu.

A právě s ním a také s památkáři musí opravy koordinovat majitel nádraží, kterým je Správa železniční dopravní cesty.

„Uvidíme, jak se podaří skloubit požadavky moderního odbavovacího uzlu, památkářů a majitele autorských práv. Udělali bychom třeba rádi pojízdné schody do podchodu, chceme předělat WC. Vše je v počátečním stádiu, začínáme vyjednávat,“ řekl ředitel hradecké Správy osobních nádraží SŽDC Jaroslav Špína.

Jeho firma už oznámila, že modernizaci samotného železničního uzlu, tedy kolejiště a nástupišť, zahájí v polovině příštího roku, potřebovat na ni bude čtyři miliardy korun. Potrvá dva a půl roku.Ovšem opravy nádražní budovy začnou později. Nyní se mluví o roku 2021.

Architekt zasvětil Pardubicím celý profesní život

Pardubický rodák Karel Řepa je žákem slovinského architekta Josipa Plečnika, v rodném městě nese jeho rukopis řada staveb, kromě veřejných budov navrhoval činžovní domy a rodinné vily. Oblíbil si střídání neomítaného a omítaného zdiva a části obložené keramickými dlaždicemi.

Státní zakázku Řepa projektoval společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou na konci 40. let, stavební práce trvaly do roku 1958. První vlak přijel 1. května 1958 ve 14:30, slavnostně vyzdobená souprava tím zahájila provoz nádraží.

„Danda byl specialistou na projektování nádražních budov, zejména z hlediska vyřešení dispozic a logistiky. Pardubický architekt Karel Kalvoda se soustředil na interiéry. Karel Řepa je stěžejní jméno pro pardubickou architekturu, zasvětil městu a jeho okolí celou svou profesní kariéru,“ dodal Panoch.

Nejčtenější

Vozidlo Perun pro speciální síly nemohlo ve zkouškách uspět, tvrdí výrobce

vozidlo Perun 4x4

Za neúspěchem vozidla Perun pro české speciální síly stojí metodika vojskových zkoušek, u kterých vozidlo neprošlo....

Nejlépe se stále žije v Říčanech, nejvíc se zlepšila Přelouč a Šternberk

Pohled na město Šternberk ze střechy tamního hradu.

Podmínky pro život se z více než dvou stovek obcí s rozšířenou působností za poslední rok nejvíce zlepšily v Přelouči a...

Stavba D35 zničí silnice v okolí, cena oprav se odhaduje na dvě miliardy

Začátek stavby další etapy dálnice D35 z Časů do Ostrova

Chystaná stavba dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova bude znamenat obrovskou zátěž pro silnice i pro...

Sedmdesátiletý most nechce ustoupit novému, zrezlé čepy brání rozebrání

Bourání mostu mezi Valy a Mělicemi.

Jako by se sedmdesátiletý válečný most Bailey Bridge, který spojoval obce Valy s Mělicemi na Přeloučsku, nechtěl vzdát....

Budova s nápisem Hobé padla k zemi, demolice lihovaru pomalu končí

Sedmadvacetimetrové rameno demoličního stroje se zakouslo do budovy bývalého...

Poslední výrazná připomínka někdejší pardubické likérky Hobé už nestojí. Demolice staveb v rozlehlém areálu někdejšího...

Další z rubriky

Vodohospodáři na Poličsku odškodní odběratele za znečištěnou vodu

Ilustrační snímek

Odběratelé pitné vody na Poličsku, kterým z kohoutku zřejmě po několik týdnů tekla kontaminovaná voda, se dočkají...

Nesahej na nic, řekli jí. Holčička i přes zákaz přinesla z lesa munici

Dívka si místo hub přinesla munici.

O pořádný rozruch se postarala sedmiletá dívenka z Pardubicka, kterou vzali příbuzní s sebou na houby. Když v lese...

Po pádu sochy, která zabila dítě, Svitavy zrušily letošní setkání řezbářů

Již ukotvené a nainstalované sochy z minulých ročníků.

Jubilejní desátý ročník setkání řezbářů se letos ve Svitavách neuskuteční. Muzeum a město akci zrušily kvůli loňské...

Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci
Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci

Výchova dětí je těžká disciplína a neexistuje univerzální návod. Jak potrestat dítě, které neposlouchá? Fyzické tresty, zákazy nebo stačí jen domluva? Odborníci v tom mají jasno.

Najdete na iDNES.cz