Tatra vyráběla ve Studénce letadla. Uplynulo 80 roků od slavného letu

  17:55
Letadlo značky Tatra T-101 vyrobené ve Studénce na Novojičínsku překonalo před osmdesáti lety světový rekord v nepřetržitém letu. Při cestě z Prahy do Chartúmu v Súdánu s ním piloti Ambruš a Matěna zdolali 4 340 kilometrů.
Bronislav Novosad ukazuje pohlednice vydané k připomínce letecké výroby ve...

Bronislav Novosad ukazuje pohlednice vydané k připomínce letecké výroby ve Studénce. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dvojici letců se nad hlavou rozprostírá noční obloha plná hvězd a někde dole pod nimi Středozemní moře. Bedlivě sledují prostor před sebou, někde tam by se měl objevit alexandrijský přístav, ale jeho světla nejsou stále vidět.

„Snad jsme nezabloudili,“ zapochybuje na chvíli posádka letounu a pilot pro jistotu začíná klouzat níže a níže. Najednou si oba oddechnou, jen dvě stě metrů před nimi se ukazují první světla přístavní hráze. Cestu neztratili

Takto nějak popsali piloti Ján Ambruš a Vojtěch Matěna epizodu ze svého rekordního letu z Prahy do Chartúmu, při kterém před 80 lety překonali na jeden zátah vzdálenost 4 340 kilometrů. A to na stroji Tatra T-101, navrženém a postaveném ve Studénce.

Slavný přelet i zdejší leteckou výrobu si hodlá město Studénka připomenout v září velkou akcí na mošnovském letišti. Její součástí bude výstava fotografií a dobových dokumentů, již připravuje Bronislav Novosad z místního Vagonářského muzea.

Nejen vagonářská výroba

„Studénku si každý spojuje s vagonářskou výrobou, že tady ve třicátých letech vznikala letadla, ale ví málokdo,“ upozorňuje Bronislav Novosad. Klíčovým pro zrod letecké výroby ve Studénce byl rok 1934, kdy pro ni bylo vydáno oficiální povolení.

„Ringhofferův koncern, pod který patřila jak Tatra, tak Moravskoslezská vozovka, jak se tehdy vagonka ve Studénce jmenovala, tehdy hledal nové oblasti výroby, které by mu mohly přinést zisk. A volba padla právě na leteckou výrobu,“ přibližuje Novosad.

Jako hlavního konstruktéra se podařilo získat zkušeného Karla Tomáše, který do té doby působil v pražské továrně Letov. Z téhož podniku s ním odešli do Studénky i další specialisté, část odborníků se podařilo získat také z další letecké továrny Avia. V červenci 1935 pak zahájilo letecké oddělení Tatra oficiálně svou činnost.

V první fázi se měla vyrábět lehká školní, cvičná a sportovní letadla, později mělo dojít i na vícesedadlové dopravní stroje a posléze pak na bombardovací a stíhací letadla. Tak daleko ale kvůli historickým událostem výroba ve Studénce nikdy nedošla.

„Pro náběh výroby zakoupila společnost licenční práva osvědčených zahraničních typů letounů, německého Bücker Bü-131 Jungmann a britského Avro 626 Prefect. Licenční výroba umožnila rychlé zapracování zaměstnanců, po ní pak přišlo první letadlo prokazatelně vlastní konstrukce, Tatra T-001,“ popisuje Novosad.

Zkušební lety tohoto prototypu prokázaly dobré letové vlastnosti, lepší než například u zmíněného licenčního Bückeru. Dalším prototypem ze Studénky byla již na začátku článku zmíněná Tatra T-101, postavená v roce 1937. V tomtéž roce byla v Československu vypsána cena za dálkový let podniknutý letadlem domácí konstrukce. Šéfkonstruktér Karel Tomáš, který se setkal s velkým zastáncem dálkového letu majorem Jánem Ambrušem, se rozhodl ještě během konstrukce tohoto stroje umístit do křídla zvětšené palivové nádrže.

K navigaci jim stačil kompas

Po řadě zkušebních letů byla Tatra T-101 s posádkou, kterou tvořil Ján Ambruš a tovární šéfpilot Vojtěch Matěna, připravena na dlouhý let. „O tom, jak probíhala příprava, svědčí vzpomínky Jána Ambruše, který psal: ‚Vzali jsme si pouze jedno zavazadlo a šetřili i na jídle. Mimo obložené chlebíčky vzali jsme s sebou ovoce a jednu termosku naplněnou černou kávou, druhou čajem a třetí citronádou. Paní Matěnová nedala jinak a umístila nám v letounu ještě 2 litry vody, že by prý v poušti mohla být dobrá‘,“ zmiňuje Novosad.

„Dnes, kdy na všechno máte tým lidí, logistickou podporu, a oni se na cestu vydali skoro jako Honza v pohádce, je to až neuvěřitelné,“ podotýká.

Letadlo odstartovalo 17. května o půl páté ráno z pražské Ruzyně. Letělo přes Bratislavu, Balaton, Jugoslávii a Řecko směrem k ostrovu Kréta. Od něj směrem k pobřeží Egypta je čekal nejnáročnější úsek: šest set kilometrů v noci nad mořem s jedinou navigační pomůckou – kompasem.

„Tady po třech hodinách letu stále nevěděli, jestli se dostali správně do Afriky. Museli klesnout níže, teprve pak viděli, že letí nad Alexandrií. Odtud zamířili do Káhiry k pyramidám, u kterých čekal zástupce Tatry. Dali mu signál vypnutím a zapnutím motoru a on okamžitě telegrafoval do Československa, že letadlo přeletělo moře a letí dál. To bylo okolo půl jedenácté v noci,“ popisuje Novosad.

Letadlo dále pokračovalo na jih podél Nilu. „Piloti pak ve svých zápisech popisují, že největším luxusem byla záclonka, kterou si mohli zatáhnout, aby jim vycházející slunce nesvítilo do očí,“ přibližuje Novosad.

V jednom okamžiku pak motor letounu škytl a letěl naprázdno. Piloti museli přepnout na rezervní palivovou nádrž a věděli, že je čeká už jen 200 až 300 kilometrů letu. Jako místo přistání zvolili letiště v Chartúmu, kde v sedm hodin ráno jejich stroj bezpečně dosedl.

První byl telegram do firmy

„Tímto letem, který trval 27 hodin a při němž zdolali vzdálenost 4 340 kilometrů, se jim podařilo vytvořit světový rekord v nepřetržitém letu,“ vyzdvihuje Novosad. Z Chartúmu piloti poslali telegramy do Studénky a Kopřivnice. Stálo v nich: „Díky za Vaši poctivou práci!“

Zpáteční cestu si piloti užili ve výletním tempu. „Už nikam nespěchali, takže cesta trvala několik dní a měli několik mezipřistání,“ dodává Novosad. V Praze letce čekalo nadšené přivítání a ještě bouřlivější pak doma ve Studénce. Odměněni byli i pracovníci letecké výroby – dostali vyšší mzdy.

Tatra T-101, která byla vyrobena v jediném prototypu, měla na svém kontě ještě jeden rekord, a to výškový – vystoupala do výšky 7 470 metrů, a stala se tak nejlepším strojem v kategorii dvousedadlových letadel s objemem motoru menším než 4 litry. Letadlo svými výkony zaujalo a továrna dostávala objednávky z celého světa. Ty se ale nakonec nikdy nerealizovaly. Studénka byla na podzim roku 1938 zabrána Němci spolu s dalším sudetským územím a letecká výroba zde skončila.

„Odborníci odešli ze Studénky do leteckého závodu v Otrokovicích. Tatra T-101 zmizela neznámo kam, kromě ní i všechny další prototypy letadel, které ve Studénce vznikly,“ uzavírá Novosad.

Legendární rekordní letoun se ale nakonec přece jen na nebi znovu objevil. V roce 2008 totiž bratři Jiří a Ivo Sklenářovi z Kunovic sestrojili podle původních plánů přesnou a funkční repliku Tatry T-101. Zmíněný stroj se má stát i jednou z hlavních součástí slavnostní připomínky letecké výroby ve Studénce plánované na 1. září letošního roku v Mošnově.

Nejčtenější

Výbuch pyrotechniky před fotbalem zranil pět fanoušků Baníku, včetně dívky

Pět fotbalových fanoušků Baníku Ostrava se v sobotu před patnáctou hodinou zranilo při výbuchu pyrotechniky. Jeden z nich utrpěl devastující zranění hlavy, mezi převezenými do nemocnice je i dívka...

Záhada objasněna. Z Odry v Polsku vylovili muže, který zmizel po nehodě na D1

Policie potvrdila identitu mrtvého muže, kterého před necelým měsícem vylovili z řeky Odry u polské obce Chalupki. Prokázalo se tak podezření, že jde o řidiče, který zmizel v únoru. Tehdy se na...

Mezinárodní rychlík srazil člověka, trať je po čtyřech hodinách v provozu

Mezinárodní rychlík srazil v pondělí časně ráno člověka mezi stanicemi Polom a Suchdol nad Odrou. Provoz na frekventované trati stál zhruba dvě hodiny a cestující vozila náhradní autobusová doprava....

BJK Cup 2025 kvalifikace: výsledky českých tenistek i dalších zápasů

České tenistky si v roce 2025 na finálovém turnaji Billie Jean King Cupu (dříve Fed Cup) nezahrají. V domácím prostředí v Ostravě-Porubě nezvládly kvalifikaci. Napřed sice ve čtvrtek 10. dubna...

V Ostravě hořela opuštěná budova, škoda dosahuje čtvrt milionu korun

Hasiči od pátečního rána likvidovali požár neobydlené budovy v centrálním městském obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Velitel zásahu ohlásil likvidaci požáru deset minut po šestnácté hodině. Nikdo...

V ostravské Hrabové vzniká přírodní park. Nahradí neprůchodnou podmáčenou oblast

Z neprůchodného a podmáčeného terénu v ostravské Hrabové vznikne unikátní mokřadní park. Původní, ale i nově vybudované tůně tam propojí stezky, mola, mostky a různá odpočívadla. Lokalita v blízkosti...

20. dubna 2025  16:37

Výbuch pyrotechniky před fotbalem vyšetřuje policie jako obecné ohrožení

Výbuch pyrotechniky před sobotním fotbalovým zápasem mezi Baníkem Ostrava a Bohemians Praha 1905 vyšetřuje policie jako obecné ohrožení z nedbalosti. Pachateli hrozí až pět let vězení, řekl policejní...

20. dubna 2025  12:23

Třetí místo asi nikdo z nás moc nečekal. Teď ještě porazit Slavii, přeje si Pojezný

Když před jedenadvaceti lety získali ostravští fotbalisté poslední ligový titul, získali v třiceti kolech třiašedesát bodů. V současném ročníku během stejného počtu zápasů získali o bod víc, což...

20. dubna 2025  6:49

Nymburk odrážel Ostravu, nakonec vysázel stovku. Děčín zvrátil střet s Pískem

Nymburští basketbalisté, kteří usilují o obhajobu i jubilejní dvacátý titul, porazili ve čtvrtfinále ligového play off Ostravu 105:82 a doma uspěli i podruhé. Děčín zdolal Písek 82:80 a v sérii se...

19. dubna 2025  17:34,  aktualizováno  20:23

Co děláme v autě špatně a co je při řízení nejnebezpečnější. Koordinátor BESIP vypráví

Premium

Minulý rok se na území Moravskoslezského kraje stalo téměř 11 tisíc dopravních nehod, při nichž zemřelo celkem 31 lidí. O nejčastějších řidičských zlozvycích a současné dopravě hovoří Pavel Blahut,...

19. dubna 2025

Liberec - Karviná 2:3, domácí odevzdali účast v nejlepší šestce. Hosté otáčeli

Dlouho měli našlápnuto k tomu, aby proklouzli do skupiny o titul. Stačil jim bod, jenže liberečtí fotbalisté nakonec doma s Karvinou padli 2:3. Domácí dvakrát vedli, hosté dvakrát srovnali a nakonec...

19. dubna 2025  17:54,  aktualizováno  18:56

Baník - Bohemians 1:0, domácí si pojistili třetí místo díky vlastnímu gólu Hůlky

Fotbalisté ostravského Baníku porazili v posledním kole základní části české ligy pražské Bohemians 1:0 a do nadstavbové skupiny půjdou ze třetího místa. Na konci první půle si vlastní gól vstřelil...

19. dubna 2025  17:56,  aktualizováno  18:50

Výbuch pyrotechniky před fotbalem zranil pět fanoušků Baníku, včetně dívky

Pět fotbalových fanoušků Baníku Ostrava se v sobotu před patnáctou hodinou zranilo při výbuchu pyrotechniky. Jeden z nich utrpěl devastující zranění hlavy, mezi převezenými do nemocnice je i dívka...

19. dubna 2025  16:32,  aktualizováno  18:34

V Ostravě hořela opuštěná budova, škoda dosahuje čtvrt milionu korun

Hasiči od pátečního rána likvidovali požár neobydlené budovy v centrálním městském obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Velitel zásahu ohlásil likvidaci požáru deset minut po šestnácté hodině. Nikdo...

18. dubna 2025  7:19,  aktualizováno  16:15

Větrné parky? Už nejednáme, zní z Osoblažska. Krajina je cennější

S jednáním s investory, kteří na Osoblažsku chtějí postavit větrné parky, zatím tamní obce vyčkávají a některé od něj již zcela upustily. Důvodem je nehotová legislativa i postoj Moravskoslezského...

18. dubna 2025  6:14

Jak prodat dětské kolo a koupit nové? Otestovali jsme službu Decathlon Buy back
Jak prodat dětské kolo a koupit nové? Otestovali jsme službu Decathlon Buy back

Když na jaře vytáhnete dětské kolo z garáže, možná zjistíte, že už je vašemu potomkovi malé. Co s tím? Můžete ho prodat jednoduše a rychle díky...

Farmy na Moravě se obrnily proti nákaze, slintavka může hrozit až půl roku

V nedobytné pevnosti se s mírnou nadsázkou změnily živočišné farmy v Moravskoslezském kraji. Stalo se tak poté, co se na Slovensku objevilo šest ohnisek slintavky a kulhavky. Zemědělci se totiž...

17. dubna 2025  15:21

Nová ostravská čtvrť Žofinka dostává obrysy. Podívejte se, jak by mohla vypadat

Urbanisticko-architektonická soutěž na podobu nové rezidenční čtvrti Žofinka kousek od centra Ostravy je ve finále. Porotci už loni vybrali z 29 přihlášených sedm soutěžících, kteří své koncepty...

17. dubna 2025  13:30