O jeden hlas. Litomyšl s dálnicí hýbat nechce, ale odpůrci se nevzdávají

  13:13aktualizováno  13:13
Zastupitelé Litomyšle ve čtvrtek většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho připravovanou trasu dálnice D35 kolem města. Hlasování předcházela emotivní debata trvající bezmála čtyři hodiny.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vedení města neprosadilo, aby se hlasovalo tajně. Radním se ale nakonec podařilo přesvědčit zastupitele, že nová varianta číslo jedna, která by nevedla po vysokých náspech, ale spíše kopírovala terén, by mohla způsobit velké zdržení stavby. A že dálnice D35 z Opatovic nad Labem by tak mohla skončit těsně před městem.

„Bojím se, že na tom pak budeme s dopravou podobně, jako když ve tři hodiny jedete přes Vysoké Mýto,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL).

Oponenti namítali, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mohlo připomínky řešit včas a že lidé poblíž budoucí dálnice se i vinou města dozvěděli velmi pozdě, co pro ně navrhovaná nultá varianta znamená.

„Já si dokážu představit, že rovná nezvlněná dálnice může být z hlediska investora a motoristů možná výhodnější. Na druhé straně takový projekt tak zásadního významu nelze realizovat bez ohledu na názor lidí, kteří bezprostředně v okolí dálnice budou v následujících desetiletích žít. V této věci vedení města i Ředitelství silnic a dálnic naprosto selhalo,“ uvedl zastupitel ČSSD Marek Novohradský.

„ŘSD projednává s veřejností jen na oko,“ tvrdil Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice, podle něhož silničáři připomínky lidí ignorovali.

Protesty obcí se dají čekat při jakékoli trase, ať vede kudykoli

ŘSD už řadu let chystá trasu středem koridoru, který odsouhlasilo město. Před časem nechalo zpracovat variantu číslo jedna, která by silnici nevedla uvnitř koridoru po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál.

V některých ohledech je výhodnější, méně by hyzdila krajinu a méně obtěžovala hlukem Litomyšl, Janov, Strakov nebo Kornice. Pro sousední Němčice znamená naopak zhoršení. Ředitelství silnic a dálnic varovalo, že tato varianta bude znamenat dva až tři roky zpoždění.

Litomyšl v minulých letech silničáře přinutila k mnoha změnám na chystané dálnici. Ti posunuli její těleso dál od města, vyškrtli jednu mimoúrovňovou křižovatku a zrušili i plánované parkoviště pro kamiony.

Litomyšl řešila i přesný průběh trasy. Nicméně místní politici nezjistili, že dálnice tudy musí vést po až jedenáct metrů vysokých náspech, takže auta budou vidět i slyšet. „Nedostali jsme k dispozici výškové umístění,“ uvedl zastupitel KSČM Vítězslav Hanzl.

Řešit výšku nikoho nenapadlo

„Polemika se točila kolem toho, aby územím prošli bez problémů. Je pravda, že jsme neřešili výškové rozdíly. To tedy pardon, mne ani vás, nikoho, jak jsme tam seděli, nikoho to nenapadlo, neptali jsme se na to. Brali jsme to jako nějaký stupeň a že se to bude dál řešit. Ale pak s námi už nikdo nejednal,“ uvedl bývalý starosta Michal Kortyš (ODS).

I když zastupitelé rozhodli, že město souhlasí s nultou variantou, spory o trasu dálnice ani zdaleka nekončí.

Jednadvacet vlastníků pozemků pod budoucí dálnicí v Kornicích se písemně zavázalo, že pozemky neprodají. Zastánci změny trasy hovoří o tom, že prohráli bitvu, ale ne válku.

„Teď nastane to, na co jsme stále upozorňovali - totální vzepření se obcí Kornice a Strakova, tipuju zpoždění tak o deset let,“ uvedl Ladislav Sýkora ze spolku Pro Litomyšl.

Proti hýbání s trasou dálnice je ale ostře obec Němčice, která by na změnu patrně doplatila. Tamní starosta Josef Racek to příznivcům nové varianty na jednání litomyšlského zastupitelstva poměrně drsně připomněl.

„Kritizujete práci ŘSD, a jak postupujete sami? Bezohledně, jen proto, abyste prosadili své zájmy. Na úkor obce Němčice,“ uvedl Racek.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Hokejové derby vyhrotilo rivalitu, Hradec chce tunel pro hosty a víc kamer

Trenér pardubických hokejistů Ladislav Lubina při derby s Hradcem.

Kvůli útoku na pardubického trenéra Ladislava Lubinu při hokejovém derby se hradecký klub pokusí vybudovat na svém...

Další z rubriky

Stavba obchvatu Rokytna na Pardubicku nabírá skluz, na D35 naváže později

V trase budoucí D35 zatím probíhají archeologické práce. Takto vypadá již...

Požadavek na protihlukové zábrany, obava z rozvodnění potoků či úprava křížení silnic. Přípravu stavby přivaděče k...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Advantage Consulting, s.r.o.
MONTÉR VEDENÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz