Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Už za pár dní bez naftových autobusů, slibuje šéf Dopravního podniku Ostrava

  7:22
Daniel Morys se v září 2016 stal předsedou představenstva a generálním ředitelem Dopravního podniku Ostrava (DPO). V rozhovoru pro MF DNES tehdy mimo jiné řekl, že jeho osobním cílem je vybudovat z DPO nejmodernější dopravní podnik v zemi.

Dopravnímu podniku Ostrava šéfuje bezmála pět let Daniel Morys. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Na jaře 2017 navíc slíbil, že do konce roku 2020 odstaví z provozu všechny neekologické autobusy s dieselovými motory poháněnými naftou. „Ještě jezdí, ale málo a dlouho nebudou,“ slíbil v aktuálním rozhovoru pro MF DNES. 

Už jste nejmodernější?
To musí posoudit cestující. Ale už hodně se nám toho podařilo.

Nicméně vaše dieselové autobusy stále jezdí.
Jezdí, ale málo a dlouho nebudou. V pátek oznámíme podrobnosti. Zatím mohu říci jen to, že už za pár dní všechny naše neekologické autobusy s dieselovými motory odstavíme z běžného provozu. Část jich zůstane v záloze ve vozovnách pro případ mimořádných událostí a výluk. Běžně však budeme vypravovat už jen nízkoemisní vozy.

Kolik naftových autobusů máte?
Během pracovního dne vypravíme přes 460 vozidel včetně trolejbusů a tramvají. Z toho je 240 až 250 autobusů, většinou už jsou to nízkoemisní vozy poháněné stlačeným plynem (CNG) nebo elektrickými bateriemi. Počty dieselových autobusů jsme postupně snižovali na současných 65. Když jsem poprvé veřejně vyslovil myšlenku, že je všechny vyměníme do čtyř let, někteří kolegové mínili, že je to nereálné. Ale já byl přesvědčený, že potřebujeme odvážný cíl s termínem. Ten jsme sice nedodrželi, hlavně kvůli pandemii koronaviru, kterou jsem nemohl předpokládat, ovšem o moc jsem se nespletl.

Proč DPO tak spěchal s pořízením ekologických autobusů?
O ekologizaci městské hromadné dopravy se Ostrava snažila už dříve. Prvních 105 autobusů poháněných plynem koupila v roce 2015. Prvotní cíl byl ekologický a následně i ekonomický. Každý plynový autobus šetřil ve srovnání s naftovým asi 300 tisíc korun ročně na pohonných hmotách. Ale prospěch z toho mají ve výsledku i všichni obyvatelé a návštěvníci Ostravy.

Myslíte prospěch ekologický?
Ostrava už léta řeší ekologii, hlavně čistotu ovzduší. A právě nízkoemisní městská hromadná doprava je jedním ze způsobů, jak pomoci ekologii a zároveň ukázat cestu dalším lidem. Dali jsme si za cíl snížit emise oxidu uhličitého (CO2) na minimum, což se daří. Ve shodě se strategií města přispíváme k tomu, že lidé dýchají čistší vzduch.

Kolik stál nákup nových vozů za posledních šest let?
Podnik ve spolupráci s městem investoval stovky milionů korun ročně do nákupu plynových a elektrických autobusů i mikrobusů a také parciálních trolejbusů, které mohou projet část trasy i bez trolejí díky vlastní elektrobaterii. Celkové náklady se mohou pohybovat kolem tří miliard, ale z toho kolem dvou miliard uhradily dotace z Evropské unie. Právě nákupy nových vozů nám umožnily postupně omezovat dieselové autobusy. A už za pár dní budeme první velký dopravní podnik v zemi, který oficiálně ukončí jejich provoz.

Nové vozy ale mají i jiné výhody, hlavně klimatizaci, kterou předešlé vedení podniku odmítalo.
Klimatizaci jsme požadovali už při nákupu prvních zahraničních tramvají před pěti lety. Dnes je klimatizace standardním požadavkem při nákupu všech nových vozidel. Kromě toho dodatečně instalujeme klimatizaci i do starších vozidel při jejich postupné modernizaci. Ze 400 vozů, které jezdí ve špičce, bývá nyní téměř čtvrtina vybavená klimatizací. V létě jich bude více. Lidé si to mohou sami zjistit na našem webu dpo.cz/online. Tam vidí, kolik vozidel je venku, kolik z nich je klimatizovaných či nízkopodlažních, což jsou téměř všechny. Více než polovina vozů už je vybavená kamerami, ve všech je wi-fi síť a v nových jsou zabudované i USB nabíječky...

Dopravnímu podniku Ostrava šéfuje bezmála pět let Daniel Morys.

Tím směřujete k nejmodernějšímu dopravnímu podniku?
Nejmodernější dopravní podnik v našem pojetí znamená být tišší, čistší, bezpečnější, spolehlivý, kvalitně informující. Jak budou lidé vnímat kvalitu MHD, tak budou hodnotit život ve městě. Chceme být jedním z pilířů toho, proč se lidem v Ostravě žije dobře. Od mého nástupu se podařilo i díky evropským dotacím obměnit téměř třetinu vozového parku. Ale nám nemůže jít jen o vozidla. Existují tři emocionální brány ovlivňující vnímání lidí.

Jaké emocionální brány?
První souvisí s informacemi. Zlepšili jsme komunikaci na sociálních sítích, máme novou aplikaci s plánováním tras, od konce loňského roku i nový e-shop, díky kterému skokově vzrostl počet lidí, kteří nechodí na prodejny, ale vyřizují většinu věci online. Obnovili jsme své webové stránky a připravujeme další projekty na zlepšení komunikace, abychom mohli konkurovat autům. Například chystáme informace o MHD v konkrétní části města, která cestujícího zajímá. Brzy chceme informovat online třeba o výlukách, nehodách i o tom, kam si mohou přestoupit, když jejich spoj náhle zastaví. Rozvíjet ale budeme také schopnost našich vozů mluvit.

Vaše vozy umí mluvit? Jak?
Mají v sobě speciální zařízení, které jim umožňuje komunikovat. Zatím naše vozy mluví jen mezi sebou, ale v budoucnu budou komunikovat i s dalšími zařízeními a vozidly vybavenými chytrými technologiemi. Například se domluví se semafory a vyjednají si přednost při průjezdu frekventovanou křižovatkou nebo s výhybkami či výstražnými světly na přechodech a nástupištích. Funguje to zatím například na nástupišti u krajského úřadu. Před příjezdem každé tramvaje se tam rozblikají světla. Takových zastávek bude přibývat.

A další emocionální brány?
Souvisejí s pozitivními emocemi. Když se rozhodnete pro MHD, ocitnete se na zastávce. Tam se potřebujete cítit bezpečně a komfortně. Musíte snadno zjistit, kdy pojede váš spoj. Zastávka by měla být příjemná, vybavená kamerami, lavičkami, košem... Bohužel právě na zastávkách je zatím velký prostor pro zlepšování jejich úrovně. Letos jsme nastartovali velký projekt modernizace zastávek DPO. Do pěti let bychom chtěli obnovit mobiliář všech tramvajových zastávek. Ty vlastníme. Ostatní patří zpravidla městským obvodům. I město se ale snaží už několik let situaci zlepšit.

Jak se zastávky tramvají změní?
Na nejvíce frekventovaných budou moderní informační panely, wi-fi signál a kamery. Na všech tramvajových i trolejbusových zastávkách chceme instalovat elektronický jízdní řád. Půjde o chytrý displej, kde si každý přečte kompletní digitalizované jízdní řády. První už je na Sokolské třídě, kde se v pilotním provozu osvědčil.

Pohodlně a bezpečně se člověk chce cítit hlavně při jízdě...
Právě proto instalujeme do vozů kamery, klimatizaci, ale i pohodlné sedačky. Dbáme na plynulost jízdy i dodržování jízdního řádu. Také jsme zřídili asistenty přepravy. Ti kontrolují jízdní doklady a pomáhají cestujícím dle potřeby. Naši budoucí řidiči tramvají mají k dispozici unikátní simulátor, na kterém trénují reálné rizikové situace v dopravě, což zvyšuje bezpečnost v praxi. Jinde v Česku takový není. Další novinkou, která přispívá k bezpečnosti dopravy, je antikolizní systém.

Jak funguje?
Systém se skládá z několika částí: kamery, čidla a ovladače. Vybrali jsme to nejlepší, co je na trhu. Od března ho máme jako první v zemi ve dvou tramvajích. Měl by rozeznat překážku na kolejích do vzdálenosti 80 metrů a upozornit na ni nejprve světlem a zvukem. Pokud řidič správně nezareaguje, systém tramvaj sám zastaví. Postupně jím vybavíme všech 40 tramvají firmy Stadler. Podobné systémy nainstalujeme i do autobusů, ale ty budou jen blikat a pípat. Zastavit náhle autobus by mohlo být nebezpečné.

Opravujete i tramvajové tratě?
I když nám loni kvůli koronaviru ubylo cestujících a klesly tržby, měli jsme rekordní investiční rok. Nejvíc peněz šlo právě do rekonstrukcí dopravních cest. Pro tramvaje chceme více úseků s kolejemi uloženými na souvislé betonové desce s pružnými prvky. Snižuje totiž hluk i náklady. Jinými úpravami cílíme na zvýšení rychlosti. Jsme jediné české město, kde mohou tramvaje jet rychlostí až 80 kilometrů. Zatím jen ve dvou úsecích, ale bude jich přibývat. Každá ušetřená sekunda znamená v součtu významné číslo a úsporu času cestujících.

DPO na sebe upozornil unikátním způsobem placení jízdného.
Jako první v zemi jsme už před pěti lety nabídli možnost platit za jízdné bezkontaktní platební kartou bez tisku papírového dokladu. Dnes už nejsme jediní, ale prvenství nám nikdo nevezme. A od loňského jara jsme první dopravní podnik v zemi, který zrušil papírové jízdenky. Šetříme tím miliony korun ročně za tisk a provize z prodeje jízdenek i údržbu jízdenkomatů. Zároveň opět děláme něco pro ekologii.

Ne všichni to ale vítali.
Každá novinka budí u části lidí nepochopení, obavy či odmítání, ale celkově hodnotí lidé hromadnou dopravu v Ostravě stále pozitivněji. Plyne to z výsledků průzkumů i dalších zpětných vazeb od cestujících.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Dronaři jsou problém, řešili jsme desítky nelegálních průletů, říká mluvčí Colours

Jednadvacátý ročník Colours of Ostrava je minulostí. Areál někdejších dolů a huti Dolní Vítkovice se opět zaplnil desítkami tisíc lidí, přičemž odborníci kvitují pestrost nejen hudební skladby....

22. července 2024  9:25

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nemocná matka mu darovala pozemky za 40 milionů, policie viní syna z podvodu

Dědictví v řádu desítek milionů korun na sebe nechal podvodem přepsat syn starší nemocné ženy z Karvinska. Jeho matku postihla vážná zdravotní indispozice a starají se o ni pečovatelé. Toho muž...

24. července 2024  13:36

V osudí už i Slavia s Plzní. Los třetího předkola: Spartě nahrálo zužování

Ač teprve v týdnu vstoupí do druhého předkola evropských pohárů, Sparta, Mladá Boleslav i Baník Ostrava se v pondělí po polední dozví soupeře pro případnou další část kvalifikace. Poprvé v osudí jsou...

21. července 2024  17:24,  aktualizováno  22.7 9:58

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velká srpnová smršť. Fanoušci Baníku šílí a český fotbal vyhlíží třetí předkola

Už se pomalu chystejte na velkou srpnovou pohárovou smršť. Jinými slovy: na všech pět českých týmů ve třetím předkole. Sparta, Slavia a Plzeň tam jsou, Baník Ostrava vlastně taky. Jen Mladá Boleslav...

26. července 2024  15:30

Jsem zvědavá, jak to bude vypadat, říká před hrami badmintonistka Švábíková

Nejlepší česká badmintonistka Tereza Švábíková se i vinou zdravotních problémů na minulé olympijské hry v Tokiu neprobojovala. Tentokrát v boji o Paříž uspěla a už se těší na silné soupeřky.

26. července 2024  21:25

Velká srpnová smršť. Fanoušci Baníku šílí a český fotbal vyhlíží třetí předkola

Už se pomalu chystejte na velkou srpnovou pohárovou smršť. Jinými slovy: na všech pět českých týmů ve třetím předkole. Sparta, Slavia a Plzeň tam jsou, Baník Ostrava vlastně taky. Jen Mladá Boleslav...

26. července 2024  15:30

Pirátská politička podala trestní oznámení kvůli vyvádění peněz z huti Liberty

Moravskoslezská zastupitelka Zuzana Klusová (Piráti) podala k Vrchnímu státnímu zastupitelství v Olomouci trestní oznámení na neznámého pachatele související s děním v hutní společnosti Liberty...

26. července 2024  15:12

Obří sochu Krista nezvedlo ani šest chlapů. Pomohlo až lešení a lana

Hned několik variant řešení, přes tři hodiny práce. Zavěsit více než dvě stě kilogramů těžkou bronzovou sochu Krista na kříž v kapli zámku v Hradci nad Moravicí na Opavsku nebylo vůbec jednoduché.

26. července 2024  14:14

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....