Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Obce chtějí kamionům zatrhnout zkratku k D11, žádají „degradaci“ silnice

  12:02aktualizováno  12:02
Kamionů už máme dost, řekli si starostové obcí na silnici I/36, která spojuje Pardubice s dálnicí D11. Po Pardubickém kraji chtějí, aby frekventovanou komunikaci převzal do své správy jako silnici druhé třídy a zakázal průjezd těžkých aut. Vedení kraje teď bude vyjednávat se státem o podmínkách převzetí.

V Rohovládově Bělé kontroluje bezpečné přecházení k základní škole brigádník. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

„Množstvím aut jsme na tom stejně jako Svitavy, denně jich projede šestnáct tisíc,“ řekl starosta Lázní Bohdaneč Miloš Karafiát.

Město si nechalo změřit hlučnost v nejvíce zatížených ulicích. „Hygienické limity hluku pro denní i pro noční dobu byly překročeny, což opravdu není překvapující, jen to potvrzuje naši téměř kritickou situaci,“ doplnil místostarosta Vladimír Šebek.

Kamionů projíždějících jediným lázeňským městem v Pardubickém kraji je už tolik, že se tamní hosté začali ozývat. Nepřejí si být ubytováni v nejnovějším pavilonu, protože tam slyší ruch z nepřetržitého provozu.

A přidaly se i ostatní obce, které leží na silnici I/36 směřující od Pardubic k Praze. Po Pardubickém kraji chtějí, aby silnici převzal do svého majetku. A zdá se, že hejtmanství je vyslyší.

Pokud by zůstala vedená jako silnice I. třídy, tranzit by nepochybně pokračoval a řidiči kamionů by si zkracovali cestu do průmyslové zóny v Semtíně právě tudy. Podle zákona totiž nelze na dálnicích a silnicích prvních tříd omezovat kamionovou dopravu.

Do konce října má Pardubický kraj sdělit ministerstvu dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má silnici na starosti, podmínky, za kterých je ochotný uvedený úsek silnice převzít pod sebe.

Kraj bude poprvé přebírat silnici první třídy

„Silnici první třídy budeme přebírat vůbec poprvé. Musíme si s ŘSD ujasnit, v jakém stavu ji převezmeme. Jsou tam nějaké nedostatky jako neopravené mostky. Celé přebírání je složitější proces, proto jsme ho rozdělili do dvou etap,“ uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.

Samotná dopravní značka ale podle něj kamiony z této frekventované silnice nevyžene, i když bude pouhou „dvojkou.“ Proto se silnice na několika místech osadí takzvanou vjezdovou bránou. Jakýmsi vybočením se vytvoří ostrůvek se svodidlem, aby řidiči projížděli šikanou a byli nuceni sundat nohu z plynu. 

S přeměnou silnice z první třídy na druhou by neměl být problém, pokud jde o úsek od sjezdu z dálnice u Chýště po křižovatku u Semtína. Tady by se silnice mohla přeměnit z první třídy na druhou v průběhu příštího roku. Druhá část bude zdlouhavější. Je totiž třeba, aby ŘSD dokončilo modernizaci nadjezdu u Globusu.

„Už ta první etapa by nám mohla zajistit, že sem kamiony nepojedou. V noci si tady občas dělají, co chtějí. Zpomalovací retardér například řidiči nerespektují a vjíždějí do protisměru,“ řekla starostka Volče Soňa Machurová.

Před dvanácti lety tam dokonce vjel kamion do domu. „Staré paní se jako zázrakem nic nestalo, ale hasiči ji vyprošťovali ze sutin. Kamion najel do půlky domu,“ dodala starostka. 

V Rohovládově Bělé nebezpečným úrazům předcházejí. Každý všední den po sedmé hodině ranní tam u dvou přechodů pro chodce stojí v reflexních vestách brigádníci, zastavují dopravu a pomáhají dětem přejít k základní škole.

„Z hlediska bezpečnosti je to nutné. Hlavně nejmenší děti bývají nepozorné, kamionů tady jezdí hodně, z kopce jedou rozjetí a mohlo by se stát, že to nedobrzdí. Musíme předcházet dopravním nehodám,“ řekl starosta obce Václav Fišer.

Pardubický kraj bude v budoucnu zřejmě přebírat ještě jednu silnici. Jak bude pokračovat výstavba silnice D35 na Moravu, stávající I/35 se stane silnicí druhé třídy.

Cílem obcí je zakázat tranzitujícím kamionům sjet z D11 u Chýště (červená) a projet přes semtínskou průmyslovou zónu na okraj Pardubic (zelená). Ideálně by měly jet po tzv. Hradubické silnici na dálniční křižovatku u Opatovic nad Labem (oranžová).

Cílem obcí je zakázat tranzitujícím kamionům sjet z D11 u Chýště (červená) a projet přes semtínskou průmyslovou zónu na okraj Pardubic (zelená). Ideálně by měly jet po tzv. Hradubické silnici na dálniční křižovatku u Opatovic nad Labem (oranžová).

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Pivo na rok poctivý majitel večerky nevypije, prodá ho a peníze dá dětem

Majitel pardubické večerky, který před Vánocemi našel ve svém obchodě obálku s výplatou, dostal od humpoleckého...

Premium

Z vrcholu střemhlav až na dno. Co zadupalo prestiž pardubického hokeje

Před necelými osmi lety v pardubické kabině bouchalo šampaňské a kouřily se doutníky. V té době nic nového. Pardubice...

Mohla tomu zabránit řada lidí, hájí se žena souzená za pád sochy na dítě

U Okresního soudu ve Svitavách začalo hlavní líčení v případu tříletého chlapce, na kterého v září 2018 spadla na...

Dynamo Pardubice nehospodárně rozhazovalo, říká primátor. Sám byl u toho

Způsob odchodu Martina Sýkory ze židle generálního ředitele Dynama Pardubice lze považovat za drsný. Primátor města...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubické nádraží čeká velká oprava, práce začnou v chátrajícím hotelu

Železniční nádraží v Pardubicích čekají letos hned dvě velké stavební akce. Správa železnic chce zahájit rekonstrukci...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Lidé z Poličky onemocněli kvůli splaškům ve vodě, k vrtu prosákly z potoka

Celý loňský červenec tekla obyvatelům Poličky a okolních obcí na Svitavsku z kohoutku znečištěná voda. Desítky lidí...

V Pardubicích opravili domy ze 16. století, našla se v nich i černá kuchyně

Opravy historických domů na Příhrádku v Pardubicích jsou stavebně hotové a postupně se začnou vybavovat interiéry. Od...

Nejvyššímu žalobci vadí, že voják z Ukrajiny nebyl odsouzen za terorismus

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman podal dovolání v neprospěch Erika Eštua odsouzeného za účast v bojích na Ukrajině...

VIDEO: Kometa vyjela do Pardubic expresem, fanouškům jízdenky losovala

Potřetí v historii vypravila z Brna hokejová Kometa speciální vlak Kometa expres se šestnácti vagony, kterým hokejisté...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR – OKRES HRADEC KRÁLOVÉ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 27 000 - 37 000 Kč

Najdete na iDNES.cz