Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Vítkovice Heavy Machinery čeká reorganizace, pomůže miliardář Strnad

  12:08aktualizováno  13:41
Ze složité situace, kdy firma nemá peníze na profinancování výroby, má společnosti Vítkovice Heavy Machinery pomoci zakladatel společnosti Czechoslovak Group Jaroslav Strnad. Firma požádala soud o schválení takzvané předbalené reorganizace. Strnad za pomoc získá 51 procent akcií.

Společnost Vítkovice Heavy Machinery je v problémech, pomoci jí má majitel kopřivnické Tatry. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na podzim nevyplacené mzdy, v zimě přiškrcená výroba a zaměstnanci čekající na zavolání doma s 80 procenty platu. Tak vypadá současná situace společnosti Vítkovice Heavy Machinery (VHM), stěžejní firmy vítkovického strojírenského impéria Jana Světlíka.

To se zřejmě brzy změní. Vítkovicím má pomoci Jaroslav Strnad, zakladatel společnosti Czechoslovak Group. Tu před časem předal synovi. Ve společnosti Vítkovice Heavy Machinery se Jaroslav Strnad angažuje prostřednictvím firmy SPV - VTK

„V pátek 9. března 2018 byl dlužníkem k insolvenčnímu soudu v Ostravě odeslán insolvenční návrh spolu s návrhem na reorganizaci, v jejímž rámci by došlo k očištění VHM od stávajících dluhů a zajištění provozního financování pro obnovení výroby,“ řekl Andrej Čírtek, mediální zástupce SPV - VTK.

„Na základě dohody s věřiteli, kteří podporují řešení situace předlužené firmy reorganizací, by měl Jaroslav Strnad získat ve společnosti VHM většinový podíl 51 procent akcií. Nový vlastník také přivede do společnosti nové manažery k posílení stávajícího vedení,“ dodal Čírtek.

Majitel Tatry Jaroslav Strnad (vpravo).

„Na základě uzavřených dohod VHM požádala soud o schválení tzv. předbalené reorganizace, která zapojení investora umožní - jak pro financování reorganizace, tak k zajištění finančních toků pro výrobu,“ vysvětlila tisková mluvčí Vítkovic Eva Kijonková.

„Pro zachování provozu VHM jsme se dohodli s klíčovými věřiteli, kteří souhlasili se vstupem investora a s rámcem vypořádání během reorganizace.  Tím končí pro okolí VHM i zaměstnance období nejistoty a začíná oživení VHM,“ uvedl předseda představenstva VHM Martin Žák.

Podle Jaroslava Strnada ale firma stále ještě nemá vyhráno.

„Jsou ve velmi složité situaci. Pokud se projekt reorganizace, na kterém pracujeme, bude realizovat, bude VHM hledat obchodní synergie i se společnostmi skupiny CSG, ale nebude se jednat o žádné kapitálové propojení. Společnost VHM by stála mimo skupiny CSG,“ uvedl Strnad.

„Všichni si musí uvědomit, že i v případě realizace navrhované reorganizace VHM nedojde ke kouzelnému vyřešení problémů. Jedná se o začátek velmi obtížného období. Do tohoto období by ale VHM mohla vstoupit očištěná od dluhů a s dostatečným provozním financováním,“ dodal průmyslník.

Společnost SPV - VTK náležela do konce února společnosti Czechoslovak Group, následně si ji na sebe převedl Jaroslav Strnad osobně.

Problémy VHM se táhly už delší dobu. Například na podzim loňského roku, v říjnu, nedostali zaměstnanci výplaty v termínu.

Letos v lednu jim Česká správa sociálního zabezpečení obstavila účet kvůli nezaplacenému pojistnému, ve stejné době pak firma poslala své zaměstnance domů, s 80 procenty platu. Kvůli nedostatku provozního kapitálu totiž nebyla schopna financovat výrobu.

Na konci roku VHM navíc, bez výraznějšího vysvětlení, opustil generální ředitel Martin Bednarz. Toho si do VHM přivedl, coby zkušeného krizového manažera, generální ředitel Vítkovic Libor Witassek. I on už ale svůj post, krátce před svým kolegou, opustil.

Bednarz přišel do VHM z postu generálního ředitele kopřivnické Tatry, která patří právě Jaroslavu Strnadovi. Ten vedle toho v Moravskoslezském kraji vlastní mošnovskou opravnu letadel Job Air Technic.

Jak Tatru, tak Job Air Technic Strnad koupil v okamžiku, kdy se firmy potácely na hranici konkursu, po převzetí se jim začalo dařit.

Autor:
  • Nejčtenější

Po srážce pendolina a posunovacího „kocoura“ zemřel strojvedoucí

Ve stanici Bohumín na Karvinsku se v pondělí brzy ráno srazilo pendolino odjíždějící do Prahy s posunovací lokomotivou....

Boom prodejů bytů končí, teď stojí zájemci fronty na pronájmy

Výraznou proměnu zažívá trh s nemovitostmi v regionu. Zatímco ještě loni byl obrovský zájem o koupi bytů či domů a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie ve Frýdku-Místku vyšetřuje vraždu miminka, stíhá patnáctiletou dívku

Kriminalisté obvinili z vraždy patnáctiletou dívku, která podle dostupných informací minulý týden ve Frýdku-Místku...

S poslední částí dálnice zmizí od Nového Jičína dvě pumpy i sjezd od Rybího

Budoucí podobu chybějícího úseku dálnice D48 mezi Novým Jičínem a Rybím představilo veřejnosti Ředitelství silnic a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Europarlament vůči ocelářům z Moravskoslezského kraje přitvrzuje

Evropský parlament potvrdil obavy manažerů ocelářských firem v regionu a navrhl urychlení zavádění opatření ke...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Odklízení nabouraného pendolina stále omezuje provoz na trati v Bohumíně

V Bohumíně na Karvinsku pokračuje odklízení havarované soupravy pendolino, která se v pondělí ráno srazila s posunovací...

Moravskoslezský kraj může na Černé kostce ušetřit. Nebo ani nezačne stavět

Stavba Černé kostky, tedy vědecké knihovny a digitálního centra v Ostravě, nemusí krajský rozpočet zatížit vůbec, nebo...

Vítkovice mají první vodíkovou plničku v Česku. Zatím jen pro tři auta

Už tři vozy tankovaly od minulé středy, kdy byl zahájen zkušební provoz, v nově otevřené plnicí stanici vodíku v Dolní...

O sazenice stromů je v kraji velký zájem, hlavně kvůli kůrovci

Zvýšený zájem soukromníků i větších firem o sazenice dřevin hlásí letos pracovníci lesních školek v kraji. Snaží se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...